• m2b

När börjar ni använda vinterskor?

Jaha då hade liltjejens fötter växt nästan 1.5 centimeter på bara två månader (18 mån), så nu är alla skor för små =)

Nu undrar jag, när börjar ni andra med vinterkängor? Är det för tidigt? Det är ju knappt minusgrader utomhus, men känns som att ett par höstkängor inte räcker många veckor till, så jag står i valet och kvalet, ett par vinterkängor och ett par vinterskor, eller bara ett par vinterskor?

Några tips på bra höstkängor annars som är lättfodrade?
    Vilka vinterkängor har ni tyckt bäst om till era barn? 

• Svar på tråden När börjar ni använda vinterskor?
  • AnneliR

Varför inte köpa ett par fodrade höstskor som kan användas nu och även dagar när det inte är så kallt i vinter, så har vi gjort :)

• Mellanmjölkens land

Dotterns (samma ålder) fötter gjorde likadant för nån månad sen. Vi valde att köra på kombinationen allvädersstövlar och vinterkängor. Är det minusgrader blir det vinterkängor, annars stövlar.

• m2b

Jag är lite inne på ett par höstskor, om man inte tar för små så kan man ju även ha en ullstrumpa i innan det blir jättekallt, jag är ju lite fundersam just för att jag inte vill att tjejen ska bli för varm om fötterna! Men svårt att veta hennes behov första vintern med springande barnfötter mot marken.

• Busbellan

Vi har inte börjat använda vinterskorna än utan kör med höstskor, alltså lite räejälare gympasko i ögre modell som är vattentät.
    Däremot gör vi inte som någon ovan och väntar på snön innan vinterskorna kommer på för då används de kanske inte på hela vintern för snö är inte säkert att det kommer  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Mirali skrev 2012-11-05 20:54:55 följande:
    fast... det resonemanget lät lite konstigt. Ska man nödvändigtvis använda vinterskorna bara för att de finns, även om de inte behövs? Inte så schysst mot barnet.

Vissa år blir det aldrig tillräckligt kallt för vinterskor, det stämmer. Då använder man dem helt enkelt inte.

Fast jag sa inte att vi inte hade kallt men snö ligger det väldigt sällan på marken, men är det runt 0-gradigt så tycker jag det är dags för vinterskor oavsett om det ligger snö eller inte
  • Busbellan

För jag har nog aldrig varit med om någon vinter när vi aldrig haft minusgrader så vinterskorna blir alltid använda någon gång

• Sirendes

Vi började med vinterskor så smått nu i veckan, jag använder dock inte mina hela tiden. Vi har ingen snö än.

• Elsis

Hur mycket rör sig barnet ute? Enligt min erfarenhet, från arbete på förskola, är det många småbarn som inte rör sig så mycket när de är ute, speciellt när det blir kallare och de får på sig tjockare kläder som hindrar rörligheten. Fryser man om fötterna blir man ju snabbt frusen. Mitt yngsta barn är sexton månader och hon har börjat med vinterkängor nu när det bara är några plusgrader ute, helt enkelt för att hon var kall om fötterna i sina gummistövlar med raggsockar i. Vår tomt är just nu väldigt lerig, likaså lekplatsen på gångavstånd och vägarna häromkring, så vanliga skor är inget alternativ när vi ärute och leker.

• BookLady

I stockholm är det 4-8 plusgrader nu så inga vinterskor här. Ofodrade gummistövlar vid regn och gore tex höstskor med ullstrumpa om det är torrt och går ner mot 2 plus ca.

Svar på tråden När börjar ni använda vinterskor?