• vikarien

Fått jobb på 50%, ska jag stå kvar på ams eller skriva ut mig?

Ja jag har äntligen fått ett fast jobb, men bara på 50%.Kommer dock försöka jobba som timvikarie upptill lite.
    Känner att vi klarar oss på det i dagsläget men man vet ju aldrig sen.

Tycker ni jag ska stå kvar på ams som arbetssökande på 50% eller skriva ut mig?

Vore ju så otroligt skönt att slippa allt som har med arbetsförmedlingen att göra nu...
    Men det kanske är rent av korkat att skriva ut sig?

Bolla med mig nu kära ni Skrattande Hur hade ni gjort?       

• Svar på tråden Fått jobb på 50%, ska jag stå kvar på ams eller skriva ut mig?
  • seandra82

jag tycker du ska vara inskriven på ams ändå o jobba tim rest har du tur kan du få upp heltid så gjorde jag i alla fall en period jag kanske inte fick heltid jämt men ngra veckor blev heltid i all fall

• seandra82
    vikarien skrev 2012-11-05 21:01:15 följande:
    Stämplade du upptill då?
    nej det gjorde jag inte för hur än jag räknade kom jag inte upp till heltid då skulle man ha 80 tim i mån tror jag de va o det kom jag inte upp till o de var såå viktigt tydligen att de skulle gälla ett jobb jag hade fler o de spelade ingen roll om jag skickade in alla mina pappe på timmarr de gällde fortfarande inte , nu idag gäller 450 tim  utslaget på 1 år el 50 tim som lägst i mån . + jag tjänade ändå inte så bra för att försöka stämpla 
  • netza

det är väl lämpligt om du kommer behöva stämpla ngn månad...

• BuoBä

Varför funderar du på att skriva ut dig? Det kostar väldigt lite energi att stå kvar, och du får möjlighet att stämpla upp.

• YlwaMarie

Stå kvar! Alltid det bästa

• Babybel

Jätteviktigt att man står inskriven om man har arbetslös tid!!! Ring Arbetsförmedlingens kundtjänst och fråga så ska du se. Annars ser man det som att 50% är ditt arbetsutbud och då påverkar det din SGI gentemot Försäkringskassan. Så vad du än gör, skriv inte ut dig förrän du har arbete i den omfattning du vill!

• BuoBä
    vikarien skrev 2012-11-16 10:50:15 följande:
    Får ta ett snack med dom på måndag
    Har man deltidsjobb är AF inte alls lika "på" med inbokade möten och liknande. Det är i alla fall min erfarenhet. Så det är, som jag skrev förut, inte särskilt ansträngade att stå kvar, men man har fördelar av det. 
  • vikarien

Tack BuoBä! Jag har nog tänkt om lite bara dom inte skickar ut mig på nån praktik eller nåt sånt på 50%... Det har dom nämligen velat innan när jag vikat i barnomsorgen.

• netza
    vikarien skrev 2012-11-15 06:44:13 följande:
    Fast jag är ju garanterad en fast lön på 50%.. Bah vad svårt!
    Jamen resterande 50% står du ju utan inkomst och lär stämpla. 50% är ju ganska högt bortfall.
  • vikarien
    netza skrev 2012-11-16 17:16:34 följande:
    Jamen resterande 50% står du ju utan inkomst och lär stämpla. 50% är ju ganska högt bortfall.

Men har inte jobbat heltid tillräckligt länge för att få stämpla upp ändå. kanske för några timmar i veckan, inte mer. Sen är det ju inte många dagar man får stämpla när man jobbar upptill :( Är ju en hel vetenskap med alla regler, men det är ju inte "bara till att stämpla upp" tyvärr... 
  • BuoBä

Det är ändå bra att vara inskriven så man "täcker upp" hela sin tillgängliga arbetstid. Annars kan man ge sig på att det blir strul senare med SGI eller något annat Försäkringskassanrelaterat. Om du inte är med i a-kassan redan, ta reda på vad kravet är för att bli medlem. Tidigare var det i alla fall att man skulle jobba ett visst antal timmar i ett visst antal veckor. Om du ser att du kommer uppfylla kraven under en period, se då till att söka snabbt som attan så du kommer in i systemet.

• vikarien

Jag är inne i systemet sen länge, så problemet är snarare att mina stämpeldagar är slut så vet inte om jag får nya... Är så mycket krångel och regler så man blir helt slut bara av att tänka på det

Svar på tråden Fått jobb på 50%, ska jag stå kvar på ams eller skriva ut mig?