Sambon är ständigt trött.. trots att han inte gör nånting, vad är felet?
i mitten av juli var min sambo så nära man komma att få en hjärtinfarkt (läkarens ord) knappt 32 år gammal! han gick in i väggen helt enkelt skulle jag vilja säga pga enormt mkt som var i rullning med nytt jobb, flytt till ny stad, familjebråk åt olika håll, osv... han blev sjukskriven för inre stress. fick rådet att vila och typ ta promenader.
sjukskrivningen fortskred... gick till läkaren som förlängde sjukskrivningen då han fortfarande var trött o orkeslös (trots att han knappt gjorde nått på dagarna), gång på gång på gång. I september blev han uppsagd från sin tillsvidare anställning pga sjukskrivningen... (o jag har heller inget jobb,,, men räkningarna ska ju ändå betalas). Lätt att det blev tjafsigt mellan oss också pga allt...
men hursomhelst, det blir ju ingen förbättring och varken jag eller sambon vet vad man kan göra? Visst tar det (och måste få ta tid) att återhämta sig från en sån här sak! - Men just den ständiga tröttheten/orkeslösheten blir det ju inget bättre med - trots att han verkligen inte gör mycket om dagarna! Vi har en ettårig dotter som jag tar hand om i stort sett själv. Han tittar tv om dagarna mestadels.. Får jag med honom ut på en 45min promenad är han fullständigt slut sen, och måste nästan gå o sova...
Läkaren tog förstås massa prover o dyl på honom för att försöka hitta vad "felet" var - alla värden såg bra ut dock, det enda han hade lite brist på var folsyra (kan det ha väldigt stor betydelse för orken?? jag har ingen aning. bör han börja äta folsyra? läkaren ryckte mest på axlarna åt det). Han hade svårt att komma till ro på kvällen och "få huvudet att stanna", så tillslut fick han sömntabletter utskrivna, vilka han börjat med nu då, Plus att han fick en medicin mot depression. (under den här tiden var det ett tag så att han helt tappat lusten att leva... typ ALLT var jobbigt på alla olika plan. men han mår mycket bättre nu i stort - det är som sagt "bara" den otroliga tröttheten som hänger kvar).
Han har ätit sömntabletter ett tag nu (går o lägger sig vid 21-22 på kvällen och kliver upp mellan 7-9!!) men fortfarande är han så väldigt trött o orkar ju ingenting. går till läkaren med jämna mellanrum som verkar fråga hur det är och när han säger att han fortfarande är sjukt trött säger läkaren att han ska vila mer och sjukriver honom några veckor till... !! (Han var senast där idag, och fick höra att han sov för lite!! Han gör ju inget annat i stort sett!) Det känns som att läkaren inte tar honom på allvar?! Visst måste man vila, men det gör han ju. Måste ju finnas något annat bot?! något annat som är "Fel", som kan gå att rätta till?!!
Själv sliter jag ju rätt mkt med hushåll, dotter (som är vaken nattetid och tidiga mornar) plus att jag måste försöka leta jobb (och studera halvtid distans), så det känns så "bittert" när han säger att han är så trött - som snarkar högljutt när jag likt en zombie av sömnbrist är uppe nattetid o försöker få dottern att somna nån timma innan man ska upp med henne igen vid 5-6.. Såklart gör jag det här, för jag vet att han inte mår bra, men det jag undrar är ju hur länge det ska vara såhär? någon med erfarenhet? just nu känns det som sagt som att läkaren inte gör någonting. vad kan man själv göra? han är dödligt trött jämt och "sover för lite" trots att han inte gör nånting om dagarna. och, tar han bara en promenad blir han som sagt fullständigt slut sen.
ursäkta långt inlägg.