• Anonym (orolig flickvän)

Sambon är ständigt trött.. trots att han inte gör nånting, vad är felet?

i mitten av juli var min sambo så nära man komma att få en hjärtinfarkt (läkarens ord) knappt 32 år gammal! han gick in i väggen helt enkelt skulle jag vilja säga pga enormt mkt som var i rullning med nytt jobb, flytt till ny stad, familjebråk åt olika håll, osv... han blev sjukskriven för inre stress. fick rådet att vila och typ ta promenader.

sjukskrivningen fortskred... gick till läkaren som förlängde sjukskrivningen då han fortfarande var trött o orkeslös (trots att han knappt gjorde nått på dagarna), gång på gång på gång. I september blev han uppsagd från sin tillsvidare anställning pga sjukskrivningen... (o jag har heller inget jobb,,, men räkningarna ska ju ändå betalas). Lätt att det blev tjafsigt mellan oss också pga allt...

men hursomhelst, det blir ju ingen förbättring och varken jag eller sambon vet vad man kan göra? Visst tar det (och måste få ta tid) att återhämta sig från en sån här sak! - Men just den ständiga tröttheten/orkeslösheten blir det ju inget bättre med - trots att han verkligen inte gör mycket om dagarna! Vi har en ettårig dotter som jag tar hand om i stort sett själv. Han tittar tv om dagarna mestadels.. Får jag med honom ut på en 45min promenad är han fullständigt slut sen, och måste nästan gå o sova...

Läkaren tog förstås massa prover o dyl på honom för att försöka hitta vad "felet" var - alla värden såg bra ut dock, det enda han hade lite brist på var folsyra (kan det ha väldigt stor betydelse för orken?? jag har ingen aning. bör han börja äta folsyra? läkaren ryckte mest på axlarna åt det). Han hade svårt att komma till ro på kvällen och "få huvudet att stanna", så tillslut fick han sömntabletter utskrivna, vilka han börjat med nu då, Plus att han fick en medicin mot depression. (under den här tiden var det ett tag så att han helt tappat lusten att leva... typ ALLT var jobbigt på alla olika plan. men han mår mycket bättre nu i stort - det är som sagt "bara" den otroliga tröttheten som hänger kvar).

Han har ätit sömntabletter ett tag nu (går o lägger sig vid 21-22 på kvällen och kliver upp mellan 7-9!!) men fortfarande är han så väldigt trött o orkar ju ingenting. går till läkaren med jämna mellanrum som verkar fråga hur det är och när han säger att han fortfarande är sjukt trött säger läkaren att han ska vila mer och sjukriver honom några veckor till... !! (Han var senast där idag, och fick höra att han sov för lite!! Han gör ju inget annat i stort sett!) Det känns som att läkaren inte tar honom på allvar?! Visst måste man vila, men det gör han ju. Måste ju finnas något annat bot?! något annat som är "Fel", som kan gå att rätta till?!!

Själv sliter jag ju rätt mkt med hushåll, dotter (som är vaken nattetid och tidiga mornar) plus att jag måste försöka leta jobb (och studera halvtid distans), så det känns så "bittert" när han säger att han är så trött - som snarkar högljutt när jag likt en zombie av sömnbrist är uppe nattetid o försöker få dottern att somna nån timma innan man ska upp med henne igen vid 5-6.. Såklart gör jag det här, för jag vet att han inte mår bra, men det jag undrar är ju hur länge det ska vara såhär? någon med erfarenhet? just nu känns det som sagt som att läkaren inte gör någonting. vad kan man själv göra? han är dödligt trött jämt och "sover för lite" trots att han inte gör nånting om dagarna. och, tar han bara en promenad blir han som sagt fullständigt slut sen.

ursäkta långt inlägg.

• Svar på tråden Sambon är ständigt trött.. trots att han inte gör nånting, vad är felet?
  • wannaseeyoudisco

Har han varit i kontakt med en psykolog?
    Problemet är när man är sjukskriven och inte gör något att orken blir sämre och man blir mer trött, man måste göra saker. Dom första 7 månaderna av min sjukskrivning låg jag bara på soffan, orkade knappt på gå toaletten. Men så bytte jag psykolog och allt började vända, även om jag blir trött av att göra saker så har jag lust att göra saker och känner mig piggare och gladare, och orken börjar komma tillbaka. Har jag dock en svacka och ligger på soffan någon dag märker jag direkt hur allt blir sämre igen.
    Nu är det ju antagligen annorlunda när man haft en hjärtinfakt så jag vet inte exakt vad för komplikationer det kan innebära. Men jag är tveksam till att han kommer kunna sova sig frisk utan måste försöka få in rutiner och göra saker fast det är skitjobbigt, till slut börjar det kännas lättare och det blir en positiv spiral.
    Om han inte är nöjd med sin läkare tycker jag att han ska byta, man har bara ett liv och det ska man vara rädd om.
    Kram till er båda!

• Anonym

Man blir trött av å bara gå hemma å inte göra någonting tyvärr..
    Kanske han kan komma igång med nåt enkelt och då bli piggare utav det.

Nu har inte jag gått in i väggen men jag har jobbat som en idiot, höggravid och tyckte jag var trött då, men nu när jag e mammaledig å inte gör ett skit om dagarna förutom å passar bebis å syskonen så e jag konstant trött, man råkar sätta sig efter maten framför tv:n å då e det kört man kommer inte upp igen.. Samma om jag tar sovmorgon om helgen å min man går upp å tar barnen ja då e jag trött resten av dagen..

Alla e vi olika men kanske kan det bero på det? Att han inte gör någonting alls.

• Miss Blue

Han kan alltså,  sova som mest upp till 12 timmar. Fortfarande säger läkaren att han sover för lite. Vet du vilken sömnmedicin han får? 

Min första  tanke var, (hoppas jag har fel) tror du att han blivit beroende av sömnmedicinen, kanske säger till läkaren att han fortfarande har svårt att sova. Och får mer utskrivet. Hoppas jag har fel!

Att få en hjärtinfarkt vid så ung ålder, måste sätta spår. Och han har fått antidepressivt. Depression stjäl enorma mängder energi, vilket också kan vara orsaken till hans trötthet, olika sömntabletter ger också trötthet som biverkning. Det ska försvinna.

Jag tycker nog ändå att han borde byta läkare. 

• EmmaT

Jobbigt :( man kan ju bli väldigt trött dagen efter av sömntabletter, sen blir man ju trött av att inte göra något heller!
    Ond cirkel det där, har man inte aktiverat sig på länge kan det ju kännas som att man blir trött för minsta lilla, sen desto mer man gör desto piggare blir man..kroppen vänjer ju sig.
    Enda sättet är nog att han får kämpa sig igenom tröttheten från början tills det sakta men säkert vänder.
    Sen mår man ju inte bra psykiskt av att inte göra något och om man mår dåligt psykiskt känner man sig ju automatiskt orkeslös fast man egentligen inte är trött fysiskt!
    Onda cirkeln igen. Men det går ju att bryta den där cirkeln med stöd från familj och vänner! Kanske byta läkare? Hoppas att det blir bättre för er snart och att det vänder!

• Anonym (utbrändhet)

Han blev utbränd och var ytterst nära en hjärtinfarkt vid 32-års ålder. Detta var bara ett halvår sedan.

Tyvärr kan det ta 1-2 år innan han är återhämtad igen och det är inte säkert att han blir helt återställd någonsin.

Läs på lite om utbrändhet, symptom, hur man återhämtar sig o.s.v.
    Han borde dock ha någon form av enkelt schema varje dag med småsysslor som han bör göra. Absolut inget jätteansträngande och inte för mycket.

Ex:
    Måndag - Promenad 20 minuter, laga middag
    Tisdag - Städa 20 minuter, gå till lekplats med barnet
    Onsdag - Laga lunch, tvätta 1 maskin
    Torsdag - Promenad 20 minuter, handla mat
    o.s.v.

• Anonym (xxx)

Frågan är för det första om tröttheten beror på depressivitet eller inte. Är det en depressivitet och sådan passivitet man blir trött av finns hjälp att få, t ex psykologhjälp och ssri. Är det dock en reaktion på själva utmattningen finns inga mediciner som hjälper (utmattningen i sig kan man inte medicinera men däremot symptom som depressivitet, sömnsvårigheter, värk etc).

Vid svår utmattning slås kroppen ut. Det enda som gäller i första hand då är vila tills orken kommer tillbaka, och då handlar det om att kanske orka att gå 500 meter var tredje dag, att duscha varannan etc. Detta är ett mycket svårt tillstånd. Det är svårt att förstå för någon som inte varit där. Bara det schemat som Anonym (utbrändhet) har skrivit kan vara alldeles för mycket för någon i akutfasen. Beror tröttheten på svår utmattning är det rent av farligt för honom att tvinga sig att aktivera enligt vad flera i tråden föreslår att han "blir trött av att inte göra något". Men som sagt var, om tröttheten beror på depressivitet kan det vara mer adekvat att gå en annan väg. Många med utmattning sover i stort sett dygnet runt första tiden, ibland håller detta i sig länge. Kroppen har gått på överkurs så länge att den helt enkelt inte klarar minsta belastning utan att bli helt färdig. Jag förstår att han blir färdig av en 45 minuters promenad, jag vet inte många som skulle ens klara det i en akut utmattningsfas. Jag tycker att det låter som att läkaren tar honom mer på allvar än vad du gör (även om jag så klart förstår att det är svårt för dig att förstå).

Börja med att gå in på stressmottagningen.nu - där finns mycket information. Sök också på t ex Familjeliv om utmattning, det finns massor av trådar där folk berättar om sina erfarenheter. Följ med honom till läkaren nästa gång så får du också mer information om hur denne resonerar. Se till att han får komma till en psykolog med kunskap om utmattningstillstånd ( hamnar han hos en kbtare utan denna kunskap kan det bli sämre). Efterfråga gärna arbetsterapeut som kan utreda hans förmåga och hjälpa honom hitta saker han klarar av (för många är t ex att laga mat en omöjlighet på grund av kognitiva problem etc).

• Anonym (snark)

Hur är han när han sover? snarkar han? slutar han andas när han sover?
    Min man var också välidgt trött trots att han inte gjorde något. Det var en eftermiddag när han sov middag som jag märkte att han slutade andas flera gånger, länge.
    Han fick göra en mätning på hur han andades etc, och de kom fram till att han hade sömnapné.

Svar på tråden Sambon är ständigt trött.. trots att han inte gör nånting, vad är felet?