• Stålmamma

Tempurkudde

Jag sitter och funderar lite på julklappar. Det är så att min mamma har väldiga problem med spänningshuvudvärk och migrän och då tänkte jag att en tempurkudde kanske hade varit något för hennes nacke. Men jag har själv ingen erfarenhet själv av tempur mer än att man provat på butik typ och kan ju ärligt säga att av det har jag inte blivit impad. Men i långa loppet kanske den skulle vara bra för henne. Ni som har erfarenhet av den är det så bra som det sägs eller är det överreklamerat? Den är ju svindyr så vill ju gärna inte köpa grisen i säcken om man säger så

• Svar på tråden Tempurkudde
  • NenneLo

Tempurkudde är en gudagåva! (ja, överdriver lite, MEN skitbra kudde). Har tyvärr ingen egen. Bra julklappstips.

2011-09-13 Loke <3
  • Stålmamma

Det fanns ju en hel uppsjö med olika kuddar oxå fastnade för en som såg ut som en vanlig kudde (kostade ca 1600kr) eller skulle du rekommendera en annan modell?

• MajaVira

Problemet med Tempur är ju att det finns olika höjder, så kan vara svårt att veta vilken man ska välja. Det finns liknande kuddar på bl.a. Jysk, men vet inte hur pass bra de är i jämförelse.

Jag har en "Kanal-kudde", det företaget gick tyvärr i konkurs men de kuddarna är vändbara med en extra platta så blir fyra olika höjder att välja mellan.

• MajaVira

Måste tillägga att denna typ av kudde varit räddningen för mig, har sluppit många, många dagar med huvudvärk jämfört med en vanlig kudde.

• puss

Finns nån variant på Ikea mdn jag vet inte om den är bra.

• Stålmamma
    MajaVira skrev 2012-11-05 21:21:00 följande:
    Problemet med Tempur är ju att det finns olika höjder, så kan vara svårt att veta vilken man ska välja. Det finns liknande kuddar på bl.a. Jysk, men vet inte hur pass bra de är i jämförelse. Jag har en "Kanal-kudde", det företaget gick tyvärr i konkurs men de kuddarna är vändbara med en extra platta så blir fyra olika höjder att välja mellan.

Okej ja då kanske det blir svårt finns det ingen typ standard höjd man kan välja? Just nu ligger hon på ikea kuddar värde ca 20kr så tror inte hon är jätte kräsen
  • Stålmamma
    puss skrev 2012-11-05 21:23:15 följande:
    Finns nån variant på Ikea mdn jag vet inte om den är bra.

Att jag inte visste det var på ikea i fredags men har ca 20mil till närmsta ikea så det blir nog inga fler turer dit innan jul
  • MajaVira

Om hon har problem med nacken så köp en formad kudde och inte en som ser ut som en vanlig. Just "knölen" är det som håller nacken i rätt position..

• Callan

Jag har också problem med nacken och jag AVSKYR tempuskudden!

Tempur är ngt man antingen älskar eller hatar tycker jag det verkar som och för mig funkar det inte alls. (Har testat madrass också)
    För mig funkar en formad nackkudde mycket bättre som är lite mjukare. Min är av märket Svane tror jag, köpt på Sova.
    Tempur är väldigt hårda. 

• Stålmamma
    MajaVira skrev 2012-11-05 21:25:41 följande:
    Om hon har problem med nacken så köp en formad kudde och inte en som ser ut som en vanlig. Just "knölen" är det som håller nacken i rätt position..
    hon köpte en sån där "knölkudde" för några år sedan. dock ingen kvalite utan på rusta typ (bara i vanligt skumgummi) och den gillade hon inte. men det lär väl vara en helt annan grej med temur? Medium kan man säga att det är en standard storlek?
  • Stålmamma
    Callan skrev 2012-11-05 21:32:03 följande:
    Jag har också problem med nacken och jag AVSKYR tempuskudden!

Tempur är ngt man antingen älskar eller hatar tycker jag det verkar som och för mig funkar det inte alls. (Har testat madrass också)
    För mig funkar en formad nackkudde mycket bättre som är lite mjukare. Min är av märket Svane tror jag, köpt på Sova.
    Tempur är väldigt hårda. 
    Det var därför att jag inte blivit så impad dom få ggr jag provat just för att dom verkligen varit stenhårda
  • Godsend

Jag har stora problem med min nacke pga whiplash och har ofta spänningshuvudvärk. Har haft tempurkudde i många år och det fungerar hur bra som helst. Dock fick jag en ny tempurkudde av min svärmor men den känns inte skön alls. Så det är nog viktigt att man provar ut sin kudde. Ge henne ett presentkort och lägg några bilder och beskrivningar på olika kuddar - så blir det lite mer än bara en kudde. Har testat en del billigare varianter - typ formade jysk-kuddar - och det går inte alls. Får ännu ondare.

• Stålmamma
    MajaVira skrev 2012-11-05 21:33:50 följande:
    jysk.se fungerar inte för tillfället, så länkar till den norska sidan. Jag har denna kudde som "reserv", är helt okej:

www.jysk.no/4/52/4219700/a/catalog

De har även modeller som är mer liknande Tempurs:

www.jysk.no/4/52/4244003/a/catalog
    Borde man kanske prova med en sån här lite billigare kudde först så hon får känna efter innan man slår till med en så pass dyr kudde?
  • Stålmamma
    Godsend skrev 2012-11-05 21:35:13 följande:
    Jag har stora problem med min nacke pga whiplash och har ofta spänningshuvudvärk. Har haft tempurkudde i många år och det fungerar hur bra som helst. Dock fick jag en ny tempurkudde av min svärmor men den känns inte skön alls. Så det är nog viktigt att man provar ut sin kudde. Ge henne ett presentkort och lägg några bilder och beskrivningar på olika kuddar - så blir det lite mer än bara en kudde. Har testat en del billigare varianter - typ formade jysk-kuddar - och det går inte alls. Får ännu ondare.
    Använder du "knölkudden" eller en som ser ut som en vanlig kudde?
  • Anonym

Jag fick en Tempukudde av någon som tyckte den var för hård.Det tyckte jag också sedan har det vandrat i bekantskapskreten och det var svårt att hitta nån som det stämmde för.

Jag använder en av märke: ErgoTemo och rekomenderar den verkligen.Presentkort är nog en bra ide i det här läget! Men gillar iden - tyder på omtanke och låter som en bra julklapp  

• Dracarys

Jag har ont i rygg/nacke och tempur är värdelöst, tyckte jag. Materialet är äckligt varmt och om man rör sig minsta lilla så vaknar man eftersom man ligger på en kant som tar några sekunder på sig att jämna ut sig. Jag fick MER ont av tempur.

Köp inga kuddar till folk. Men köp gärna ett presentkort (t.ex. på Jysk) och förklara att det är tänkt till en bra kudde. Sedan kan hon gå och passa ut en kudde som passar henne.

Svar på tråden Tempurkudde