• Anonym (slarva)

Hjälp!! jag har tappat kvittot på lägenhetsköpet!!!

Hej! för 7 år sedan köpte vi en lägenhet som vi totalt har tappat bort kontrakt o kvitto på. Hur gör vi nu när vi ska sälja?? finns sånt dokumenterat någonstans som man kan få tag i?? annars måste vi ju skatta på hela beloppet.

Hjälp!! om någon vet så är vi oerhört tacksamma för svar!!!

• Svar på tråden Hjälp!! jag har tappat kvittot på lägenhetsköpet!!!
  • skruttarnas mamma

banken borde väl ha varit inblandad om ni inte hittat en billig lägenhet? =) isåfall borde de ha uppgifter som kan hjälpa er 

• Anonym (slarva)

inga lån 500 000 bortkastat :(griiin

• Alero

Du kan väl inte mena att du kastat bort 500 000 kronor bara för att kvittot är borta? Hur menar du då?

Hur som helst, en bostadsrätt, vilket jag antar att det är eftersom ni köpt den, hör ju till en bostadsrättsförening och där finns en styrelse. De brukar ju alltid vara med på nåt sätt i affärer när folk säljer sina bostadsrätter och där borde det finnas kopior på era papper när ni köpte. Kolla med dem. 

• MissStrawberry

Det känns ju väldigt konstigt att ni skulle råka slänga så viktiga papper så antagligen har de bara hamnat helt fel. Ta ett rum i taget och verkligen rota i varje låda och pärm.

Köpte ni genom en mäklare? Då kan ni ju testa att kontakta dem och se om de möjligtvis har kvar några kopior, eller helt enkelt kontakta de ni köpte lägenheten av. De borde ju även de ha papper på att de sålt lägenheten till er med summan angiven.

• Grappa

Jag skickade inget köpekvitto på min lgh när jag skattade. Jag angav bara vad jag köpt resp sålt för samt mina avdrag.

• natha
    Grappa skrev 2012-11-05 21:58:33 följande:
    Jag skickade inget köpekvitto på min lgh när jag skattade. Jag angav bara vad jag köpt resp sålt för samt mina avdrag.

Samma här. Behövdes inget kvitto!
  • Anonym (va?)

Jag förstår verkligen inte problemet.

Om inte annat har väl bostadsföreningen säkert kopia på något kvitto?
    Varför skulle 500 000 vara bortkastat, lägenheten är väl fortsatt er?

• Anonym

Ni har väl en bostadsrättsförening som tog godkände avtalet?

• mpermper

Jag köper och säljer bostäder som om det vore smågodis....ungefär. Ofta alltså. Har aldrig behövt visa några kvitton.

• Anonym (slarva)

men om man inte visar kvitt så måste man ju skatta på hela summan???? räkna hela summan ssom vinstskatt menar jag.

• Lovisa09

Fast kvitton behöver du bara visa om Skatteverket ber om det. Alltså om de granskar just din försäljning. Inget som skickas in automatiskt vid försäljning. Men tycker föreningen borde ha en kopia eller mäklaren du köpte via för sju år sen.

• Anonym
    Anonym (slarva) skrev 2012-11-06 07:26:56 följande:
    men om man inte visar kvitt så måste man ju skatta på hela summan???? räkna hela summan ssom vinstskatt menar jag.
    Så föreningen har ingen som håller i det ekonomiska pappersarbetet för bostadsrättsföreningar eftersom du inte kan vända dig till dem?
  • Grappa
    Nu har du ju fått svaret 3 gånger att du inte behöver visa kvitto, men eftersom det svaret inte duger för dig så får du väl räkna hela summan som vinstskatt då. Har du fler frågor du inte vill ha besvarade?
  • Waldo
    Du har "slarvat bort" papper på ditt bostadsköp

du är inte mottaglig för råd att kontakta bank, mäklare eller bostadsrättsförening

Du maler på om att skatta för hela summan trots att alla påpekar att det bara är om man blir granskad

Allt detta får mig att tro att du FÖRUTSÄTTER att du kommer att bli granskad, eller så är du bara vansinnig trögfattad.
    Vilket är det i ditt fall?
  • Anonym

Jag hade inget kvitto på min lägenhet när jag sålde. Kontaktade banken och fick av dem muntligt veta köpesumman som jag deklarerade. Ingen granskning och behövde alltså inte betala reavinst på mer än vad jag skulle.

• Anonym (slarva)

har nu fått nytt dokument från hsb

Svar på tråden Hjälp!! jag har tappat kvittot på lägenhetsköpet!!!