• bonaqua2012

Du som varit i Algarve (portugal)

Blivit lite nyfiken på detta ställe Algarve.

Så har några frågor som jag hoppas på du orkar svara på.

*hur rent är vattnet i havet ( varit mycket i Kroatien och vattnet är helt fantastiskt rent där, man kan se ner flera meter när man simmar ut, hur är det på Algarve?)

* bästa stället i Algarve, restauranger, liv och rörelse, stränder, promenader, säkerhet, allt det där mysiga :)

*Mat kostnaderna, restaurang snitt pris för klassisk köttallrik med pommes?

*Köpa mat i butik, vad ligger priserna där? ( levnadskostnaderna per vecka/månad?

*bra boende med terrass med utsikt över havet/stranden etc. Vad ligger priserna på i veckan/månaden?

*flygpriser, och hur lång tid de tar att flyga?

*Vänligt folk? Kan man gå längst stranden eller shopping utan att de "jagar" en att man skall köpa?

*Farliga insekter/djur? på land, i hav?

Annan nyttig information?

Är detta framtiden? -----> www.citypant.se
  • Svar på tråden Du som varit i Algarve (portugal)
  • Adonis

Jag har varit i Algarve och måste säga att det var bland de bästa charterresorna jag haft. Bodde i Albufeira som är ett alldeles lagom samhälle med härlig sandstrand, lagom nattliv och många restauranger att välja mellan i alla prisklasser.

Nu har jag inte varit i Kroatien men vattnet var härligt. Det är ju Atlanten och inte Medelhavet så kan vara något kallare i vattnet. Var ute och seglade längs med den vackra Atlantkusten. Där kunde man gå iland och besöka läckta grottor. Var också runt en del i den portugisiska landsbygden, besökte byar etc. Det är också tillräckligt nära för att kunna göra dagsutflykter till spanska Sevilla eller huvudstaden Lissabon. Båda klart värda besök de också.

Priserna kan du räkna med klart högre än Kroatien. Kanske nästan som Sverige vet inte för det är några år sedan jag var där nu. Du gör nog bäst i att kolla med resebolag och paket med hotell eller googla. Albufeira är i alla fall ett bra och prisvärt alternativ i Algarve. Sedan fanns lite andra orter som var mer "jet set" med lyxiga marinor mm. Värda besök men dyra att bo i...

Bon Voyage!

• bonaqua2012
    Adonis skrev 2012-11-06 08:01:57 följande:
    Jag har varit i Algarve och måste säga att det var bland de bästa charterresorna jag haft. Bodde i Albufeira som är ett alldeles lagom samhälle med härlig sandstrand, lagom nattliv och många restauranger att välja mellan i alla prisklasser.

Nu har jag inte varit i Kroatien men vattnet var härligt. Det är ju Atlanten och inte Medelhavet så kan vara något kallare i vattnet. Var ute och seglade längs med den vackra Atlantkusten. Där kunde man gå iland och besöka läckta grottor. Var också runt en del i den portugisiska landsbygden, besökte byar etc. Det är också tillräckligt nära för att kunna göra dagsutflykter till spanska Sevilla eller huvudstaden Lissabon. Båda klart värda besök de också.

Priserna kan du räkna med klart högre än Kroatien. Kanske nästan som Sverige vet inte för det är några år sedan jag var där nu. Du gör nog bäst i att kolla med resebolag och paket med hotell eller googla. Albufeira är i alla fall ett bra och prisvärt alternativ i Algarve. Sedan fanns lite andra orter som var mer "jet set" med lyxiga marinor mm. Värda besök men dyra att bo i...

Bon Voyage!
    så en av de bästa charterresor? låter ju inte fel :)

Det tråkiga med kroatien är att det är kallt i november till mars. medan algarve enligt fakta skall vara varmare och fortfarande behagligt. med tanke på vi inte gillar att flyga för långa sträcker så verkar algarve nära för att få bästa värmen under Sveriges vintertid.

så himla svårt att hitta något fint innanför europa. Frågar man någon vart de reser så är det Italien, frankrike eller spanien. Är man ungdom är så det turkiet, cypern och den delen.

vad mer för ställen kan du annars tipsa om ?
  • Adonis
    bonaqua2012 skrev 2012-11-06 19:40:16 följande:
    vad mer för ställen kan du annars tipsa om ?

Jag åker själv till Gran Canaria varje år men det beror på tillgång till eget boende där. Det är inte så tokigt faktiskt och inte mycket längre flygning än till Algarve. Solsäkert och varmt året runt. Av Kanarieöarna om ni kan tänka er det tycker jag annars Fuerteventura är trevligast. Men beror ju lite på vad man vill göra på sin semester och hur familjen ser ut.
  • bonaqua2012
    Adonis skrev 2012-11-06 20:10:16 följande:

Jag åker själv till Gran Canaria varje år men det beror på tillgång till eget boende där. Det är inte så tokigt faktiskt och inte mycket längre flygning än till Algarve. Solsäkert och varmt året runt. Av Kanarieöarna om ni kan tänka er det tycker jag annars Fuerteventura är trevligast. Men beror ju lite på vad man vill göra på sin semester och hur familjen ser ut.
    Men hur är det egentligen på Kanarieöarna, dör det inte ut något, med tanke på allt ligger på olika "små" öar?
    Bästa ön för liv och rörelse, då menar jag mer restauranger som har öppet längre, härlig atmosfär. underbart vatten.
    varmast längst.

• Adonis
    bonaqua2012 skrev 2012-11-07 14:46:16 följande:
    Men hur är det egentligen på Kanarieöarna, dör det inte ut något, med tanke på allt ligger på olika "små" öar?

Bästa ön för liv och rörelse, då menar jag mer restauranger som har öppet längre, härlig atmosfär. underbart vatten.

varmast längst.

Gran Canaria är inte så liten ö (stort som Gotland ungefär) och dör ut gör det verkligen inte. Det expanderar ständigt. Finns ställen med massor av uteliv, restauranger osv. Vill man ha mer stad kan man åka till Las Palmas som har uppåt en halv miljon invånare. Men ställen som Maspalomas, Arguineguine och Puerto Rico erbjuder det mesta. Rekommenderar att hyra bil och besöka mysiga byar på landsbygden också.
  • Duckan

Jag tyckte att Albufeira var si så där och har ingen längtan tillbaka. Maten var ingen höjdare, mycket skräniga engelsman som också la beslag på alla solstolarna, inget speciellt att se förutom stippen med barer och restauranger. Hamnen värd ett besök för att strosa och äta mat.
    Nu var detta -02 så mycket kan ju ha ändrats.

Svar på tråden Du som varit i Algarve (portugal)