• Anonym (ts)

barn med stort närhetsbehov..

ni som haft barn med stort närhetsbehov hur har ni gjort på t.ex kvällarna?

har en dotter på snart 8 månader som inte kan sova själv alls.. både dagar och kvällar/nätter ligger hon på eller bredvid mig.. jag har aldrig någon tid för mig själv och jag och sambon har heller ingen ensamtid..

att lägga ner henne i sin säng är i stort sätt omöjligt, vaknar hon inte när hon lyfts ner så vaknar hon max 10 min senare.. kan ej lägga henne i vår säng då hon kryper och är livrädd att hon ska ramla ner.

hon kramar mig hela nätterna också så har inte heller då någon tid med sambon..

varit såhär sedan hon föddes, när släppte det för er och har någon nåt tips?

ursäkta det blev grötigt, skyller på trötthet

• Svar på tråden barn med stort närhetsbehov..
  • Nano07

Våran är bara 3 veckor men vi har märkt att om vi värmer upp dotterns säng med en vetekudde så den blir varm innan vi lägger ner henne så går det mycket bättre, kanske kan hjälpa?

I övrigt vet jag inte, jag hade stora dottern i vår säng vid den ålder. Gick inte att få henne att sova i egen säng. Vi tog vår egentid nån annan stans, fanns inte så mycket at göra :)

• Anonym (ts)
    Nano07 skrev 2012-11-06 08:37:00 följande:
    Våran är bara 3 veckor men vi har märkt att om vi värmer upp dotterns säng med en vetekudde så den blir varm innan vi lägger ner henne så går det mycket bättre, kanske kan hjälpa?

I övrigt vet jag inte, jag hade stora dottern i vår säng vid den ålder. Gick inte att få henne att sova i egen säng. Vi tog vår egentid nån annan stans, fanns inte så mycket at göra :)

testat det flera gånger, direkt hon känner att hon lyfts ner skriker hon, om inte så vaknar hon av ensamheten ;/

hon kan inte ens sova i soffan själv, då måste man ligga bredvid, sättee man sig ens upp så är hon vaken igen.. går inte få en minut tillsammans :(

hade lixom varit en sak om det bara varit några månader, men nu har det ju varit i 8 månader..
  • Nano07

Knepigt, våran sov iaf vidare nån timme eller två om vi hade tur...

Hur går det om pappa nattar?

• Anonym

Jag har en dotter som var sån fram tills hon började gå vid 11 månader. Hon skulle alltid sova middag med mig bredvid sig i soffan, ville sova med oss i sängen, bäras i sjal hela tiden mm.

Nu är hon 19 månader och man får jaga ifatt henne för en kram, hon sover hela natten i egen säng och är väldigt "självständig". Sen kommer det perioder på någon vecka då hon är extra gosig, men då njuter man av det i stället.

• Anonym (sova gott)

Rent generellt har ju små barn (du har en bebis!) stort närhetsbehov, acceptera att de är helt vilse utan oss vuxna. Men sen har också vissa barn större närhetsbehov än andra och det följer med upp i åren. Jag har en 4-åring som fortfarande helst vill sova på en av oss föräldrar, till nöds går det om han får hålla handen. Om de behöver närheten ska man ge dem den! Men se till att både mamma och pappa kan ge närhet och trygghet och se till att få sova. Kanske kan andra föräldern ta barnet en natt då och då så att du får sova - det verkar som att du behöver det!

• Anonym (ts)

hon snuttar sig till sömns än så blir automatiskt jag som tar henne och hon är väldigt mammig av sig så ibland duger inte pappa alls ;/

självklart ger jag henne den närhet hon behöver men skulle vara skönt att kunna sätta sig upp och kanske sitta en stund vid datorn även om hon ligger bredvid mig i soffan men det går inte då hon ska ligga och hålla om mig.

händer tillomed att hon kryper intill en och gosar in sig och somnar.

när hon är vaken så är hon rätt "självständig" om man kan säga så om bebisar, hon vill helst krypa omkring, klättra och leka och absolut inte vara i famnen för då blir hon irriterad, kanske därför hon tar igen närheten när hon sover?

upp till 2 månader så låg hon aldrig själv, någonsin. hon skulle ligga på en dygnet runt, vid 3 månader så kunde hon va en stund på golvet själv, sedan från 4 månader till nu så är vaken tid att va för sig själv och sova på/bredvid mig..

och jag kommer aldrig göra fem minuters period, testade tassmetoden och det gick bra ca 30 min men sedan skrek hon utan pauser och varje gång man tog upp henne lugna hon sig och direkt hon kände att hon var på väg ner så gallskrek hon igen så vi valde bort det då det inte passade någon av oss..

• Nano07
    Anonym (ts) skrev 2012-11-06 12:55:32 följande:
    hon snuttar sig till sömns än så blir automatiskt jag som tar henne och hon är väldigt mammig av sig så ibland duger inte pappa alls ;/

självklart ger jag henne den närhet hon behöver men skulle vara skönt att kunna sätta sig upp och kanske sitta en stund vid datorn även om hon ligger bredvid mig i soffan men det går inte då hon ska ligga och hålla om mig.
    händer tillomed att hon kryper intill en och gosar in sig och somnar.

när hon är vaken så är hon rätt "självständig" om man kan säga så om bebisar, hon vill helst krypa omkring, klättra och leka och absolut inte vara i famnen för då blir hon irriterad, kanske därför hon tar igen närheten när hon sover?

upp till 2 månader så låg hon aldrig själv, någonsin. hon skulle ligga på en dygnet runt, vid 3 månader så kunde hon va en stund på golvet själv, sedan från 4 månader till nu så är vaken tid att va för sig själv och sova på/bredvid mig..

och jag kommer aldrig göra fem minuters period, testade tassmetoden och det gick bra ca 30 min men sedan skrek hon utan pauser och varje gång man tog upp henne lugna hon sig och direkt hon kände att hon var på väg ner så gallskrek hon igen så vi valde bort det då det inte passade någon av oss..

Låter som att ni kanske få vänta ytterligare några veckor och sen prova med tassmetoden. Hon är ju fortfarande liten och det händer mycket på några veckor.

Dottern här var väldigt lik din. "Krävde" massa närhet när hon sov men var helt självständig som vaken.
  • Anonym (ts)
    Nano07 skrev 2012-11-06 13:10:32 följande:
    Låter som att ni kanske få vänta ytterligare några veckor och sen prova med tassmetoden. Hon är ju fortfarande liten och det händer mycket på några veckor.

Dottern här var väldigt lik din. "Krävde" massa närhet när hon sov men var helt självständig som vaken.

får nog göra det och hoppas på att det funkar!

de tar nog igen närheten när de sover då :) kanske börja ha henne mer i bärselen på dagarna så kanske hon iaf kan sova en timme i sin säng kvällstid, mer begär jag inte, bara få duscha själv och ha en lugn stund, kunna kissa utan att hon vaknar. samsovningen kommer vi nog fortsätta med ett tag till då ingen av oss är riktigt redo att släppa det, dels för hon ibland vaknar till på natten och vill snutta och hon äter även 1-2 gånger på natten ibland då hon äter så dåligt på dagarna.
  • Apopan

Började släppa när han var 6-7månader. För en månad sedan så kunde vi få honom att somna själv i vagnen med rätt lite protest.

Han är dock 11månader nu och är fortfarande en igel om kvällarna/nätterna. För att jag skall slippa gå och lägga mig med honom innan sambon kommer hem från jobbet så får han vara vaken tills vi skall sova och anpassar dagen utefter det. Ibland går det att smyga ifrån honom när han somnat (går dock inte att lägga ifrån sig honom ännu) men sover inte riktigt djupt oftast förrän under småtimmarna, då kanske en får sträcka ut sig i sängen ordentligt... Och ja, det är skitjobbigt. Har pissont i kroppen pga att jag måste ha honom på mig jämnt, och än idag så måste jag ha honom i knät när jag går på toaletten om jag inte vill att han skall få vredesutbrott och dunka huvudet i golvet.

• Anonym (mat)

Jag funderar på om det där med maten kan vara ngt att kanske laborera med. Mätta barn sover bättre brukar det ju heta Drömmer. Får du i henne en rejäl portion gröt precis innan läggdags? Vill du fortsätta amma eller kanske ge ersättning istället så din sambo kan avlasta bättre? Välling till kvällsmål som mättar magen? Eller tar hon inte flaska kanske? Isf är gröt bättre. Vissa barn har ju sina favoritgrötar, prova olika sorter och gör även egen gröt (havregryn/polenta/mannagryn) t.ex. Blanda ut med fruktpuré och se om det funkar bättre, eller ha ersättning som vätska i gröten.

Kanske inte funkar alls för er, men på min flicka gjorde gröt innan läggdags susen och hon började sova hela nätter Glad

• Apopan

Ja, det där med maten är ett vettigt tips! Min vägrar gröt och välling men sover bättre om vi proppat i honom en banan innan nattningsamningen. Vaknar då iaf inte upp hungrig, bara snuttig. Men ibland duger närhet från pappa ändå om det ändå inte skall ätas :)

• Nano07

Maten kan absolut vara värt att kolla över. Dottern vår matvägra så självklart ammade hon jättemycket på natten (nu gick det inte att få i henne varken ersättning, gröt, välling eller annan mat så jag fann mig i det) men funkar ersättning kanske det kan vara värt det för att få mer ork för dig?

Det där med att bära, har investerat i en bärsjal på minstingen nu och himla vad praktiskt det är, hon slocknar snabt i den och sover så länge hon ligger kvar i den, typ. Inte blir det särskilt tungt heller eftersom hon sitter så nära min kropp och det bästa - jag har två lediga händer så jag kan göra annat :D

• Anonym (ts)

hon åt en portion gröt ett tag men nu är det nere på en halv, ibland inte ens det.. välling funkar endast om jag häller det på gröt och matar några skedar med båda för att sedan endast ta välling på skeden, ur flaskan tar hon endast vatten.. ersättning gallskriker hon direkt hon känner smaken av det, hon hatar den..

och hon ammas + snuttas kvällstid för att sedan somna bredvid mig i soffan (enda stället hon får ro och kan somna)

på dagarna så ammas hon morgon, gröt efter ca två timmar (äter några skedar om vi har tur) ammar och somnar, sover ca 1,5 timme, ammas, får någon middag där hon ibland kan äta en halv burk men oftast en till fyra skedar, ammas, sedan får hon gröt och här äter hon 1/2-1 portion oftast, sämre nu för tiden, och sedan ammas + snuttar hon sig till sömns (ett ungefär hur hon äter)

och har alltid antingen katrinplommon puré eller någon annan puré i gröten, ska ta fram blåbärs purén jag gjorde och se om hon äter bättre då :)

• Nano07

Funkar gröt med fruktpureer så ge det. Jag fick höra att jag sulle undvika det men när jag tog upp med bvc att hon inte åt alls så dom ung "ge det som funkar". För oss släppte matvägrandet vid ca 10 ån, då böjade hon äta några små portioner av olika saker varje dag.

Har du provat att ge henne av din lagad mat? ´Dottern här vägrad alla burkar men åt välkryddad hemlagad mat (hade mer kryddor i hennes än i min mat...)

• Anonym (ts)

alltid haft puré i, annars vägrar hon äta + ger katrinplommon puré för magen :)

jo, testat massa olika men hon stenvägrar äta det, bara burkmat som funkar relativt bra, tyvärr ;/

glad att hon tar bröstet relativt bra, hon är i någon upptäckts fas så hon har svårt att va stilla så ligga vid bröstet är inte roligt alls, sitta och äta från bröstet försöker hon men går inge vidare ;p

Svar på tråden barn med stort närhetsbehov..