• Anonym (Ledsen)

Ingen sexlust vs flera ggr/vecka

Hej! Jag och min man träffades som tonåringar och hade mycket sex i början av vår relation. Ganska snart blev det mindre och mindre pga min sjunkande sexlust. Idag är vi båda i 30-årsåldern och har tre barn som är 6, 3 och 2 år gamla. Vi har också under de fem senaste åren byggt ett stort hus, till stor del utan hantverkare. Min sexlust har gått från att vara låg, till mycket låg och nu existerar den knappt alls. Det resulterar i att vi har sex ytterst sällan, max en gång i månaden, och då får jag verkligen kämpa för att hitta lite lust att bygga vidare på. Min man däremot skulle gärna ha sex flera ggr i veckan. Detta blir ett jätteproblem för oss och vi blir båda frustrerade över att den andre inte "förstår"... Har ni några möjliga förklaringar och eventuella lösningar? Mycket tacksam för lite hjälp... /ledsen

• Svar på tråden Ingen sexlust vs flera ggr/vecka
  • Sexolog Camilla

Hej.

Det finns mycket som man kan göra för att lusten ska bli starkare. Men alla tänder på olika saker, vad tänder du på? Vet din partner om vad du tänder på? Våga prata om sex med din partner och berätta exempelvis om de fantasier som du har?  Det finns så otroligt många faktorer som spelar in och som kan påverka lusten. Precis som du skriver kan tidsbrist vara någonting som minskar tiden tillsammans. Att ägna sig åt andra saker än att vara tillsammans, som ett hus eller andra projekt gör att ni också automatiskt prioriterar bort den intima tiden som ni har tillsammans, du och din partner. När hade ni egentid tillsammans senast? Det är kanske någonting som ni kan börja med, att boka in egentid i kalendern. Det är då meningen att du och din partner gör någonting tillsammans, utan husritningar och utan barnen. Boka barnvakt för en kväll för att gå på en dejt? Det betyder inte att ni måste ha sex utan meningen med dejten är att ni ska göra någonting tillsammans och koppla bort projekten som ökar stressen och som skapar olust. 

Hälsningar
    Camilla    

Svar på tråden Ingen sexlust vs flera ggr/vecka