Hur försvinner jag från internet? Vill ha ett privatliv!
Ibland hatar jag internet! Som när det gäller att ens personliga angelägenheter läcker ut där utan att man kan stoppa det. Adresser, bostadspriser, bolagsengagemang osv. Det gör mig vansinnig att det inte finns något privatliv längre. Det sista jag såg någon göra är att lista adresser man har bott på som är hur gamla som helst. En adress som dök upp på mig har jag inte bott på på 20 år och dessutom har jag bott på ett antal adresser sen just den adressen. Helt sjukt ju!
Jag vet att man kan böna och be att få ens info borttaget men många går inte med på det eller hänvisar till att det är offentliga uppgifter. Visst, men det är en stor skillnad på att behöva ringa myndigheter och fråga om en person jämfört att slögoogla någon man vill veta mer om. Jag tycker det är skrämmande hur lätt det har blivit att kartlägga personer nu.
Så hur kan man undvika att dyka upp på internet? Ska man börja uppge falska adresser? Ska man börja använda smeknamn och alias i allt man gör även utanför internet? Jag menar inte facebook och sociala nätverk där man är medveten om att man lämnar ut sig själv utan alla ställen man dyker upp på utan vetskap. Vore det värt att ändra ordningsföljd på sina förnamn eller hjälper inte det? Vad jag menar är att om jag heter och kallas Anna men mitt tilltalsnamn är Linn rent juridiskt så skulle jag inte dyka upp i google för att folk söker på fel namn? Eller det kanske inte funkar så?
Jag tar mer än gärna emot alla tips jag kan få för att veta hur jag kan skydda mig själv från internet och hur jag ska undvika att hamna där överhuvudtaget i en värld där allt verkar läggas upp även om det så bara är en adresslista på den lokala brukshundsklubbens medlemmar.
Känner någon ett företag som kan ta bort en från internet mot betalning? Går det ens?