• Anonym (Arg & vill bort!)

Hur försvinner jag från internet? Vill ha ett privatliv!

Ibland hatar jag internet! Som när det gäller att ens personliga angelägenheter läcker ut där utan att man kan stoppa det. Adresser, bostadspriser, bolagsengagemang osv. Det gör mig vansinnig att det inte finns något privatliv längre. Det sista jag såg någon göra är att lista adresser man har bott på som är hur gamla som helst. En adress som dök upp på mig har jag inte bott på på 20 år och dessutom har jag bott på ett antal adresser sen just den adressen. Helt sjukt ju!

Jag vet att man kan böna och be att få ens info borttaget men många går inte med på det eller hänvisar till att det är offentliga uppgifter. Visst, men det är en stor skillnad på att behöva ringa myndigheter och fråga om en person jämfört att slögoogla någon man vill veta mer om. Jag tycker det är skrämmande hur lätt det har blivit att kartlägga personer nu.

Så hur kan man undvika att dyka upp på internet? Ska man börja uppge falska adresser? Ska man börja använda smeknamn och alias i allt man gör även utanför internet? Jag menar inte facebook och sociala nätverk där man är medveten om att man lämnar ut sig själv utan alla ställen man dyker upp på utan vetskap. Vore det värt att ändra ordningsföljd på sina förnamn eller hjälper inte det? Vad jag menar är att om jag heter och kallas Anna men mitt tilltalsnamn är Linn rent juridiskt så skulle jag inte dyka upp i google för att folk söker på fel namn? Eller det kanske inte funkar så?

Jag tar mer än gärna emot alla tips jag kan få för att veta hur jag kan skydda mig själv från internet och hur jag ska undvika att hamna där överhuvudtaget i en värld där allt verkar läggas upp även om det så bara är en adresslista på den lokala brukshundsklubbens medlemmar.

Känner någon ett företag som kan ta bort en från internet mot betalning? Går det ens?

• Svar på tråden Hur försvinner jag från internet? Vill ha ett privatliv!
  • xMariax

Håller med dig fullt ut.. Det är krångel med mitt telefonnummer så jag googlade mitt eget namn för att se vilka sidor som hade rätt nummer (eniro, hitta.se, 118 100 etc) och upptäckte då någon sida där all privat information stod. Vill man så kan man dessutom betala 10 (!) kr via sms för att få reda på personens exakta årsinkomst för året tidigare.. Förvånad

xMariax skrev 2012-11-06 01:52:27 följande:
    Håller med dig fullt ut.. Det är krångel med mitt telefonnummer så jag googlade mitt eget namn för att se vilka sidor som hade rätt nummer (eniro, hitta.se, 118 100 etc) och upptäckte då någon sida där all privat information stod. Vill man så kan man dessutom betala 10 (!) kr via sms för att få reda på personens exakta årsinkomst för året tidigare.. Förvånad
    Det är helt sinnesjukt hur mycket info som kommer ut om personer nu för att det är "offentlig information". Sen vill somliga argumentera att det alltid har varit det och man bara har behövt ringa några samtal för att få reda på allt man vill men det är en ENORM skillnad på att behöva ringa jämfört med att googla lite snabbt. Det är inte många som skulle ringa om en person men så gott som alla googlar ju alla dom känner från exets nya partner, till svärmors kusin, grannen och dagisfröken och hennes man bara för att det är så lätt i dag. Skrämmande och jag hoppas verkligen att någon tar tag i det här med lagarna snabbt!

Jag lider verkligen med personer som har ovanliga namn som inte ens drunknar i mängden. För en gångs skull önskar jag att jag hette Anna Svensson.

Jag kan inte förstå varför en persons privatliv ska vara så utfläkt på internet att det står vilket datum dom har köpt en ny bostad, hur stor den är och vad den kostade t ex. Eller samtliga adresser personen har bott på och när hon fyller år. Var hon är folkbokförd. Vilka bolag hon är involverad i nu och var involverad i för 20 år sen där bolaget inte ens finns kvar. Vad hemadressen är och vilket telefonnummer hon har fast det är ett skyddat nummer. Där är det medlemslistor och diverse andra ställen som brister och lägger upp allt.

HUR GÖR MAN FÖR ATT SLIPPA VARA MED????
  • sticksNstones

Flytta utomlands och avskaffa Facebook.

Mig hittar du bara pa Linkedin, da pga fri vilja och jag har en helt oppen profil som finns pa Google (i professionell syfte). Det och en gammal trad pa backpacking om sevardigheter i Bangkok ar det enda som finns att hitta om mig pa interwebs.

Jag tror att all denna oppenhet med personliga detaljer kommer att ligga folk till last senare.

sticksNstones skrev 2012-11-06 02:23:55 följande:
    Flytta utomlands och avskaffa Facebook.

Mig hittar du bara pa Linkedin, da pga fri vilja och jag har en helt oppen profil som finns pa Google (i professionell syfte). Det och en gammal trad pa backpacking om sevardigheter i Bangkok ar det enda som finns att hitta om mig pa interwebs.

Jag tror att all denna oppenhet med personliga detaljer kommer att ligga folk till last senare.
    Jag bor redan i ett annat land och har aldrig haft Facebook. Det finns länder som är ännu värre än Sverige. Obestämd  Det som finns om mig på internet är inte något jag själv har lagt upp utan är där pga "offentlighetsprincipen". Men ska man behöva hyra en bostad, leasa en bil, inte vara engagerad i olika bolag och uppge att man är bostadslös för folkbokföringen för att slippa synas på internet? Ska man aldrig våga uppge en e-mail adress som innehåller ens namn till någon myndighet eller en tidning för att det kan publiceras på internet? När en väninna dog så la begravningsbyrån ut en dödsannons på sin egen hemsida där man kunde skriva något till minne av den avlidna och tom det publicerades på internet med dom sörjandes tankar och namn. Demon

Man vågar ju inte skriva något alls längre som kan länkas till ens namn. Jag skulle aldrig gå med på att bli intervjuad av en tidning t ex för det kommer att finnas kvar tills jorden exploderar. Inte heller kan man bli medlem på olika ställen för tom affärer säljer sina adressregister och sen vips så finns man på internet med namn, adress och telefonnummer pga någon tredjehandspart. Helt rubbat är vad det är!

Jag tycker att denna öppenhet redan ligger oss till last! Vi har ju ingen möjlighet att blockera information om oss själva hur vi än försöker så länge lagen inte skyddar vår personliga integritet. Det måste ändras! Hur ska vi lyckas med det?

• Anonym (Håller med)

Håller med här. Jag kan t.ex. inte fatta hur en så privat sak som årsinkomst kan vara offentlig uppgift. Det är fruktansvärt kränkande! Förekommer väl inte i något annat land..? Inte i Finland eller England i alla fall, det vore helt otänkbart där.

Det FINNS ju liksom ingen "snäll" anledning för någon att vilja ta reda på något sådant. Så varför hjälpa alla luskande skvallerkäringar och skadeglada personer som vill se att det har gått dåligt för gamla klasskompisar och ex..?

Inte heller begriper jag, varför vem som helst ska kunna ta reda på om en kvinna har olika pappor till sina barn. Det är ju OERHÖRT privat och intimt, och en uppgift som man borde få bestämma själv när man vill uppge den för en ny bekantskap.    

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2012-11-06 03:43:40 följande:
    Håller med här. Jag kan t.ex. inte fatta hur en så privat sak som årsinkomst kan vara offentlig uppgift. Det är fruktansvärt kränkande! Förekommer väl inte i något annat land..? Inte i Finland eller England i alla fall, det vore helt otänkbart där.

Det FINNS ju liksom ingen "snäll" anledning för någon att vilja ta reda på något sådant. Så varför hjälpa alla luskande skvallerkäringar och skadeglada personer som vill se att det har gått dåligt för gamla klasskompisar och ex..?

Inte heller begriper jag, varför vem som helst ska kunna ta reda på om en kvinna har olika pappor till sina barn. Det är ju OERHÖRT privat och intimt, och en uppgift som man borde få bestämma själv när man vill uppge den för en ny bekantskap.    
    Just årsinkomsten har aldrig varit privat, den dagen man lämnar in sin deklaration till skatteverket blir den offentlig, men det är lättare nu att ta reda på den.

Årsinkomsterna har man även hittat i taxeringskalendern (i varje fall de som tjänat bra), du här väl ändå sett Karl Bertil Jonsson julafton, där han tittar i taxeringskalendern ;)

Samma sak om en kvinna har olika pappor till sina barn har också varit offentliga uppgifter långt innan datorerna kom till världen, redan de gamla kyrkoböckerna..    
  • Bevabus

Jadu... det är precis samma sak som att tidningarna varnar för vart Polisen ska stå och ha fartkontroller varenda vecka. Lika urbota korkat. Ibland undrar man hur myndigheterna tänker egentligen. Jag har gjort mitt bästa för att ändra mina uppgifter på Eniro och Hitta. Men man kan inte ta bort allt och jag står fortfarande med på vissa sidor där man inte får ändra själv. Jag mejlade men fick samma svar som du, att det är offentlig information. Som jag har förstått det så går det bara att bli av med de där uppgifterna om man skaffar hemlig identitet.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Håller med)
    sextiotalist skrev 2012-11-06 06:35:24 följande:
    Just årsinkomsten har aldrig varit privat, den dagen man lämnar in sin deklaration till skatteverket blir den offentlig, men det är lättare nu att ta reda på den.

Årsinkomsterna har man även hittat i taxeringskalendern (i varje fall de som tjänat bra), du här väl ändå sett Karl Bertil Jonsson julafton, där han tittar i taxeringskalendern ;)

Samma sak om en kvinna har olika pappor till sina barn har också varit offentliga uppgifter långt innan datorerna kom till världen, redan de gamla kyrkoböckerna..    

Det VET jag. Men det är typiskt för Sverige. Du lär inte få ut några självdeklarationer i England eller USA. Företag och myndigheter kan jag köpa, att de har rätt att ta reda på den informationen, men inte privatpersoner...
  • sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2012-11-06 08:34:43 följande:

Det VET jag. Men det är typiskt för Sverige. Du lär inte få ut några självdeklarationer i England eller USA. Företag och myndigheter kan jag köpa, att de har rätt att ta reda på den informationen, men inte privatpersoner...
    Offentlighetsprincipens baksida, men det har inget med internet att göra, mer än att det är lättare nu än tidigare. Ja, jag tycker också att vissa uppgifter skall vara betydligt svårare att få tag på.
  • Anonym (Håller med)
    sextiotalist skrev 2012-11-06 08:41:52 följande:
    Offentlighetsprincipens baksida, men det har inget med internet att göra, mer än att det är lättare nu än tidigare. Ja, jag tycker också att vissa uppgifter skall vara betydligt svårare att få tag på.

Förutom "kränktfaktorn", så är det ju en service för bedragare, kidnappare och inbrottstjuvar... Och tidningarna, som publicerar de där listorna på "de är rikast i din kommun" är medskyldiga.

Hade en kompis som sålde ett företag ett år. Han återinvesterade snabbt köpeskillingen. Men det hann ändå hamna på en sådan lista i kvällstidningen. Han fick jättemycket problem med folk som t.ex. åt tillsammans med honom på restaurang, och sedan förväntade sig att han skulle stå för hela notan. "Du som är nästnäst rikast i hela kommunen - det kan väl inte vara mycket pengar för dig"! Men jag som är studerande..." Samt att hans syster ringde upp och krävde att de skulle flytta mamman till ett privat vårdhem, och att han skulle stå för hela kostnaden... 
Svar på tråden Hur försvinner jag från internet? Vill ha ett privatliv!