• Anonym

MÖGEL i hela kylen!

Jag åkte i väg på en resa och det var planerat att bara vara borta max 1 vecka. Det slutade med att jag var borta ca 5 veckor. Kom hem idag och ALLT var mögel i kylen. Jag slängde allt i soppåsar och gick ut med det direkt. Det är fortfarande vätska kvar från grönsakerna och dom kommer jag torka och städa. Men vad mer ska jag tänka på? Får panik av tanken. Behöver alla råd då detta inte är hälsosamt på något sätt

Tacksam i förväg

• Svar på tråden MÖGEL i hela kylen!
  • Lindsey Egot the only one

Använd ättika! Det tar bort lukt.

• shakennotstörd

Kolla att inte det lilla avrinningshålet är tilltäppt så att inte  kondensvattnet kan rinna ut.Peta där med en tops eller nåt!

I övrigt torka bort möglet.Se till att det blir precis alla ytor samt listerna.Jag brukar låta all lös inredning lufttorka.Efter att du tagit bort allt mögel så torka av med rätt stark klorinlösning.I detta fall tycker jag det är motiverat trots sitt dåliga rykte, 

• Anonym
    LindaEfraim skrev 2012-11-06 07:55:28 följande:
    Använd ättika! Det tar bort lukt.

Är ättika bara bra för lukt? Bakteriedödande?

Ja det tar bort mögellukt. Ställ in en skål med vatten med lite ättika i och sedan efter några timmar så torkar du ur kylskåpet med nytt ättikavatten.
    Sedan luktar kylen ättika men ättika tar åt sig smak och ger inte smak.

• SuperKvinnan

Hej, du låter som en förvirrad man.

Mitt bästa tips vore att du skaffar dig en kvinna (eller flera) som vet vad de håller på med. Då kan du slappna av och ta en öl tills allt är är skinande rent =)

Haha...

• SuperKvinnan

Jag bara skojar med dig anonym =)

Tänkte att det vore kul att påbörja dagen med lite skoj, framförallt med tanke på hur dystert vädret är här i Västerås. =)

• Anonym
    SuperKvinnan skrev 2012-11-06 08:19:21 följande:
    Hej, du låter som en förvirrad man.
    Mitt bästa tips vore att du skaffar dig en kvinna (eller flera) som vet vad de håller på med. Då kan du slappna av och ta en öl tills allt är är skinande rent =)

Haha ;)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 07:57:44 följande:

Är ättika bara bra för lukt? Bakteriedödande?
    Både och
  • Anonym

Ingen som har fler tips? Vill få det så rent som möjlgt.

Det räcker med det vi föreslagit. Luktar det väldigt mycket ättika efteråt kan du ställa in en kanna med citronvatten som tar bort ättika lukten.

• Anonym

Gröp ur en halv citron o ställ in är väldigt effektivt

Svar på tråden MÖGEL i hela kylen!