• sofia20

Skolsyster!

HEJ!

Finns det någon här som är skolsyster? Elelr pluggar till det?
    Hur pluggat man till det isf, vad jag förstår finns det bara en utbildning i hela sverige haha eller är jag ute och cyklar?! Isf blir det att läsa på distans.. Eller kan man utbilda sig till distriktsköterska o sen jobba sen skolsyster eller hur fungerar det?

Och till er skolsystrar - trivs ni med erat jobb? Berätta gärna :D

• Svar på tråden Skolsyster!
  • Brommafru

Jag förutsätter att du vet att du måste ha sjuksköterskeutbildning först (3 år på högskola till leg. ssk).
    Därefter går det alldeles utmärkt att vidareutbilda sig till Distriktssköterska och sedan jobba som Skolsköterska. Barn-och ungdoms VUB:en är säkert också värdefull, men jag vet inte om man då isåfall måste ha även Distrikts-ssk VUB också för att få jobb som Skolsköterska.. (någon annan här kanske vet?)

En kollega till mig fick jobb som Skolsköterska direkt efter sin VUB till Distrikta, så det funkar absolut.

♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF 1:a feb 2013) ♡
  • JA77
    Brommafru skrev 2012-11-06 10:12:41 följande:
    Jag förutsätter att du vet att du måste ha sjuksköterskeutbildning först (3 år på högskola till leg. ssk).
    Därefter går det alldeles utmärkt att vidareutbilda sig till Distriktssköterska och sedan jobba som Skolsköterska. Barn-och ungdoms VUB:en är säkert också värdefull, men jag vet inte om man då isåfall måste ha även Distrikts-ssk VUB också för att få jobb som Skolsköterska.. (någon annan här kanske vet?)

En kollega till mig fick jobb som Skolsköterska direkt efter sin VUB till Distrikta, så det funkar absolut.

Du kan absolut jobba som skolsyster med en vidareutbildning i barnsjukvård. (Kom ihåg att yrken aldrig skrivs med stor bokstav... Kyss)
  • Scream2
    JA77 skrev 2012-11-07 23:31:08 följande:

Du kan absolut jobba som skolsyster med en vidareutbildning i barnsjukvård. (Kom ihåg att yrken aldrig skrivs med stor bokstav... Kyss)

Och vad ÄR en skolSYSTER?
Svar på tråden Skolsyster!