• Äppelpaj80

Någon som kan hjälpa mig räkna ut bostadsbidrag?

Jag har fått besked om bostadsbidrag men undrar hur de har tänk? Förhoppningsvis ska en handläggare ringa upp senare idag men tänkte höra om någon här vet.

Vi har lämnat in uppgifter som blivit godkända. Dvs vi bor i en villa på 135 kvm med 2 barn och betalar en ränta på lånet på ca 8500 kr i månaden. På det har de räknat in att el och vatten osv kostar.

Ändå har de räknat bostadsbidraget på att vi har en kostnad för boende på ca 3.700 kr i månaden? Jag förstår att de drar av eftersom de bara hjälper till med kostnad för ett hus upp till 100 kvm. Men hur kan de dra av så att det blir 3700 kr i månaden?

Hade vi tex bott i en hyresrätt på 99 kvm och haft en hyra på då troligtvis 6000 kr i månaden eller mer så hade de ju räknat vår bostadskostnad mycket högre? Ska man bli straffad för att man bor i hus. Fattar inget, eller har de räknat fel?    

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig räkna ut bostadsbidrag?
  • slemtorsk i din bralla

ja man kan säga att man blir "straffad" för att man bor i ett hus då det är en investering och man inte får hjälp att bevara sin investering...lite hårt sagt.

bostadsbidraget för villaboende är lägre eftersom det är ni själva som är ägare och ni indirekt betalar till er själva, exakt HUR det räknas ut kan jag inte svara på men det är ett ganska stort avdrag bara pga ni bor "för stort" så att säga, samma sak gäller vid hyresrätt.

Men fråga handläggaren så lär ni få bättre information. Jag kan tycka att den nya lagen att få bostadsbidrag vid eget ägande är lite väl generös, en begränsad tid är väl okej men har man inte råd att i längden betala sitt boende så bör man kanske se över alternativen, att sälja direkt är ju aldrig tal om - det är ju nästan omöjligt men om ni känner att bidraget är "för lågt" så är det nog en god sak att se över möjligheten att sälja/flytta för att förbättra ekonomin snarare än att skälla på försäkringskassan

• Äppelpaj80

Nej jag skäller verkligen inte på fk. Jag undrade mest hur det fungerar. Vi har varit studenter båda två i några år och visste då inte att man ens kunde få bostadsbidrag om man bodde i villa. Trodde inte staten var så generös så vi har gått miste om många tusen i bostadsbidrag. Pratade med dem idag och fattade inte riktigt hur de räknade men de gör avdrag på något vis. Sälja huset behöver vi inte göra. Vi har klarat att bo i det under studietiden och nu har jag fått jobb. Min man börjar väl förhoppningsvis jobba så snart han också är klar med sin utbildning.

• slemtorsk i din bralla
    Äppelpaj80 skrev 2012-11-06 18:33:21 följande:
    Nej jag skäller verkligen inte på fk. Jag undrade mest hur det fungerar. Vi har varit studenter båda två i några år och visste då inte att man ens kunde få bostadsbidrag om man bodde i villa. Trodde inte staten var så generös så vi har gått miste om många tusen i bostadsbidrag. Pratade med dem idag och fattade inte riktigt hur de räknade men de gör avdrag på något vis. Sälja huset behöver vi inte göra. Vi har klarat att bo i det under studietiden och nu har jag fått jobb. Min man börjar väl förhoppningsvis jobba så snart han också är klar med sin utbildning.
    Jag har ju haft klienter (utbildar mig inom socialtjänsten och gjort praktik där) som varit helt förtvivlade för att de fått så stora avdrag, de har då bott i "På tok för stora" lägenheter enligt FK, de har dock inte "förlorat" på det eftersom soc har godkänt storleken på bostaden men jag förstår tankegången lite. Man behöver ju inte 100 kvadrat om man bara har ett barn tex men det är ju lättare sagt än gjort att byta bostad i ett nafs liksom.

Har ni klarat er under studietiden har ni ju gjort ett jättejobb och kan klappa er själva på axeln Det är ganska nytt att man får bostadsbidrag även för eget ägt boende, kan inte säga hur många år det rör sig om men det är inte många.

De gör avdrag dels pga storleken men sedan också eftersom man inte ska kunna betala investeringar med bidrag så får ni bara bidrag för en viss del av räntekostnaderna. Det är samma om man någon gång får beviljat socialbidrag fast man bor i villa/bostadsrätt (fast det är helt olika från kommun till kommun)
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig räkna ut bostadsbidrag?