• Anonym

Klamydia latent i 2,5 år???

Har idag fått besked att jag tydligen har klamydia. Innan min sambo har jag bara haft "oskyddat" (kondom sprack, ingen utlösning dock) med en man, 3,5 år sedan. Innan det har jag testat mig.

Min sambo svär att han inte varit otrogen, jag tror honom verkligen då vi spenderar mestadels all tid tillsammans. Men man vet ju aldrig.

Detta verkar så väldigt konstigt. Han har inte fått testa sig ännu, ska idag, men har inga symptom alls.

Jag har haft vad jag tror varit svamp i 2,5 år sen vi träffades. Av och till, ibland värre. Det har mest känts som skov. som kommit och gått.. torrhet, sprickor och grynig flytning.

Kan det verkligen vara så att min sambo fått detta för alltså 3 år sedan och smittat mig för 2,5 år sedan utan att vi märkt något förrens nu??

SNÄLLA HJÄLP MIG, Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle få en könssjukdom, har alltid skyddat mig innan:(

• Svar på tråden Klamydia latent i 2,5 år???
  • Anonym

Låter helt omöjligt att det kan ligga latent så länge... prata med en gynekolog om det!

• Anonym (Konstigt)

Ja med Klamydia tycker jag det låter konstigt att det ligger latent så länge. Men man kan ju ha Klamydia utan symptom och därmed smitta andra fast man tror att man är frisk. Däremot med Kondylom vet jag att det kan dröja flera år innan vårtorna kommer. Om de ens kommer eller om de ens syns...

• Anonym
    Anonym (Konstigt) skrev 2012-11-06 12:08:32 följande:
    Ja med Klamydia tycker jag det låter konstigt att det ligger latent så länge. Men man kan ju ha Klamydia utan symptom och därmed smitta andra fast man tror att man är frisk. Däremot med Kondylom vet jag att det kan dröja flera år innan vårtorna kommer. Om de ens kommer eller om de ens syns...
    Ja men det är ju det jag menar. Kan min sambo ha haft klamydia utan symptom, smittat mig och jag har gått runt och trott det varit svamp i 2 år?

Han har inga symptom alls. Och har inte haft sex med någon annan på ganska exakt 3 år.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym skrev 2012-11-06 12:13:50 följande:
    Ja men det är ju det jag menar. Kan min sambo ha haft klamydia utan symptom, smittat mig och jag har gått runt och trott det varit svamp i 2 år?

Han har inga symptom alls. Och har inte haft sex med någon annan på ganska exakt 3 år.

Ja han kan säkert ha haft det och smittat dig fast han hela tiden trott att han är frisk. Han kan ju ha varit symptomfri och inte testat sig innan av den anledningen.
  • Anonym
    Anonym (Konstigt) skrev 2012-11-06 12:35:14 följande:

Ja han kan säkert ha haft det och smittat dig fast han hela tiden trott att han är frisk. Han kan ju ha varit symptomfri och inte testat sig innan av den anledningen.
    Ja men hur länge kan man vara symtomfri??
  • DexX
    Klamydia kan ligga latent i kroppen utan att ge några symtom för att bryta ut senare och orsaka besvär. Hur lång tid klamydia kan ligga latent vet man inte säkert, men förmodligen ganska lång tid. Klamydiatester är idag mycket känliga – att provet "missar" är väldigt ovanligt även om klamydian är symptomfri.

från rsfus hemsida.
  • Anonym

Läkarna sa att det kan ligga 3 år utan problem symtomfritt, som då för min sambo. Jag har ju haft symtom, dock förnekad dem och trott det varit något annat.

Känner mig så ledsen och värdelös:(

• greeneyes

Ja du kan ha haft det så länge. Jag gick med klamydia i 9 mån innan min Gyn upptäckte det vid en rutinundersökning. (hon tar tydligen alltid odling för det om man är under 30).
    Jag hade en känsla av att inte må helt 100 och hade besvär med svamp-symptom och känningar av urinvägsinfektion. Men inte alls så kraftiga besvär att det väckte nån misstanke, hade ju haft klamydia 8 år tidigare och då var det ingen tvekan eftersom jag kissade nålar.
    Jag fick det denna gång av min kille när vi blev ihop (jag hade testat mig innan). Det ledde så klart till en kris i vår relation men vi bestämde oss för att lita på varandra.

Tyvärr, och detta är något du ts också är i riskzonen för, så fick jag ärrbildning i livmoder/äggledare pga att jag gick så länge med det. Nu försöker vi bli gravida men det går inte, har hittills bara fått ett utomkvedshavandeskap tyvärr. Jag hoppas att du slipper detta men var medveten om att det finns en ökad risk i ditt fall.

Lycka till och lita på din magkänsla. Tror du inte att han varit otrogen, släpp detta och gå vidare efter att ni båda fått behandling.

• Anonym
    greeneyes skrev 2012-11-07 07:09:21 följande:
    Ja du kan ha haft det så länge. Jag gick med klamydia i 9 mån innan min Gyn upptäckte det vid en rutinundersökning. (hon tar tydligen alltid odling för det om man är under 30).
    Jag hade en känsla av att inte må helt 100 och hade besvär med svamp-symptom och känningar av urinvägsinfektion. Men inte alls så kraftiga besvär att det väckte nån misstanke, hade ju haft klamydia 8 år tidigare och då var det ingen tvekan eftersom jag kissade nålar.
    Jag fick det denna gång av min kille när vi blev ihop (jag hade testat mig innan). Det ledde så klart till en kris i vår relation men vi bestämde oss för att lita på varandra.

Tyvärr, och detta är något du ts också är i riskzonen för, så fick jag ärrbildning i livmoder/äggledare pga att jag gick så länge med det. Nu försöker vi bli gravida men det går inte, har hittills bara fått ett utomkvedshavandeskap tyvärr. Jag hoppas att du slipper detta men var medveten om att det finns en ökad risk i ditt fall.

Lycka till och lita på din magkänsla. Tror du inte att han varit otrogen, släpp detta och gå vidare efter att ni båda fått behandling.
    Jag litar faktiskt på honom, dels för att mina besvär började någon tid strax efter vi blivit tillsammans och delvis för att vi spenderat varje sekund med varandra sen 1,5 år. visst kan han ha varit otrogen i början av vårat förhållande med jag tror faktiskt inte det då vi även då var med varandra nästan jämt. Han går aldrig på fester, jobbar hemifrån osv

Jag känner mig dock sviken och lurad. Vet inte hur jag ska komma ifrån det. Jag har alltid skyddat mig och när vi träffades föreslog jag kondom men han sa att det räcker med p-piller för han har också varit så noga. Dumt att lita på honom ja, mitt fel, men nu kom det fram att han legat runt hur mkt som helst och nu ville han gå oc HIV testa sig också.  Han tycker också jag överdriver riskerna med graviditet, trots att vi i samband med detta fick veta att jag även har typ B streptokocker, vilket också kan leda till utomkveds och massa annat.

Jag behöver så någon att prata med men skäms så mkt för att berätta för någon.
  • greeneyes

Du ska inte skämmas, även om jag också kände så! Men jag lovar att de känslorna kommer att avta med tiden.
    Jag hoppas att du hittar någon att prata med, jag tror att du behöver det!

• Anonym
    greeneyes skrev 2012-11-07 11:45:28 följande:
    Du ska inte skämmas, även om jag också kände så! Men jag lovar att de känslorna kommer att avta med tiden.
    Jag hoppas att du hittar någon att prata med, jag tror att du behöver det!
    jag tror också det kommer försvinna med tiden, men just nu känns det helt bisart att vi går omkring här hemma med klamydia och låtsas som ingenting. Det känns också väldigt sorgligt med tanken att han smittade mig när vi var nykära. Äckligt på något sätt även om jag vet att det inte är hans fel.

Känns på något sätt som att jag inte känner honom längre och det gör mig jätteledsen.
  • Professionell

Hur går det för dig med allt, visade det sig att din kille hade Klamydia?

Det enda jag har att tillägga till denna tråd är att jag och min pojkvän precis gått igenom ett helvete, då han gick till läkaren då det sved när han kissade (funderare över om det kunde vara uvi eller liknande), där han bland annat fick ta ett klamydiatest som visade sig vara positivt. Han svor på att han inte varit otrogen, men då jag inte legat med någon annan så blev det ju automatiskt att jag inte kunde tro honom. Vi började fundera om det legat latent hos honom i över 2 år (den tiden vi varit tillsammans), men tyckte att det var väldigt konstigt då jag testat mig flera gånger ihop med vanliga gyn-besök och alltid fått ett negativt resultat. Efter mycket tjafs så hittade jag denna artikel: ( www.dn.se/debatt/halften-av-provsvaren-om-klamydia-kan-vara-fel/  ) och han gick och testade sig igen (han hade inte ätit någon antibiotika då). Provresultatet visade då NEGATIVT. Med andra ord så var det andra provet felaktigt, och vi har varit nära en separation för ingenting.

Jag vet inte om detta berör ditt problem, men jag ville helt enkelt inte att det ska gå osagt att ett klamydiatest kan ge ett felaktigt provsvar (någonting som få läkare uppenbarligen informerar om). Jag kan tänka mig att detta förstört ett och annat förhållande.

Svar på tråden Klamydia latent i 2,5 år???