• Leeroy

Sälja brudklänningen?

Vad har ni gjort med era brudklänningar? Har ni de kvar eller sålde ni dem?

Anser ni att det är er brudklänning, och ni skulle absolut kunna ha den om ni gifter om er. Eller var det bröllopets klänning, och du skulle absolut köpa en ny om du gifter om dig?

Jag funderar på om jag ska sälja min eller inte. Jag skulle absolut kunna ha den om jag gifter om mig. Men samtidigt är det onödigt att ha massa tusenlappar hängande i garderoben.

• Svar på tråden Sälja brudklänningen?
  • Duckan

Skulle inte gifta om mig med någon annan i samma klänning, det känns helt knasigt .
    Min hänger otvättad i garderoben. Har inte funderat så mycket på den sen den dagen den användes.

• slemtorsk i din bralla

Jag sålde min.. men det var ju iofs så att vi skildes efter ett år så den kändes väldigt fel att ha kvar. Men jag hade nog sålt den ändå. Som du säger känns det dumt att ha den kvar, men andrahandsvärdet är sällan så högt.

Min var en "billig" men sagolikt vacker från Nixa, jag betalade straxt under 4000 för den och fick 2500 för den och blev ändå förvånad över att jag fick så pass.

Andra gången jag gifte mig gjorde vi lite annorlunda, jag gifte mig i rött... en fantastiskt specialsydd klänning som jag aldrig i livet kommer att sälja. Men den går att sy om, planen är att sy om den lite så jag kan ha den som festklänning på jul (vi gifte ju oss på julafton) men nu är jag gravid och kommer inte i den *ASG*

En vit brudklänning lär man ju inte använda igen, om du gifter om dig med en annan man någon gång i framtiden är det väl knappast aktuellt att ha samma klänning?? Och om du gifter om dig med din nuvarande så är det väl roligare att köpa något nytt till just den ceremonin. Men det är ju ditt val. Tror ingen dömer dig för att du säljer den dock.

• Cecese

Jag är skild och har absolut inte några planer på att gifta mej fler gånger i livet. Men om jag nu skulle göra det skulle jag ju såklart inte använda samma klänning. Iof så passar den inte längre heller för jag väger typ 50 kg mindre nu samt att jag då var gravid i 8e månaden. Men även om den passade så skulle jag inte använda den igen. Jag/vi har sparat klänningen och tänker inte sälja den även fast vi nu är skilda. Vi sparar den för att det kanske kan vara kul för barnen att kunna få se/prova klänningen om dom vill. Den hänger i klädkammaren hemma hos exet och tar ju inte direkt något överdrivet utrymme så den kan få hänga kvar där.

• Leeroy

Hur kommer det sig att man ofta inte vill använda samma klänning mer än en gång? För mig är det inte så konstigt. För den här klänningen ser jag som MIN klänning. Och inte bröllopets klänning.

Så kom jag på en sak till, när ni nämnde att barnen kanske vill se den och prova den. Hade det varit konstigt om barnen gifte sig i mammas brudklänning? Min mormor sydde nämligen upp mammas klänning och mamma ville gärna att jag provade hennes inför bröllopet. Men för det första är jag 25 cm längre än min mamma & puffärmar är inte modernt längre ;)

• slemtorsk i din bralla
    Leeroy skrev 2012-11-06 14:25:32 följande:
    Hur kommer det sig att man ofta inte vill använda samma klänning mer än en gång? För mig är det inte så konstigt. För den här klänningen ser jag som MIN klänning. Och inte bröllopets klänning.

Så kom jag på en sak till, när ni nämnde att barnen kanske vill se den och prova den. Hade det varit konstigt om barnen gifte sig i mammas brudklänning? Min mormor sydde nämligen upp mammas klänning och mamma ville gärna att jag provade hennes inför bröllopet. Men för det första är jag 25 cm längre än min mamma & puffärmar är inte modernt längre ;)
    förr var det ju en tradition att man ärvde klänningen.. men min mamma gifte sig två gånger,...första gången en typisk 60-talsklänning,,,knäkort med hellång ärm, klockad kjol och en kaffefläck på magen..haha..jag har faktiskt den kvar, har en fundering att låta sy om den till dopklänning.
    Och det var ju lite så man gjorde. Man ärvde sin mors klänning och sydde om den lite..

Klänningen är ju din, men om du gifter om dig med en annan man börjar man ju ett annat liv och då skulle jag känna att det kändes konstigt att börja det nya livet med samma klänning som mitt gamla så att säga. Min man skulle nog inte upppskattat det heller.

Det är ju ditt val i slutändan... och din ev nya man då om du ska gifta om dig. För väldigt många så är nog klänningen så hårt förknippad med just DEN vigseln att det nog skulle vara svårt att använda samma två gånger.
Svar på tråden Sälja brudklänningen?