Leeroy skrev 2012-11-06 14:25:32 följande:
Hur kommer det sig att man ofta inte vill använda samma klänning mer än en gång? För mig är det inte så konstigt. För den här klänningen ser jag som MIN klänning. Och inte bröllopets klänning.
Så kom jag på en sak till, när ni nämnde att barnen kanske vill se den och prova den. Hade det varit konstigt om barnen gifte sig i mammas brudklänning? Min mormor sydde nämligen upp mammas klänning och mamma ville gärna att jag provade hennes inför bröllopet. Men för det första är jag 25 cm längre än min mamma & puffärmar är inte modernt längre ;)
förr var det ju en tradition att man ärvde klänningen.. men min mamma gifte sig två gånger,...första gången en typisk 60-talsklänning,,,knäkort med hellång ärm, klockad kjol och en kaffefläck på magen..haha..jag har faktiskt den kvar, har en fundering att låta sy om den till dopklänning.
Och det var ju lite så man gjorde. Man ärvde sin mors klänning och sydde om den lite..
Klänningen är ju din, men om du gifter om dig med en annan man börjar man ju ett annat liv och då skulle jag känna att det kändes konstigt att börja det nya livet med samma klänning som mitt gamla så att säga. Min man skulle nog inte upppskattat det heller.
Det är ju ditt val i slutändan... och din ev nya man då om du ska gifta om dig. För väldigt många så är nog klänningen så hårt förknippad med just DEN vigseln att det nog skulle vara svårt att använda samma två gånger.