• frökenelisabeth

Vad tycker du om namnet Samuel?

Vår son heter Samuel. Vi har fått väldigt olika reaktioner från folk på namnet, hur reagerar du på det? Vanligt/ovanligt? Fint/fult? Några associationer? 

undrar nyfiken frökenE  

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Samuel?
  • frökenelisabeth

Vissa har reagerat med att det skulle vara ett "religiöst" namn, råkat kalla honom "Salomon" (som i mina ögon är mycket mer "udda" än Samuel). Jag tycker som Hernameispekka att det är klassiskt och fint. Men inte tråkigt såklart .

• hernameispekka
    frökenelisabeth skrev 2012-11-06 14:10:32 följande:
    Vissa har reagerat med att det skulle vara ett "religiöst" namn, råkat kalla honom "Salomon" (som i mina ögon är mycket mer "udda" än Samuel). Jag tycker som Hernameispekka att det är klassiskt och fint. Men inte tråkigt såklart .
    Det är ju bibliskt i grunden men absolut inte som att döpa ungen Jesus, Judas eller Maria Magdalena. Samuel är fint. Tycker nog det är tråkigt då flera födda 90-00-talet heter det så träffat många. Är dock vanligt i lite äldre generation också så det är väldigt klassiskt! Tycker absolut ni kan köra på det!
  • frökenelisabeth
    hernameispekka skrev 2012-11-06 14:16:40 följande:
    Det är ju bibliskt i grunden men absolut inte som att döpa ungen Jesus, Judas eller Maria Magdalena. Samuel är fint. Tycker nog det är tråkigt då flera födda 90-00-talet heter det så träffat många. Är dock vanligt i lite äldre generation också så det är väldigt klassiskt! Tycker absolut ni kan köra på det!
    Ja precis så tycker vi också, Många namn är ju bibliska i grunden, utan att de för den skull känns religiösa. 

Jag har faktiskt inte alls träffat många som heter Samuel. Vi har ingen i bekantskapskretsen som heter så, förutom vår son då (som fick sitt namn för ett par månader sen
  • frökenelisabeth
    mortilltre skrev 2012-11-06 14:21:57 följande:
    * "Love" ska det stå!
    mortilltre skrev 2012-11-06 14:21:25 följande:
    Live it!!!

• hernameispekka
    frökenelisabeth skrev 2012-11-06 15:25:10 följande:
    Ja precis så tycker vi också, Många namn är ju bibliska i grunden, utan att de för den skull känns religiösa. 

Jag har faktiskt inte alls träffat många som heter Samuel. Vi har ingen i bekantskapskretsen som heter så, förutom vår son då (som fick sitt namn för ett par månader sen
    Okej. Precis. Jag har bibliskt namn, Rebecca. Och det är ju inget man tänker på.

Jag vet en ~22 åring och en ~11 åring som heter Samuel. Och en ~89 åring. Och sedan finns Samuel Ljungblad (artist som sjunger i bakgrunden i Let's Dance) som kanske är i 40årsåldern. Så tycker det är ett klassiskt namn.
Svar på tråden Vad tycker du om namnet Samuel?