• tvåbarnsmor89

För lågt blodtryck och lågt blodvärde farligt vid förlossning?

Var hos bm idag och låg på 90/60 i v.28 har tidigare ggr jag varit hos bm legat på 120/90-110/80 vilket har ansetts normalt.
    Men idag vart bm orolig och nu ska jag lämna blodprov för att mäta (blodvolymen) i kroppen då jag haft senaste veckan yrsel/svimningskänsla, lätt huvudvärk, illamående och tusen nålar i armar/ben igår var det som om någon hade stryp benen med ett rep... så Hon vill kolla om jag ska äta något annat än Nifrex så jag inte har förlågt blodvolym vid förlossningen(vilket tydligen kunde vara farligt vid förlossningen eftersom man ändå förlorar en del blod då..)
    Någon annan som har lågt blodtryck alt låg blodvolym?

• Svar på tråden För lågt blodtryck och lågt blodvärde farligt vid förlossning?
  • Lili78

Var hos bm förra fredagen , och då hade jag låg blodtryck, 100/60 och låg blodvärde , har nästan samma symptomer som du. kan vakna mitt i natten av yrsel (lite läskig) . jag fick börja med Nifrex på en gång , men bm sa inget om att det skulle vara farligt på något sätt.

Jag går in i v 28 imorgon.

• hopetossan

Jag har också lågt blodtryck, hyfsat ok dock ändå denna grav. jämfört med den förra. Nu har jag legat kring 100/60 och 90/60 och känner inte av någon yrsel eller så. I förra grav svimmade jag en hel del och då låg jag ibland runt 75/55 på kontrollerna, och då var jag ju uppe på benen och vid medvetande Glad vilket alltså får en att undra hur lågt blodtrycket var när jag faktiskt svimmade....

Vad min bm hela tiden tjatade om var att det inte var någon fara med blodtrycket så länge det höll sig lågt, det värsta som kunde hända var att jag svimmade och gjorde mig illa i fallet, så det är väl det viktigaste att tänka på: att sätta/lägga sig ner i tid om man börjar känna att det svartnar för ögonen och susar i öronen. Däremot var det skitjobbigt eftersom jag blev rätt handikappad av att inte kunna röra mig som jag ville för minsta ansträngning gjorde ju att jag blev svimfärdig och fick lägga mig ner. Överlag kändes det inte som att de såg så allvarligt på det hela och tyckte mest att jag skulle vara glad över att det låg lågt och inte högt... Lätt för dem att säga som slapp leva med känningarna av ett för lågt blodtryck. ingen nämnde något om att det skulle påverka mig eller barnet vid förlossningen och för mig så steg det under förlossningen, till mer normala nivåer, antagligen av allt pådrag i kroppen som kommer av att förlossningen dragit igång.

• hopetossan

ps, kan ju tillägga att alla inte behöver förlora så mycket blod vid förlossningen, på min första förlorade jag ca 2 dl och på min andra 1,5 dl. Men det är ju självklart helt individuellt och inget man kan styra över, men tänkte bara att det kan vara bra att få ett exempel på att det heller inte behöver vara några mängder av blod som man blir av med under förlossningen

• Floffeen
    kan bara berätta hur de var för mig.

jag har lågt blodtryck även när jag inte är gravid.
    som gravid blir de ännu längre och de svartnarr för ögonen och jag mår illa.
    Ha alltid en bulle eller liknande tillhands.
    Har nästan tuppat av i affärer , speciellt när man står still i kassor är hemsk för mig.
    dom har översende med om du skulle typ börja käka en bulle lller öppna n dricka innan du betalat.
    Bm satt in mig på niferex , ibörjan skulle jag ta 2stycken per dag i 1-2 veckors tid
    sen bara 1 per dag. fick börja med dem i  v15-17. och hela tiden även 1månad efter förlossningen.
    så järnvärdet var bra men blodtrycket alltid lågt.

jag slutade må illa/bli yr m.m i v 32-35.
    och sonen föddes i v.38

Jag åt ballerina och hade cola med mig till förlossingen.
    förlorade 3gånger så mycket blod som man skulle så dom ville ha  kvar mig på observation.
    jag förlorade ca 3 liter blod? sen var fostervattnet blodblandat då moderkakan hade en skada.

Men jag upplevde det som den bästa förlossningen man kan ha.
    barnmorskorna kom och titta till mig var 30minut (oftare om jag ringde)
    kolla pulsen/blodtryck om jag började må illa och bli yr (dock var de p.g.a öppningsskedet och inte blodtrycket)

dom ville jag skulle upp och gå men kände hur benen vek sig och sa att jag ville ligga kvar
    och de fick jag. annars hade jag nog trillar ihop någonstans.
    så för min del gick det bra så länge jag fick ligga i sängen.

Skriv i förlossnings brevet om du är orolig, be personalen ha koll på ditt blodtryck om du känner dig yr osv.

• JA77

Ett lågt tryck är inte farligt så länge mamman inte svimmar av det. Kan du ha missförstått det andra blodprovet? Det finns nämligen inget blodprov som kan mäta blodvolymen. Däremot kan man mäta hur många blodkroppar som finns. Kan det var det hon menade?

• Fotbollstjej

Jag får blodtrycksfall flera gånger om dan å svimmar titt som tätt. Jag kan inte hantera detta å mår otroligt dåligt av de. Någo av er som blev igångsatt pga av dåligt blodtryck???

Svar på tråden För lågt blodtryck och lågt blodvärde farligt vid förlossning?