• Mandarina

hur länge kan man ha färdiga kycklingklubbor i kylen?

hur många dagar e ok??
    gjorde dom i fredags, ok att äta idag?? 

• Svar på tråden hur länge kan man ha färdiga kycklingklubbor i kylen?
  • Whitetrash86

färdiglagad kyckling ska ju inte kylas ner alls (har jag hört)

men skulle inte våga äta något som stått längre än 24 timmar. 

• Mandarina
    Whitetrash86 skrev 2012-11-06 16:26:11 följande:
    färdiglagad kyckling ska ju inte kylas ner alls (har jag hört)

men skulle inte våga äta något som stått längre än 24 timmar. 

oj, e det så? hm.. visste jag inte att det var såå känsligt med max typ 24h...och då åker dom i soppen då.
  • Elin 885
    Mandarina skrev 2012-11-06 16:19:52 följande:
    hur många dagar e ok??
    gjorde dom i fredags, ok att äta idag?? 
    för mig brukar det vara max 48 timmar sedan slängs saken. det är ju flera dagar sen så nej jag skuille inte våga äta dom.
  • Lena

Jag hade ätit dem. Jag har en vecka som gräns för lagad mat. Har aldrig blivit matförgiftad

• SilverEmma

Jag hade ätit utan problem om de luktade och smakade ok. Har aldrig hört att man inte ska kyla ner kyckling, det har jag gjort många gånger. (typ varje gång vi ätit kyckling till middag och det blivit rester)

• nuharjagbytt

Det är väl känsligare om man köpt färdig grillad kyckling som man tar hem varm? Så beroende på hur länge de låg framme i fredags så tror jag på mer än 24 timmar. Men idag hade nog inte jag heller ätit dem.

• Mandarina

oj..olika bud.. hm, svårt...
    kanske ska lukta på dom...4 dygn i kylen kan väl inte vara så farligt? hm.. svårt att tänka mig det.  

• Frontline

Om folk kunde lära sig att se, lukta och smaka på maten så skulle det inte så slängas otroligt mycket mat i onödan.
    All mat som just ser bra ut, luktar bra och smakar ok går att äta...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandarina
    Frontline skrev 2012-11-06 17:20:55 följande:
    Om folk kunde lära sig att se, lukta och smaka på maten så skulle det inte så slängas otroligt mycket mat i onödan.
    All mat som just ser bra ut, luktar bra och smakar ok går att äta...

Håller med dig
  • Zebrima

Visst kan man kyla ner kyckling, det har jag gjort många gånger.
    Men fredag är ändå på gränsen tycker jag. Max 3 dagar, gärna bara 2 dagar hade jag låtit de ligga i kylen.
    Frys in nästa gång istället så slipper du slänga! :)

• Fyndomat

Lukta och smaka!

Det är vanskligt att lyssna på råd om dagar hit och dit för det beror på så mycket.
    Jag har tex mellan 1-3 grader i min kyl, många har betydligt varmare kanske tom uppemot 8 grader. Maten håller oftast lätt upp emot en vecka hos mig, även kyckling.

Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Mandarina
    Fyndomat skrev 2012-11-07 09:23:45 följande:
    Lukta och smaka!

Det är vanskligt att lyssna på råd om dagar hit och dit för det beror på så mycket.
    Jag har tex mellan 1-3 grader i min kyl, många har betydligt varmare kanske tom uppemot 8 grader. Maten håller oftast lätt upp emot en vecka hos mig, även kyckling.

Tack!
Svar på tråden hur länge kan man ha färdiga kycklingklubbor i kylen?