• Anonym (Grrrrr)

Springmask på dagis - barnen inte hemma!

Hörde idag på dagis att de hittat springmask på sonens avdelning men att det smittade barnet inte behöver vara hemma enligt  "reglerna". Hur i hela friden tror någon att dagispersonalen skall hinna sanera allting på dagiset varje dag så att inte fler barn infekteras??? Är det meningen att alla skall få det och att ingen skall bli av med det förrän dagist stänger för jul? Jäv-igt cyniskt tycker jag för alla killar och tjejer som riskerar att bli drabbade och att smitta sina familjer.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Springmask på dagis - barnen inte hemma!
  • Dr Mupp

Så lätt smittar det inte. det är ju bara att se till att det smittade barnet tvättar händerna ordentligt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • arkeologitjejen

Det har dykt upp många gånger på båda mina barns avdelningar och det har aldrig spritt sig. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • jag och min

Jag reagerade också på denna "regel" när vi hade inskolning på vår förskola. Vi fick en massa papper bla en där det stod vad som gällde vid vissa sjukdommar/åkommor och jag blev väldigt förvånad över att man inte behöver vara hemma om man drabbas av springmask. Jag får nästan panik bara jag tänker tanken på att få hem det...

• Anonym (Grrrrr)

Tack, det var lite lugnande i alla fall! När man läser på Vårdguiden verkar det supersmittsamt och finnas i damm, på leksaker, i kläder, i husdjurs pälsar (iofs inga på dagis), och att hela familjen bör behandlas om någon drabbas. Och små barn är ju ofat väl så nära sin dagiskompisar som sin familj.

Sedan verkar det väldigt svårt att bli av med när man en gång har fått det.  

• Anonym (Grrrrr)
    arkeologitjejen skrev 2012-11-06 19:56:23 följande:
    Det har dykt upp många gånger på båda mina barns avdelningar och det har aldrig spritt sig. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Fast om det inte sprider sig - varför informeras andra föräldrar då? De berättar ju inte om barn X fått exem, t.ex.
  • Anonym (Grrrrr)

Fler åsikter/synpunkter?

• Dr Mupp
    Anonym (Grrrrr) skrev 2012-11-06 19:59:08 följande:
    Tack, det var lite lugnande i alla fall! När man läser på Vårdguiden verkar det supersmittsamt och finnas i damm, på leksaker, i kläder, i husdjurs pälsar (iofs inga på dagis), och att hela familjen bör behandlas om någon drabbas. Och små barn är ju ofat väl så nära sin dagiskompisar som sin familj.

Sedan verkar det väldigt svårt att bli av med när man en gång har fått det.  
    Som jag tolkat det så är det mer hemma hos dem som är smittade. Just underbyxor och handtvätt verkar hjälpa mycket. Hos oss är det bara två barn som blivit smittade (nagelbitare och tumsugare). Visserligen behandlade vi hela familjen men ingen annan hade symtom.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Grrrrr)
    Dr Mupp skrev 2012-11-06 20:27:24 följande:
    Som jag tolkat det så är det mer hemma hos dem som är smittade.

Fast hur kan springmasken veta att leksakerna är hemma och inte på dagis?
  • Dr Mupp
    Anonym (Grrrrr) skrev 2012-11-06 20:29:57 följande:

Fast hur kan springmasken veta att leksakerna är hemma och inte på dagis?
    Större smittspridning eftersom barn tex sover nakna eller på annat sätt springer runt nakna hemma. 
  • elyse

Man måste inte ha barnet hemma med ögoninflammation heller. 

Svar på tråden Springmask på dagis - barnen inte hemma!