• scrapparlotta

Glutenfritt digestivekex??

Finns det nåt glutenfritt kex som är som digestivekex? Såg precis på halv åtta hos mig, och den efterrätten såg ju bara HUR god ut som helst. Nåt att bjuda på nästa tjejträff kanske. Men en av tjejerna är glutenalergisk så jag skulle behöva tips på nåt annat kex jag kan anväda där i stället. 

Ni som inte såg, hon gjorde typ en smulad kexbotten...som hon blandade med lite andra saker och sen lät smälta i en gryta.  

• Svar på tråden Glutenfritt digestivekex??
  • Vili

Jodå det finns..dock mycket hårdare än "vanliga" digestive så något svårare att smula ner. Jag brukar använda en hammare.

Isak 090122 Viggo 120820
  • scrapparlotta
    Vili skrev 2012-11-06 20:14:09 följande:
    Jodå det finns..dock mycket hårdare än "vanliga" digestive så något svårare att smula ner. Jag brukar använda en hammare.
    Oj, så hårda. Men hur blir dom att laga till på detta sätt då? Hur kan man äta så hårda kex? Men blir dom bra att hacka och ha som efterrätt i en botten då?
  • mortilltre
    Vili skrev 2012-11-06 20:14:09 följande:
    Hammare(?!) =O Är dom SÅ hårda menar du?! =)
  • Vili
    mortilltre skrev 2012-11-06 21:31:44 följande:
    Hammare(?!) =O Är dom SÅ hårda menar du?! =)
    haha...mjaa för att få till riktigt små smulor till en botten i t.ex en cheesecake brukar jag använda hammare ja :) de går inte att smula ner som vanliga digestive..
    Isak 090122 Viggo 120820
  • scrapparlotta
    Vili skrev 2012-11-14 13:11:05 följande:
    haha...mjaa för att få till riktigt små smulor till en botten i t.ex en cheesecake brukar jag använda hammare ja :) de går inte att smula ner som vanliga digestive..
    Ok, så fram med hammaren....men det funkar annars lika bra att ha såna digestivekex i botten? Vad heter dom? Heter dom glutenfria digestive?? Sen, du verkar kunna detta med glutenfritt....har en annan fråga då med. Tacoskal och tacoships, är det glutenfritt?? 
  • Feline

Bara ett tillägg:
    Nachochips och tacoskal brukar vara glutenfria, men t.ex. tortillas är det inte även om de heter majstortillas. Vill du vara säker för hennes skull så kolla snabbt igenom ingrediensförteckningen. Kryddblandningarna kan det också vara lite si och så med så de får du kolla om du skall använda.
    (Är du osäker på innehållsförteckningar så är både Santa Marias och Old el Pasos hemsidor mycket tydliga med vilka produkter som innehåller allergener och vilka som inte gör det.)

Jag brukar göra cheesecake med glutenfria digestive i botten och det blir jättegott. De är som sagt lite hårdare men ta lite mer smör eller vad du skall blanda med så är det ingen större skillnad.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Muffins i magen

Det finns glutenfria digestive som inte är hårda, de heter havredigestive. Mycket bättre och godare! Blir nästan exakt som med vanliga i cheesecakes och dyl.

• Feline
    Muffins i magen skrev 2012-11-14 22:29:49 följande:
    Det finns glutenfria digestive som inte är hårda, de heter havredigestive. Mycket bättre och godare! Blir nästan exakt som med vanliga i cheesecakes och dyl.
    Smaksak :)

Dottern tycker inte alls om dem, bara de 'vanliga' runda glutenfria digestive...
    Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
Svar på tråden Glutenfritt digestivekex??