• Anonym (mamman)

Skelning hos snart 2-åring

Jag och min man har börjat tycka att vår dotter på dryga 1½ år har börjat skela. Har tid på bvc snart i annat ärende, så vi ska be sköterskan kolla då.

Under tiden undrar jag om någon har erfarenhet av detta. Om det ska undersökas/utredas, hur görs det? Kan det "behandlas"? Övriga erfarenheter?

• Svar på tråden Skelning hos snart 2-åring
  • Anonym

Plötslig skelning ska tas på största allvar... ring er BVC eller VC redan imorgon!

• Apopan

Min skelning började vid ca 3års-ålder. Det visade sig att jag behövde glasögon och när jag fick glasögon så försvann så även skelningen (skelar dock fortfarande om jag inte har linser el glasögon en längre tid, men det inträffar sällan då jag har - 8.75 i närsynthet) Oftast så växer skelningar bort av sig självt, ibland får en hjälpa ögonen på traven genom att täcka för ena ögat i perioder. Har en god vän med ett par tvillingar som båda skelade, varav den ena fortfarande gör det (9år) och den andra inte. Börjar dock rätta till sig på den andra också :)

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2012-11-06 20:42:54 följande:
    Plötslig skelning ska tas på största allvar... ring er BVC eller VC redan imorgon!
    Som sagt, vi ska till bvc inom en snar framtid ändå. När min man påpekade att han tyckte att hon skelade så insåg jag dessutom att det var något som jag haft i bakhuvudet ett tag, så det är inte något som har kommit plötsligt.
  • Chridhe

Man får träffa en ortopist på ögonmottagningen (oftast på sjukhus). Ofta beror skelning på att barnet har ett synfel. Översynta barn skelar ofta inåt med ena eller båda ögonen. Närsynta skelar oftare utåt. Ortopisten kollar hur ögonens rörlighet är (så det inte är musklerna som gör att barnet skelar). Barnet får droppar i ögonen som gör att pupillen slappnar av. De lyser med en liten lampa genom linser med olika styrkor för att se när ljuset bryts där det ska. När ljuset bryts på själva nöthinnan har man hittat rätt styrka. När barnet är äldre görs andra undersökningar. Upp till 8 års ålder kollas de av ortopist/ögonläkare, sedan av vanlig optiker. Min son började skela när han var 21 månader. Visade sig vara översynt och är nu hur söt om helst i sina glasögon

Skriver på ipad, styckeindelning funkar inte
  • Anonym (mamman)
    Chridhe skrev 2012-11-06 20:47:26 följande:
    Man får träffa en ortopist på ögonmottagningen (oftast på sjukhus). Ofta beror skelning på att barnet har ett synfel. Översynta barn skelar ofta inåt med ena eller båda ögonen. Närsynta skelar oftare utåt. Ortopisten kollar hur ögonens rörlighet är (så det inte är musklerna som gör att barnet skelar). Barnet får droppar i ögonen som gör att pupillen slappnar av. De lyser med en liten lampa genom linser med olika styrkor för att se när ljuset bryts där det ska. När ljuset bryts på själva nöthinnan har man hittat rätt styrka. När barnet är äldre görs andra undersökningar. Upp till 8 års ålder kollas de av ortopist/ögonläkare, sedan av vanlig optiker. Min son började skela när han var 21 månader. Visade sig vara översynt och är nu hur söt om helst i sina glasögon
    Apopan skrev 2012-11-06 20:46:32 följande:
    Min skelning började vid ca 3års-ålder. Det visade sig att jag behövde glasögon och när jag fick glasögon så försvann så även skelningen (skelar dock fortfarande om jag inte har linser el glasögon en längre tid, men det inträffar sällan då jag har - 8.75 i närsynthet) Oftast så växer skelningar bort av sig självt, ibland får en hjälpa ögonen på traven genom att täcka för ena ögat i perioder. Har en god vän med ett par tvillingar som båda skelade, varav den ena fortfarande gör det (9år) och den andra inte. Börjar dock rätta till sig på den andra också :)
    Tack för informativa svar

• Anonym (mamman)
    Chridhe skrev 2012-11-06 20:47:26 följande:
    Hur funkar det förresten med glasögon på en så liten? Känns ju som att det är stor risk att barnet tar av dem.
  • Anonym

Min dotter började plötsligt skela när hon var 1,5 väldigt kraftigt. Det visade sig att hon såg väldigt dåligt och fick glasögon.

• Queenie70
    Apopan skrev 2012-11-06 20:46:32 följande:

Ot, men är det därför du valt lejonet som din bild? Är det gripsholmslejonet?
  • Apopan

Queenie70; Haha, nej, det är för att jag fullkomligt älskar det tragikomiska i dåligt uppstoppade djur. Och ja, det är det ökända Gripsholmslejonet :)

• Chridhe
    Anonym (mamman) skrev 2012-11-06 20:51:42 följande:
    Hur funkar det förresten med glasögon på en så liten? Känns ju som att det är stor risk att barnet tar av dem.

Haha ja, vi trodde att vi skulle bli tvungna att tejpa fast glasögonen på vår stackars envise lille pojke.. Men det gick hur bra som helst! Dock såg han rätt kasst (+3,75) så han upplevde antagligen ganska stor skillnad med glasögonen på. Har man mindre synfel så är det nog faktiskt svårare. Vi började med korta stunder med glasögonen på, och då gjorde vi roliga saker. Plockade fram smålegot och läste böcker. Jag sa till honom att vi bara kunde läsa om han hade glasögonen på sej. Så dag två kom han med en bok i ena handen och glasögonen i andra (dt tog flera veckor innan han lärde sej ta på dem själv) Han är nu 4,5 år och har +7,nåt på glasögonen. Får ha specialglas så de inte blir för tjocka och tunga. Dyrt blir dt men man får lite bidrag (beroende på vilket landsting man tillhör. Nu har Smarteyes och Specsavers gått ut med gratis glasögon till lla barn, men jag vet inte riktigt vad det innebär ännu.. Zingobottnar kanske? Vi får se nästa gång han behöver nya) Varken ögonläkaren eller optikern rekomenderade sk galoppskalm (där skalmen går i en böj runt örat). De sa att de oftare känns obekväma för barnet och vanliga skalmar funkar fint. Dock brukar de böja till dem så de sitter uppe bättre.näsan är ju så liten.. Lycka till!
Svar på tråden Skelning hos snart 2-åring