• Deiia

Små öar i Thailand - maneter, spindlar, ormar och annat....

Som rubriken säger - hur är det med maneter, spindlar, ormar, havsormar och annat otyg  på små öar i Thailand?
    Vi funderar på en resa till en liten ö i Thailand men läser så mycket om spindlar, ormar, havsormar, maneter och magsjuka! Vad ska man tro - är det ett paradis eller ska man oroa sig för allt detta?  Att det finns förstår jag, men i vilken omfattning.....

• Svar på tråden Små öar i Thailand - maneter, spindlar, ormar och annat....
  • Gladskit

Har kanske inte besökt de allra minsta öarna i Thailand, så jag vet inte om mitt svar räknas.
    Men jag har varit i Khao Lak, på Koh Lanta, på Phuket, på Phi Phi Island, i Krabi och på Poda Island och inte sett något av det du räknar upp utom spindlar.

Både vattenormar och maneter har vi däremot sett i Egypten, dock ofarliga sådana. Ödlor (små geckos) finns också ofta i Thailand. På ett ställe hade vi ett jättefint badrum där taket var öppet utåt i ena hörnan och där var det som en liten regnskog. DÄR bodde ödlorna. Lite överraskad blev man i början när man satt på toaletten och såg dem leka runt där, men mana vande sig. Och de är ju inte farliga.

• Deiia

Tack för ditt svar! Så klart det räknas . Jätteglad för info.
    Det låter ju bra. Geckos är helt ok. Dom äter ju småspindlar o.dyl. Har sett en del sådana i Grekland. 

• Jolines mamma

Hej!
    Jag har varit på en del småöar i södra Thailand. Samt koh Chang i norr.
    En gång när jag låg och solade halvvägs under ett ett träd hoppade en spindel modell större ner på min mage, mindre trevligt.
    Annars har jag bara träffat på lite maneter och ödlor.
    Kan tillägga att jag varit i Thailand mycket.
    Om du är rädd för brännmaneter är ett tips att packa ner en liten flaska vinäger. Det är det bästa att tvätta bort bränntrådarna med om olyckan är framme.
    Magsjuka råkade min mamma och bror ut för, men jag klarade mig. Det har dock bara hänt en gång under alla resor.
    Handsprit är inte fel att ha i väskan. Packa även ner ett litet reseapotek med lite av varje typ dimor, mot diarré, vätskeersättning, alsolsprit, plåster och värktabletter. Bättre att vara redo för allt är mitt motto ;)
    Tycker inte att du ska vara rädd för att åka. Jag längtar efter Thailand varje dag nästan men nu dröjer det innan vi åker igen tyvärr.
    Ska ni åka till flera öar rekl

• Jolines mamma

.. Så rekommenderar jag speedboat. Den vanliga färjan kan ta en hel dag om man har otur. Med riktigt små barn är iofs speedboat ingen bra ide då det är rätt guppigt.
    Fråga mer om du vill :)

• Deiia

Jolines mamma:
    Tack för många bra tips!
    Jag brukar också ta med en del i förebyggande syfte  

Nu fortsätter fortsätter jag att fundera....... 

• Jolines mamma

Jag hade inte tvekat :)
    Men.. Om ni åker med barn hade jag kanske rekommenderat koh lanta och så nån dagstur på det.
    Man vill ju kunna få sjukvård osv om det skulle behövas.
    Thailand är underbart!

Svar på tråden Små öar i Thailand - maneter, spindlar, ormar och annat....