• Emeliie89

Nattningen tar flera timmar..........

Har en tjej på 2 månader som vi lägger kl 19 varje kväll. Hon somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar o får nappen igen.. detta med ca 10 minuters intervall... nu är klockan snart 22 och såhär har det hållt på ett par timmar idag, precis som alla andra dagar.

Samma sak är det på nätterna när hon ätit, vi får ingen sömn för vi måste springa upp och ge nappen hela tiden.. vad kan man göra??? Man vill ju inte gärna tejpa fast nappen liksom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-07 00:55
    Vet inte varför jag ens gav detta forum en chans igen när jag egentligen vet att de flesta här är bittra surtanter som enbart vill hacka på andra. :) det jag frågade om var hur man löser att nappen åker ut hela tiden. Sen har vissa fått det till att hon inte får nån närhet, att jag inte gillar att krama henne, att hon inte får nån mat...

Hon både äter och myser med oss på natten, så det så. Dags för er bittra att gå och lägga er nu. Klockan är mycket :)

Lämnar tråden nu, tack och hej!

• Svar på tråden Nattningen tar flera timmar..........
  • En glad tjej

Hon är bara två månader, man kan inte ha krav på sådana små. Varför ger ni napp? Dumt att vänja henne vid det.

• Emmeliina

Hon är bara två månader. Era rutiner kring nattningen kommer hinna ändras mååånga gånger det närmsta året. Det är bara att följa med i hennes rytm fastän det är skit jobbigt.
    När min dotter var 2 månader var jag nöjd om jag fick gå och lägga mig kl 1 och få lov att sova 2 timmar i sträck en hel natt.

Sov med henne i sängen annars så slipper ni springa upp. Eller ha hennes säng precis intill så du bara kan sticka in handen.

• Emeliie89
    Emmeliina skrev 2012-11-06 21:55:22 följande:
    Hon är bara två månader. Era rutiner kring nattningen kommer hinna ändras mååånga gånger det närmsta året. Det är bara att följa med i hennes rytm fastän det är skit jobbigt.
    När min dotter var 2 månader var jag nöjd om jag fick gå och lägga mig kl 1 och få lov att sova 2 timmar i sträck en hel natt.

Sov med henne i sängen annars så slipper ni springa upp. Eller ha hennes säng precis intill så du bara kan sticka in handen.
    Jo men hon sover ju bra bortsett från det här med nappen. Och man kan faktiskt ha rutiner för så små, sonen sov 20-08 när han var 1 månad och nu är han två år :)
  • Christi38

Det går säkert men det är svårt med rutiner för så små, de vill ju äta, sova, äta, sova mest hela tiden och däremellan känna mkt närhet. Ha henne bredvid er så kanske det går lättare? :)

• Emeliie89
    Christi38 skrev 2012-11-06 22:00:13 följande:
    Det går säkert men det är svårt med rutiner för så små, de vill ju äta, sova, äta, sova mest hela tiden och däremellan känna mkt närhet. Ha henne bredvid er så kanske det går lättare? :)
    Det är det som inte går. Vi hade henne inne hos oss första 8 veckorna men hon vaknade hela tiden, så fort vi rörde oss i sängen så det fungerade tyvärr inte. Var samma sak när sonen var liten.
  • Lufsan
    Emeliie89 skrev 2012-11-06 21:47:54 följande:
    Har en tjej på 2 månader som vi lägger kl 19 varje kväll. Hon somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar, får nappen, somnar, tappar nappen, vaknar o får nappen igen.. detta med ca 10 minuters intervall... nu är klockan snart 22 och såhär har det hållt på ett par timmar idag, precis som alla andra dagar.

Samma sak är det på nätterna när hon ätit, vi får ingen sömn för vi måste springa upp och ge nappen hela tiden.. vad kan man göra??? Man vill ju inte gärna tejpa fast nappen liksom. 
    Men hur länge håller hon på? Kan ni inte natta henne i famnen och på så sätt slippa springa in i rummet hela tiden? Och kanske sitta med henne en halvtimme timme tills hon sover så djupt att det inte spelar någon roll om nappen åker ut? 

(Har inte läst några andra inlägg så ber om ursäkt om detta tagits upp innan) 
    En dag i sänder.
  • Emeliie89
    Lufsan skrev 2012-11-06 22:02:36 följande:
    Men hur länge håller hon på? Kan ni inte natta henne i famnen och på så sätt slippa springa in i rummet hela tiden? Och kanske sitta med henne en halvtimme timme tills hon sover så djupt att det inte spelar någon roll om nappen åker ut? 

(Har inte läst några andra inlägg så ber om ursäkt om detta tagits upp innan) 
    Hon vaknar så fort vi lägger ner henne. Hon är jätte lättväckt tyvärr.. men bra tips annars :)
  • Lufsan
    Emeliie89 skrev 2012-11-06 22:05:21 följande:
    Hon vaknar så fort vi lägger ner henne. Hon är jätte lättväckt tyvärr.. men bra tips annars :)
    Trist! Och hon vaknar även om ni kanske har henne i sjal eller något i en timme? Om ni lägger ett babynest i sängen så att det blir lite liknande känsla för henne? 
    Har ni prövat att natta utan nappen? Hur lång tid tar det och sover hon bättre då? 

Hoppas ni kommer underfund med något smart! Det verkar ju va jobbigt både för henne och er. =) 
    En dag i sänder.
  • Emmyl

När mina barn varit så små har de inte lag sig för natten så tidigt. Båda mina har ammat av och till nästan hela kvällarna, och sen lagt sig samtidigt som oss. kanske behöver hon närheten?   

Varför måste hon ha napp, verkar ju ställa till med mer besvär än nytta. Om hon inte kan dela säng med er, ställ spjälsängen alldeles intill er säng så blir det samma närhet men ändå egna sängar.

Och sen utgår jag ifrån att det där med att tejpa fast nappen var ett skämt?

Du skriver att hon sover jättebra förutom det där med nappen? När menar du att hon sover bra om hon vaknar var tionde minut? Sen skriver du ockå att man kan ha rutiner för ett sånt litet barn för att storebror hade det... men lillasyster är ett annat barn, och uppenbarligen funkar inte samma sak för henne. Skulle det itne vara lugnare för både er och henne om ni tex hade henne närmare på kvällarna, antingen i famnen eller av vagn/vagga brevid där ni är?          

• Emmyl
    Emeliie89 skrev 2012-11-06 22:05:21 följande:

Prova att ha en filt runt henne och lägg ned henne med den, så det inte blir så stor skillnad från er varma famn till kall säng. Funkade väldigt bra för oss.
Svar på tråden Nattningen tar flera timmar..........