• juni13

Gravid med tvillingar men mår bra...

Hej!
    Efter många ivf försök har jag och min man äntligen blivit gravida. Vid ultraljudet i v 8 visade det sig att vi väntar tvillingar!! Helt underbart! Nu går vi in i v. 11 imorgon. Jag har läst mycket om att man brukar må dubbelt så illa och ha dubbla besvär när man väntar två istället för en bebis. Jag mår oförskämt bra. Visst, några migränanfall har jag haft. Kvällstrött, andfådd och kissnödig har jag också blivit. För två veckor sedan kände jag ilningar och var trygg med det. Nu känner jag inte alls av det längre. Bara någon enstaka gång. Och jag mår inte alls illa. Är det ovanligt att man känner sig så bra som jag gör? Borde jag vara orollig?? Finns det någon som har liknande erfarenhet?

/Juni 

• Svar på tråden Gravid med tvillingar men mår bra...
  • L i n n

Vad bra.
    Att må bra är ju det ultimata.

Jag mådde inget annorlunda bara för att det var tvillingar!

• Mammakäck

Hur fick du veta så tidigt att det va tvillingar?
    tänkte man bruka väl inte få göra et ul för en  efter vecka 18 :)

• viseversa

Grattis ts! Vad underbart. Njut av att du mår bra. Finns inga regler för hur man "ska" må varken med ett eller flera barn. Alla är olika.

• FruSen

Jag mår också bra ts!!

Hade ömma bröst tidigare men det har försvunnit nu. Haft lite lätt illamående, alltså inget som gjort att jag behövt vila eller så, detta är nu också helt borta.

Jag har haft problem att kissa på natten men detta är också borta nu (tack och lov). Det enda jag nu känner är att jag blir andfådd fort och känner mig tröttare än tidigare. Tröttheten kan ju förvisso bero på att jag gått från deltidsarbete till heltid...

När jag var gravid förra gången hade jag heller inga symptom. Jag kanske hör till den skaran som slipper?

Jag är nu i v 13

• juni13

Jo när man gjort ivf får man göra första kollen ungefär i v. 8. för att kolla så det är en normal graviditet. Andra blir om två veckor, i v. 13 och sen kommer det "vanliga" i v 18.

Blir bara fundersam och lite orolig eftersom det vanligaste är att man mår dålligt. Men allt är säkert i sin ordning då vi sett de små liven med hjärtan som slog så fort! Gissar att jag borde vara mer tacksam över att må bra istället för att oroa mig hela tiden... Tack för att ni svarar!!!!

• KarinF

Jag gjorde VUL idag, är i v.8. Det var tvillingar och jag känner inte heller nåt speciellt. Har en son som föddes i februari, hade inga tydliga symptom med honom heller, mådde oförskämt bra! Det enda som jag har lagt märke till denna gång, är att jag blir mer andfådd och tröttare. Tränar en hel del och det känns tydligt att jag inte orkar lika mycket som vid förra graviditeten.

• libar

Jag är i vecka 17 nu och har inte heller mått så värst dåligt. Då det i ultran vecka 11 kom fram att det var två st. frågade hon som ultrade två gånger att är du riktit säker att du inte mått dåligt? =) visst har det kännts som världens baksmälla ibland men aldrig så att det skulle vara oöverkomligt tungt. Ut med hunden ett varv i friska luften och så mår man bättre igen. regelbundna mellanmål tror jag också har hjälpt. Ryggen har dock börjat värka ibland nu och orkar inte lika mycket som tidigare. Är lite ovant då man har varit van att vara igång mycket.

• mmiaa

Visst säger dem att man ska må dubbelt så dåligt med tvillingar men det stämmer inte på mig heller, snarare mår jag kanon!
    Har knappt haft besvär med någonting och imorgon går vi in i v 30
    Det kommer att gå jättebra ska du se!!
    Kramar från en annan Ivf-kämpare!

• juni13

Åh vad skönt att höra era berättelser! Toppen att detta forum finns då det knappt finns någon att fråga "på riktigt". Jag känner ingen som fått eller väntar tvillingar. Känner mig mycket lugnare nu! Det är ju fantastiskt att vara gravid och få må bra, egentligen! Bara man kan kontrollera oron :) Idag har jag känt av några ilningar, vilken känns tryggt. Och som någon skriver så blir jag också alldeles andfådd för minsta lilla. T.o.m. av att hålla presentationer på jobbet!

KRAM till er! 

• HollyGolightly

Samma sak här, har inte kräkts en enda gång! Lite ont i huvudet och andfådd, men i övrigt mår jag prima! Är i v 22 med IVF-twins jag med.

• cg107

Hej!

Jag väntar tvillingar, är nu i vecka 12+5. Jag mådde pyton v7-9 men sen gick det över på en natt nästan... illamåendet och huvudvärken var som bortblåst (i jämförelse med tidigare). Jag blev självklart också orolig och undrade hur det kunde avta redan i v9. Men idag fick jag se dem på ul igen och de levde loppan båda två, växte som de skulle och såg fullt friska ut :) Så jag var nog bara lyckligt lottat som slapp må pyton längre än till v9 

Det finns ingenting att oroa sig för! Njut av att må bra Skrattande

• semosh
    juni13 skrev 2012-11-06 21:59:01 följande:
    Hej!
    Efter många ivf försök har jag och min man äntligen blivit gravida. Vid ultraljudet i v 8 visade det sig att vi väntar tvillingar!! Helt underbart! Nu går vi in i v. 11 imorgon. Jag har läst mycket om att man brukar må dubbelt så illa och ha dubbla besvär när man väntar två istället för en bebis. Jag mår oförskämt bra. Visst, några migränanfall har jag haft. Kvällstrött, andfådd och kissnödig har jag också blivit. För två veckor sedan kände jag ilningar och var trygg med det. Nu känner jag inte alls av det längre. Bara någon enstaka gång. Och jag mår inte alls illa. Är det ovanligt att man känner sig så bra som jag gör? Borde jag vara orollig?? Finns det någon som har liknande erfarenhet?

/Juni 

jag är också gravid med tvillingar i vecka 12 och mår prima :)
    mår inte illa eller nåt, lever helt som vanligt. 
  • mandelblomma

mådde som en prinsessa när jag väntade mina tvillingar, klart min bästa graviditet!
    Inget illamående och inte sjukskriven en dag. Jobbade heltid fram tills ca en vecka innan de kom med planerat snitt i v 36.

• Miss78

Hej och grattis till att du väntar tvillingar :)

Jag väntar tvillingar och är i vecka 35 (34+2)

Har inte mått illa en endaste gång under hela graviditeten.

Jag mår toppen och kan i princip röra på mig i vanligt takt än. Visst får sammandragningar nu, men de gör inte jätte ont eller så.
    Ibland behöver man stanna upp för att låte de gå över :)
    Min sambo undrar när jag skall bli "höggravid" ;)

Hoppas du får fortsätta att må bra och att du passar på att njuta av att vara gravid!
    Det försöker jag göra varje dag     Skrattande         

Svar på tråden Gravid med tvillingar men mår bra...