• ebben

Cypern eller turkiet i september?

Har varit på Mallorca,Kreta och Gran canaria.Funderar på att åka till turkiet eller cypern nästa gång.Vilket är mer barnvänligt mest med tanke på strand och bad.och ev. trafik? Mallis är ju annars ett ställe man kan åka till igen...Tips och ideer från er mottages tacksamt!

• Svar på tråden Cypern eller turkiet i september?
  • cilla5

Vi ska åka till Side i Turkiet i sept. Har aldrig varit där tidigare men det ska vara väldigt barnvänligt där! Och dessutom är det väldigt billigt..
    Gå in på www.mytravel.se och kolla deras resguider. Dom är ganska utförliga och man får mycket fakta.. Då kan du ju jämföra lite olika ställen..

Vi var i Bulgarien förra sommaren och där var det oxå barnvänligt och billigt.. Annars är ju som sagt klassiker som mallis perfekta men det är ju ganska dyrt där..

Hoppas ni hittar nåt som passar..

• 000104

Vi var på Sandy Bay på Cypern. Sunwing restort, jättefint och jättebarnvänligt. Nära till stranden och allt fanns på den här resorten som kunde tänkas behövas, stora lekplatser, jättefin barnpool.
    Vi trivdes ypperligt!
    Det ligger nära Ayia Napa så det blev promenader dit på eftermiddagar och kvällar.
    Det enda negativa är väl att det är lika dyrt där som i Sverige

• skidan

Ayia Napa på Cypern är ju mest för de utan barn. Det är väldigt internationellt. Där finns Pizzahut och McDonnalds. Gillar man sådant och inte är rädd för att bli ströd av festande ungdomars så är det ju ok. Fina stränder och så. Men jag skulle inte välja det. Jag har bra varit i Alanya och tänkte nog inte på om det var så barnvänligt, Side däremot har jag hört att det ska vara bra för familjer. Jag skulle nog mer tipsa dig om att kolla vilken typ av hotell du väljer än ort. I september så är det ju lågsesång dessutom så ungdomarna kanske inte är på Cypern

Trevlig resa!

• HelenN

Hejsan!

Jag har varit 3 gånger på Cypern och där är otroligt fint och härligt, MEN det är som sägs här ovan, jättedyrt! Tyvärr.
    Men jag kan varmt rekommendera Sunny Beach, Bulgarien. Där har vi varit med barn och det var helmysigt. All restaurangpersonal var utbildade att ta hand om barnen så att föräldrarna kunde äta i lugn och ro!
    Men i år ska vi till Side, Turkiet. Jag har aldrig varit där men har hört att det ska va jättefint och barnvänligt. På Ving rekommenderade dom oss Side för barnvänlighetens skull!
    Lycka till! MVH Cornelia

• Griiisen

Ayia Napa är mysigt... Vacker strand.

Om ni kan tänka er något annat än Turkiet eller Cypern är Naxos ett hett tips! Dit ska vi nästa gång efter Allt vi hört - bara positivt! En kommentar var "Varför åka till Thailand när man kan få lika vackra stränder och platser i Europa?" så...

• ebben

Tack! Vi bor i norra sverige och vill åka direkt från Luleå.För "besvärligt" att måsta till stockholm och byta där...Så vi är lite begränsade kan man säja.

• Josse

Jag och maken älskar Cypern (har aldrig varit i Turkiet) vi rekommenderar Fig Tree Bay för barnfamiljer, bra sandstränder och långgrunt.

Lycka till!

• Catta040610

Vi funderar oxå på att åka till turkiet nu i september. Hur skulle det funka med en 8 mån tjej. Hur fort kan man fixa pass till henne?

• mojsan

Pass tar som för oss andra, bar att båda vårdnadshavarna måste skriva på ett papper på passkontoret. Lättast är att båda försöker ta sig till polisen/passkontoret tillsammans med barnet, inlkusive nytaget foto(vi fick lägga 130kr hos fotograf, automat är ju svårt för barnen...) o sen tog det lite över en vecka att få passen til posten.

• Catta040610

Mojsan: Behöver man något papper från försäringskassen el dyl för ett pass??

• Frejja

Marmaris i Turkiet är HELT fantastiskt!! Dit vill jag gärna åka igen, men den här gången med min lilla familj

• mojsan

catta: Jag har för mig att man numera inte behöver ha personbevis med sig, vare sig för sig själv eller för barnet. Allt finns elektroniskt, om man inte nyss bytt namn, förståss. Men allt står på www.polisen.se, där finns vad man behöver ha med osv.

• Helena77

Jag har varit på Cypern tre ggr,sist i höstas och rekommenderar det starkt.Åk absolut till Fig tree bay,där har dom kanonstränder!Men jag har hört mycket bra om Turkiet också,Side och Alanya.Vi funderar på att åka dit nästa gång vi åker iväg.

• Jessie 81

Hejsan!!
    Åker iväg till Side, Turkiet i slutet av september med en fyra månaders baby och en tjej på tre och ett halvt år. Undrar om det är någon som har bra tips och råd på vad man ska tänka på inför resan. Har kontaktat bvc och läkare men känns ändå bra att få tips av någon som varit iväg själv med småbarn.

• Catta040610

Jag pratde just med en igår som precis kom hem ifrån Turkiet och hon sa att det hade blivit jätte dyrt där. Att dom skulle höjt 40%. Är det någon annan som varit där och märkt det?

Svar på tråden Cypern eller turkiet i september?