• JessicaDeluxe79

Hur är man funtad om man ger sitt BARN nutrilett?

Att världen är full av korkade idioter som gör många konstiga saker under devisen "föräldraskap" det vet vi nog alla. Många saker kan jag överse med och tycka att ja ja, det är okunskap och det rättar till sig när barnet får egen vilja.
     Men jag måste ifrågasätta hur man är funtad om man ger sitt barn under tio år Nutrilett/Naturdiet/annat "bantningsmedel"? 

(Jag har skrivit ett blogginlägg om detta där jag är lite mer utförlig än jag är här. )
    http://jessicae.blogg.se/2012/november/vem-fan-matar-ungen-med-nutrilett.html

Inser man inte hur skeva värderingar man ger sitt barn, och hur skadad är man egentligen SJÄLV av all press på hur man ser ut och kroppsideal i allmänhet, om man förser ett litet barn med bantningspreparat? För VÄLDIGT ofta verkar det vara en mamma som själv kämpat med att "bli smal och fin" i halva sitt liv som ger barnet dessa saker. Helt sjukt!

Jag är så jäkla glad att jag inte har döttrar utan söner, för där finns inte hetsen på samma vis. Killar får vara lite mindre fixade och mer naturliga, medan tjejer ska vara söta, fina och gulliga, och får helt enkelt förstå väldigt tidigt att det är jätteviktigt hur man ser ut. Hur man ÄR är sekundärt, om ens det.

Jag har sett flera som de facto gett sina barn Nutrilett med motiveringen att "det är ju bara en om daaaan, det är väl ingen fara?"
    JO det är någon fara. Det är totalidiotiskt att visa barnen att man kan sörpla i sig en tetrapak med nåt blask i och sen låta bli att äta. SNACKA om att trycka in "tjocka människor är mindre värda, fula, äckliga, dumma..." i barnets skalle, med eller utan avsikt.

ÄR det verkligen så svårt att förstå att man sabbar barn genom att göra så här?

jessicae.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • Svar på tråden Hur är man funtad om man ger sitt BARN nutrilett?
  • Lenora

Jag är inte alls positiv till att föräldrar ger sina barn Nutrilett men jag som jag ser det är det föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte är överviktiga. 

Det är inget att förkasta som bara något kosmetiskt att människor utan något som är en ren häslorisk och som vi som föräldrar ska skydda våra barn från. 

Föräldrar har ett ansvar att ge sina barn ett sunt förhållande till mat, och det innebär inte att ge dem nutrilett men inte heller att tillåta dem att överkonsumera mat.

• Lenora
    Lenora skrev 2012-11-07 00:25:32 följande:
    Jag är inte alls positiv till att föräldrar ger sina barn Nutrilett men jag som jag ser det är det föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte är överviktiga. 

Det är inget att förkasta som bara något kosmetiskt att människor utan något som är en ren häslorisk och som vi som föräldrar ska skydda våra barn från. 

Föräldrar har ett ansvar att ge sina barn ett sunt förhållande till mat, och det innebär inte att ge dem nutrilett men inte heller att tillåta dem att överkonsumera mat.
  • JessicaDeluxe79
    Lenora skrev 2012-11-07 00:25:32 följande:

Du har poänger, men jag tycker att man är rätt överdriven om man vill banta sitt barn. Övervikt är inte hälsosamt, absolut inte, men det är också en hetsjakt på barn som "lägger på sig för fort" t ex.
    Vilket många gånger har naturliga orsaker.
    Sonens bästa kompis hade en sjukdom under flera månader, som gjorde att han tappade aptiten och gick ner kraftigt i vikt över sommaren så när han började i ettan så var han pinnsmal, men hälsosamt glad och pigg. Han hade dock inte mycket till aptit, den kom igång först efter nästan ett år. Så nu efter sommaren när han börjat tvåan, så har han gått upp i vikt, och det ganska mycket på "kort tid". Så nu har föräldrarna fått höra att han "riskerar övervikt" bara för att han går upp i vikt väldigt hastigt, när han är frisk igen.
    Bara för att så kollade mamman hans BMI och han är NORMALVIKTIG, vilket också syns. Han är inte vare sig tjock eller smal, han är väldigt "medium". ÄNDÅ haffar skolsköterskan föräldrarna och gnäller?!

DET är också en negativ grej, att de som faktiskt har ett ansvar att visa vad som är sunt och bra, hackar på de som faktiskt mår bra och är sunda. Det visar ju att man inte duger ens när man är normalviktig?!

Killens syster har tagit hela grejen väldigt hårt, hon är ett par år äldre, och hon vill banta. Hon får inte för föräldrarna, men hon vill, och man har kommit på henne flera gånger med att knappt äta lunch, kasta mat osv. Och när någon frågar vad hon inte äter för, så svarar hon att hon inte får bli tjock, för då kommer föräldrarna att få skäll av skolsköterskan.
    Det är sjukt!
    Så hon är en av dem som bett sin mamma köpa Nutrilett osv. Hon har fått nej, men flera av de hon känner äter alltså såna dagligen i stället för mat. Det är något galet när det blir så!!
  • Mandel

Fast vad var orsaken till att en förälder gav sitt barn nutrilett? Att barnet är överviktigt så det är istället för vanlig mat?
    Eller som ett komplement till den vanliga maten för att barnet var hungrigt? Som ett mellanmål alltså.

Nu är visserligen nutrilett och liknande rena kemikaliesörjan och inget jag skulle ge mina barn, men jag kan ändå förstå att det är smidigt som ett alternativt mellanmål om man är ute och leker i skogen eller en lekpark.
    En banan och en tetra nutrilett fungerar säkert någon gång då och då.
    Dock inte som ersättning för frukost, lunch eller middag.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • JessicaDeluxe79
    Mandel skrev 2012-11-07 08:22:13 följande:
    Fast vad var orsaken till att en förälder gav sitt barn nutrilett? Att barnet är överviktigt så det är istället för vanlig mat?
    Eller som ett komplement till den vanliga maten för att barnet var hungrigt? Som ett mellanmål alltså.

Nu är visserligen nutrilett och liknande rena kemikaliesörjan och inget jag skulle ge mina barn, men jag kan ändå förstå att det är smidigt som ett alternativt mellanmål om man är ute och leker i skogen eller en lekpark.
    En banan och en tetra nutrilett fungerar säkert någon gång då och då.
    Dock inte som ersättning för frukost, lunch eller middag.
    Alltså... man GER inte sitt barn Nutrilett i NÅGOT syfte, då är man sjuk i huvudet enligt mig. Det finns inget som motiverar att man vare sig ger dem det för att det är överviktigt eller för att de ber om det. Barn är barn och ska fan inte pumpas fulla med bantningspreparat, barn ska leka och ha roligt och vara glada, inte ha ångest över hur de ser ut.
    Det kommer en tid då man kan bry sig om utseende, men en liten unge på max tio år ska inte behöva bry sig om ifall den är söt eller inte söt, tjock eller smal. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet får sitt näringsbehov och inte äter en massa trams som fastnar SAMT aktiverar sig. Men problemet i dagens samhälle är brist på tålamod. Det finns liksom inte. Allt ska åtgärdas med quick-fix-metoder.
    Varför motionera och äta mindre, när man kan proppa i sig piller eller operera sig?

Det är tyvärr den mentalitet som råder, tillsammans med att man inte duger om man inte passar in i en viss mall. (Smal, söt, prinsessgullig, etc...) Det äcklar mig att så många ungar "tränas" in i gullighetsrollen redan i späda år. Man kan bekräfta sitt barn UTAN att fokusera på utseende. Säg hellre Vad DUKTIG du är än vad SÖT du är.
    Jag förstår inte varför man måste fastna i hur folk ser ut, och särskilt inte barn?

Övervikt är farligt ja. Men det är lika farligt att ha ångest och självmordstankar redan som åttaåring! (Jo jag känner ett par ungar som har velat ta livet av sig innan de var sju åtta år, för att deras utseende kritiseras av-ta-daa: andra utseendefixerade ungar. Och gissa var de fått sina värderingar ifrån? Ta-daa igen: MAMMA & PAPPA!)

• M N

Kan inte annat än hålla med dig. Skriver och favoritar

• Gladskit

Skulle hellre aldrig drömma om att ge min pojke nutrilett (och inte äta för egen del heller).
    Och jag håller med dig TS om att det är skönt att vara en pojkmamma just i det här sammanhanget, för det känns som att det är tuffare att uppfostra en tjej på ett bra sätt. Med killar är det liksom raka rör, inget knussel. Men om jag hade en dotter så fick jag verkligen tänka på hur jag uttryckte mig ibland när jag diskuterar mat och träning med folk känner jag!!

• Mandel
    JessicaDeluxe79 skrev 2012-11-07 15:50:37 följande:
    Alltså... man GER inte sitt barn Nutrilett i NÅGOT syfte, då är man sjuk i huvudet enligt mig. Det finns inget som motiverar att man vare sig ger dem det för att det är överviktigt eller för att de ber om det. Barn är barn och ska fan inte pumpas fulla med bantningspreparat, barn ska leka och ha roligt och vara glada, inte ha ångest över hur de ser ut.
    Det kommer en tid då man kan bry sig om utseende, men en liten unge på max tio år ska inte behöva bry sig om ifall den är söt eller inte söt, tjock eller smal. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet får sitt näringsbehov och inte äter en massa trams som fastnar SAMT aktiverar sig. Men problemet i dagens samhälle är brist på tålamod. Det finns liksom inte. Allt ska åtgärdas med quick-fix-metoder.
    Varför motionera och äta mindre, när man kan proppa i sig piller eller operera sig?

Det är tyvärr den mentalitet som råder, tillsammans med att man inte duger om man inte passar in i en viss mall. (Smal, söt, prinsessgullig, etc...) Det äcklar mig att så många ungar "tränas" in i gullighetsrollen redan i späda år. Man kan bekräfta sitt barn UTAN att fokusera på utseende. Säg hellre Vad DUKTIG du är än vad SÖT du är.
    Jag förstår inte varför man måste fastna i hur folk ser ut, och särskilt inte barn?

Övervikt är farligt ja. Men det är lika farligt att ha ångest och självmordstankar redan som åttaåring! (Jo jag känner ett par ungar som har velat ta livet av sig innan de var sju åtta år, för att deras utseende kritiseras av-ta-daa: andra utseendefixerade ungar. Och gissa var de fått sina värderingar ifrån? Ta-daa igen: MAMMA & PAPPA!)

Om du tittar på näringsinnehållet i en nutrilett så är det i mina ögon i alla fall bättre än en Festis/Mer/Puck/läsk och bra mycket bättre än det.
    Så jämför man en cola/saft och kex och smörgås som mellanmål i picknickkorgen med nutrilett och banan så väljer jag nog det sista. Oavsett barnets vikt...

Allt är som vanligt inte svart eller vitt.
    Och jag menade verkligen inte att man ska banta barn med nutrilett om du nu trodde det. Jag skrev att som mellanmål någon gång så kan det kanske vara ok, men absolut inte som måltidsersättning för barn!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fliken99

Nutrilett är en bra näringskälla. Mixa med lite bär och du har ett perfekt mellanmål. WT morsor kan läsa på lite innan de bölar Saker som är sämre än nutrilett. Chips Godis Korv Hamburgare Läsk Saft... Kan fortsätta i evigheter

• JessicaDeluxe79
    Mandel skrev 2012-11-07 17:28:32 följande:
    Om du tittar på näringsinnehållet i en nutrilett så är det i mina ögon i alla fall bättre än en Festis/Mer/Puck/läsk och bra mycket bättre än det.
    Så jämför man en cola/saft och kex och smörgås som mellanmål i picknickkorgen med nutrilett och banan så väljer jag nog det sista. Oavsett barnets vikt...

Allt är som vanligt inte svart eller vitt.
    Och jag menade verkligen inte att man ska banta barn med nutrilett om du nu trodde det. Jag skrev att som mellanmål någon gång så kan det kanske vara ok, men absolut inte som måltidsersättning för barn!

Nej. Jag håller inte med dig. Det är ALDRIG OK ATT GE BARN NUTRILETT ELLER LIKNANDE PREPARAT. Det handlar absolut inte om näringsvärden och sånt trams, utan om SIGNALERNA man sänder till barnen när man ger dem sånt. Barn ser också på reklam. De vet också att man äter sånt när man är tjock. Är man tjock så duger man inte. Duger man inte så får man ingen som tycker om en. Etc.

Det handlar alltså inte om vad man äter/dricker. Det handlar om att lära sitt barn värderingar och att man duger som man är UTAN att hälla i sig något dylikt skit.
    Så i min värld är man en sopa till förälder om man ger ungen detta över huvud taget. Barn ska vara barn, och de ska få se ut som de gör naturligt. Nutrilett osv är inga mellanmål. Det är måltidsersättning. Mellanmål kan man ge i form av Risifrutti eller annat som är lite mer normalt, även om det i sig är rent förkastligt i näringssynpunkt. Men det är en annan diskussion som jag verkligen inte tänker gå in på här.
Svar på tråden Hur är man funtad om man ger sitt BARN nutrilett?