Hur är man funtad om man ger sitt BARN nutrilett?
Att världen är full av korkade idioter som gör många konstiga saker under devisen "föräldraskap" det vet vi nog alla. Många saker kan jag överse med och tycka att ja ja, det är okunskap och det rättar till sig när barnet får egen vilja.
Men jag måste ifrågasätta hur man är funtad om man ger sitt barn under tio år Nutrilett/Naturdiet/annat "bantningsmedel"?
(Jag har skrivit ett blogginlägg om detta där jag är lite mer utförlig än jag är här. )
http://jessicae.blogg.se/2012/november/vem-fan-matar-ungen-med-nutrilett.html
Inser man inte hur skeva värderingar man ger sitt barn, och hur skadad är man egentligen SJÄLV av all press på hur man ser ut och kroppsideal i allmänhet, om man förser ett litet barn med bantningspreparat? För VÄLDIGT ofta verkar det vara en mamma som själv kämpat med att "bli smal och fin" i halva sitt liv som ger barnet dessa saker. Helt sjukt!
Jag är så jäkla glad att jag inte har döttrar utan söner, för där finns inte hetsen på samma vis. Killar får vara lite mindre fixade och mer naturliga, medan tjejer ska vara söta, fina och gulliga, och får helt enkelt förstå väldigt tidigt att det är jätteviktigt hur man ser ut. Hur man ÄR är sekundärt, om ens det.
Jag har sett flera som de facto gett sina barn Nutrilett med motiveringen att "det är ju bara en om daaaan, det är väl ingen fara?"
JO det är någon fara. Det är totalidiotiskt att visa barnen att man kan sörpla i sig en tetrapak med nåt blask i och sen låta bli att äta. SNACKA om att trycka in "tjocka människor är mindre värda, fula, äckliga, dumma..." i barnets skalle, med eller utan avsikt.
ÄR det verkligen så svårt att förstå att man sabbar barn genom att göra så här?