• Anonym (Plit)

Jag är plit, fråga mig vad du vill.

Som sagt, jobbar som kriminalvårdare, fråga mig vad ni vill.

• Svar på tråden Jag är plit, fråga mig vad du vill.
  • Baralillajag

Hur ser en vanlig dag ut för dig? Är du kille eller tjej? Var det svårt att bli kriminalvårdare? Var man tvungen att läsa mycket? Hur många år?

• Anonym (Plit)
    Baralillajag skrev 2012-11-07 07:25:24 följande:
    Hur ser en vanlig dag ut för dig? Är du kille eller tjej? Var det svårt att bli kriminalvårdare? Var man tvungen att läsa mycket? Hur många år?

Jag är tjej, jobbar på en anstalt för män. Jobbar som vårdare på normalavd, en vanlig dag låser vi upp kl 7. Vid 8 går de flesta till sysselsättning, skola, verkstad eller program. Tillbaka till avd 11 då det är lunch och en timmes promenad. Sen sysselsättning 13-16 och efter det oftast fritid för de intagna till inlåsning 18.45. Jag är beteendevetare i botten och har sedan gått kriminalvårdens grundutbildning på ca 20 veckor.
  • sussieluss

Usch är du aldrig rädd att någon ska gå bananas på dig???? Mycket med tanke på hon som blev mördad...

• Anonym (Plit)
    sussieluss skrev 2012-11-07 07:33:20 följande:
    Usch är du aldrig rädd att någon ska gå bananas på dig???? Mycket med tanke på hon som blev mördad...

Nej har aldrig varit rädd, visst har pulsen gått upp i bråkiga situationer men aldrig rädd. På anstalt vet vi oftast mer om klienten än på ett häkte. Att Karen dog var dock kriminalvårdens fel eftersom man inte hade rätt bemanning till en sådan högriskklient som han är.
  • Anonym (h)

Vilken säkerhesklass jobbar du på? Har haft praktik på en anstalt med högsta säkerhetsklass och jag har förståt att det skiljer en del från att jobba på anstalt med lägre säkerhetsklass?

• Anonym (Plit)
    Anonym (h) skrev 2012-11-07 08:18:40 följande:
    Vilken säkerhesklass jobbar du på? Har haft praktik på en anstalt med högsta säkerhetsklass och jag har förståt att det skiljer en del från att jobba på anstalt med lägre säkerhetsklass?

Säkerhetsklass 2 (tidigare klass c). Har bara erfarenheter från klass 2 men tror att största skillnaden är mellan klass 2 och 3 (öppen).
  • Anonym (A)

Hut Kommer det sig att du använder ordet plit? Är det inte nedvärderade för yrkesrollen?

• Anonym (Plit)

[quote=67442372][quote-nick]Anonym (A) skrev 2012-11-07 08:24:07 följande:[/quote-nick]Hut Kommer det sig att du använder ordet plit? Är det inte nedvärderade för yrkesrollen?[/ ]

För mig är det inte det, finns många gamla rävar som suttit mer eller mindre hela sitt liv som använder ordet plit utan nån större värdering i det. Sen kan ordet användas på nedvärderande sätt, har blivit kallad plit-fitta tex och det är inte så kul. Men har många kollegor som inte tycker om ordet. Men som sagt, har själv inget problem med det.

• Anonym (Anna)

Hur är de intagna där du jobbar, störiga och bråkiga? Ledsna och deprimerade? Från amerikanska filmer får man ofta bilden av gängmentalitet och att man måste respektera den som bestämmer blande de intagna, är det så i svenska fängelser? Av någon anledning har jag svårt att tro det skulle vara lika hårt att sitta i fängelse här i Sverige.

Svar på tråden Jag är plit, fråga mig vad du vill.