• Mikeloz

Gyn Akuten i Göteborg Ni Måste Skämta!?

Dagens underliga händelser började med att min Sambo Fredrika fått efter buksmärtor en akut tid på Sahlgrenska gyn mottagning i Göteborg. Väl framme blir hon bemött otrevligt av en utav personalen på gyn mottagningen som säger att hon är trött på att ta hand om patienter som kommer utan att ha bokat en tid. Min sambo är nämligen gravid och på grund av smärtorna blev hon orolig att något inte riktigt stämde.

Den otrevliga damen sa med uppkäftig röst -Du är knappast gravid när du har så ont! I värsta fall har du väl fått ett missfall som inte kommit ut ordentligt. Efter det härliga bemötande vände sig Fredrika om för att sätta sig i väntrummet på sin tur med gråten i halsen. Efter 4 timmars väntan där hon var sist och där patienter som kommit in efter henne fått gå före så blev det min sambos tur. En manlig gynokolog kom för att möta henne, han bad henne att ta av sig byxor och trosor för att sedan lägga sig på stolen med benen placerade upp och en bra bit isär.

Den manliga doktorn körde med ett hastigt ryck in hela handen i Fredrika för att känna och se hur allt stod till. Mannen tog ut handen och hans slutkommentar var -Din slida ser bra ut! Fredrika utbrast -Vaah!? -Ja eftersom du fött två barn ser din slida bra och mjuk ut! Sen gick gynokologen ut och lämnade Fredrika liggandes i stolen med benen brett isär förnedrad och kränkt. En kvart senare kom ytterligare en manlig läkare in och genomgick samma undersökning på Fredrika som den första. Dom gick bägge ut och Fredrika låg fortfarande kvar i stolen.

Efter ca 10minuter kom en kvinnlig läkare in för att kontrollera livmodern med ett ultraljud där nere.
    När allt var klart satte Fredrika på sig sina byor och trosor med känslan att ha blivit känslomässigt våldtagen och förnedrad framför två helt främmande män.
    Fredrika blev beodrad att sätta sig i väntrummet igen, och efter 50minuter kom en läkare in och meddelade att min sambo Fredrika hade fått en tumör på livmodersetappen. Läkaren sa detta på ett lättsamt och skämtsamt sätt som fick min sambo att tappa andan.

Min sambo gick därifrån med känslan att ha blivit våldtagen kränkt och förnedrad samt att hon fått besked om att hon hade cancer.
    När Fredrika kom hem hade jag redan hunnit hem efter jobbet där hon brast när jag sa hej och la sig i min famn och berättade ovanstående.

Allvarligt talat! ska det verkligen gå till så här? ska tjejer och kvinnor känna sig våldtagna när dom är oroliga för att det är något fel med graviditeten?
    För mig är detta kolosalt fel och hemskt! Nu tänker jag på alla andra kvinnor som blivit bemötta likadant hos en läkare eller gynokolog. Det kan fan inte vara rätt att bli behandlad så här! Jag tänker inte acceptera att detta ska vara okey!

Har ni upplevt något liknande eller något som ni vill dela med er av en händelse?
    För jag tänker gå till botten med det här!

Gyn Akuten i Göteborg Ni Måste Skämta!?
  • Svar på tråden Gyn Akuten i Göteborg Ni Måste Skämta!?
  • Lena

Det är bra ni anmäler det! Jag har som tur är inte den typen av upplevelser.

• Nano07

Ring direkt tillbaka motagning och berätta om det dåliga bemötandet. Har du tur lyssnar dom (jag har lämnat klagmål på en läkare till vår vårdcentral och det tog dom emot jättebra). Sen vänder du dig till patientnämden och anmäler där om du inte blir väldigt bra bemött när ni ringer till gyn.

Har själv inte vart med om något så illa som din sambo, "bara" en korkad läkare. Hade tid för att kolla varför jag fortfarande hade foglosning (ca 8 mån efter förlossningen). Första läkaren säger är "suck, du är bara en tonåring som inbillar dig saker". Detta innan jag hunnit sätta mig ner. När jag får fram att jag är 22 och har en dotter på ca 8 mån. Då blir hon helt plötsligt trevlig och lite senare får jag det ända rådet att sluta amma eftersom min dotter är så stor så hon klarar sig på bara mat. Läkaren säger inget om foglssningen, varför det fortfarande gör ont eller nånting. Kände mig skapligt arg efter det mötet och jag anmälde det till receptionen senare. Fick veta att fler tyckt hon var "konstig" och väldigt otrevlig och idag är hon inte kvar. (Fick senare veta av en annan person att foglssningen låg kvar för att jag ammade  och jag antagligen inte skulle bli av med förren jag slutade amma, läkaren jag träffa sa inte detta en enda gång utan sa BARA att jag måste sluta amma för att dottern är stor!)

• VickyHurtig

Fy, stackars din sambo! I en gynstol känner man sig utsatt hur bra o vänlig läkaren än är. Men som din sambo beskrev får det inte gå till. Tycker du ska anmäla detta! Det kan inte ändra nåt gör din sambo, men det kan hjälpa andra kvinnor från att behandlas likadant. Hoppas din sambo mår lite bättre. Sen tycker jag att ni ska gå (till ett annat ställe) o få ytterligare en koll på tumören, förhoppningsvis blir din sambo bättre bemött av nån som kan lugna o ta det på ett bra sätt. Hur långt gånget är hon? Sa de hur ni ska gå vidare med detta med tumören o grav? Fy, stackars kvinna säger jag bara.

Svar på tråden Gyn Akuten i Göteborg Ni Måste Skämta!?