• klus

Hund med dåligt beteende

Hej!

Jag och min sambo har en liten hund (chihuahua/tibetansk spaniel) på 6 år. Tidigare har denna hund bott med min sambo och hans ex, jag har alltså bara varit med i bilden i 1 ½ år ungefär.
    När han tidigare har bott med min sambo och hans ex så har det varit många fel i både uppfostran och regler i hemmet, och han har alltid blivit bortskämd och haft högst rang.

När jag flyttade in med min sambo för ca 1½  år sen så har vi jobbat oerhört mycket med en ny typ av uppfostran för att få bukt med rangordningen och för att förbättra hans beteende.

Exempel på det vi gör: 
    han går alltid ut/in efter oss så att han följer oss och inte vi honom. 
    Vi belönar inte ett upphetsat beteende, då tex när vi kommer hem och han springer runt som en tok och vill hälsa. Vi ger varken mat eller godis när han är i denna sinnesstämning.
    Ögonkontakt är viktig när vi kräver detta
    Han  måste alltid gå fint i kopplet, att dra är inte ok!
    Han får aldrig hoppa upp i t.ex soffan utan vår inbjudan.

Detta är några "småsaker" vi är noga med i vår vardagslydnad.
    Jag har haft hund tidigare och aldrig träffat en hund med ett liknande beteende som denna hund.

Nu till problemen:

När det kommer en annan hund gör han utfall (han skäller inte och backar som i att han är rädd utan drar framåt och vill mot hunden) och vi försöker korrigera honom. Ofta innan attacken ens har börjat, alltså när man ser att han reser upp öronen och spänner kroppen. Innan det för att i bästa situation kunna avbryta dessa attacker.
    Det fungerar sällan varje gång och han blir helt som förbytt. När man korrigerar honom och stöter till mot kroppen (som i ett "nu menar jag allvar") så försöker han hugga en i handen och detta har inträffat flertalet gånger.

Han morrar och visar hotfullt beteende när man säger åt honom i andra fall. Han har bitit både mig och min sambo flertalet gånger och jag börjar ärligt talat lessna på detta.
    Vi har försökt med allt vi kan och jag tycker att vi är bra hundägare, rättvisa, regelfasta men ändå kärleksfulla.
    Vad tusan gör vi för fel? Vad kan vi göra åt detta?

Till saken hör att vi ska ha barn om några få veckor, och vi har verkligen lagt ner allt på att försöka ordna upp hundens beteende innan vår älskade bebis kommer ut, men det känns bara trist när det blir såhär.
    Han har aldrig varit runt barn (detta får min sambos ex stå för för att hon har någon snevriden syn på småhundar om att de skulle gå sönder i fall med barn) och därför ä'r han rädd och osäker runt barn.

Detta har vi dock jobbat stenhårt med och idag är det mycket mycket bättre än innan.
    Vill även berätta att ibland är min sambos pappa hundvakt, där har hunden inga som helst regler och får bete sig hur fan han vill. Han tror alltså att min sambos pappa är hans egen ägodel och blir HEMSK när han är där. När han kommer hem till oss efter att ha varit där lyssnar han inte alls lika bra och beter sig illa.

Ursäkta om detta blir rörigt men jag behöver verkligen råd. Jag har själv haft hundar förut och de har varit lydiga och duktiga. Jag vet inte vad jag ska göra med denna hund och jag börjar bli ledsen och trött på detta.
    Snälla, om någon hundvan (ingen amatör ) kan hjälpa mig med råd så vore jag oerhört tacksam! 

Undrar ni över något jag kan ha missat får ni gärna fråga. 

• Svar på tråden Hund med dåligt beteende
  • Allvetaren

Rang över artgränser existerar inte, så att hunden tror att han står över någon människa i rang kan ni släppa helt. Vem som går först in och ut genom dörren spelar kvitta, det har inget med något ledarskap att göra. Tänk på att vissa hundar tycker det är obehagligt med riktig ögonkontakt (långt ifrån alla, men värt att tänka på).
    Att han försöker hugga i handen vid korrigeringar under hundmöten kan vara så enkelt att han inte vet att det är er han hugger. Han är helt fokuserad och tvärförbannad(?) på hunden där borta. Helt plötsligt kommer det en stöt, i hundens värld blir han då anfallen av hunden där borta (hundar är inte så smarta på sånt). 

"Han morrar och visar hotfullt beteende när man säger åt honom i andra fall."
    Vid vilka tillfällen är detta? Vilket är beteendet som resulterar i en tillsägelse från er?

Jag skulle ta kontakt med någon duktig människa som kan hjälpa till. Vart bor ni?   

• klus
    Allvetaren skrev 2012-11-07 10:24:40 följande:
    Rang över artgränser existerar inte, så att hunden tror att han står över någon människa i rang kan ni släppa helt. Vem som går först in och ut genom dörren spelar kvitta, det har inget med något ledarskap att göra. Tänk på att vissa hundar tycker det är obehagligt med riktig ögonkontakt (långt ifrån alla, men värt att tänka på).
    Att han försöker hugga i handen vid korrigeringar under hundmöten kan vara så enkelt att han inte vet att det är er han hugger. Han är helt fokuserad och tvärförbannad(?) på hunden där borta. Helt plötsligt kommer det en stöt, i hundens värld blir han då anfallen av hunden där borta (hundar är inte så smarta på sånt). 

"Han morrar och visar hotfullt beteende när man säger åt honom i andra fall."
    Vid vilka tillfällen är detta? Vilket är beteendet som resulterar i en tillsägelse från er?

Jag skulle ta kontakt med någon duktig människa som kan hjälpa till. Vart bor ni?   
    Okej, man blir ju bara så himla trött på detta. :(
    Han kan försöka bita och visa hotfullt beteende i situationer som: han springer och lägger sig under soffan (där får han inte vara eftersom han gör det när situationer blir obehagliga, tex då det kommer folk till oss eller när han blivit tillrättavisad) när vi ska ta fram honom ur soffan hugger han efter våra händer och morrar. 

Eller: han har pissat på golvet (vilket han har börjat göra för att markera revir, har pratat med vet. om detta och vi ska försöka jobba bort det då dom inte trodde en kastrering skulle hjälpa) och man tillrättavisar honom. Då morrar han och visar tänderna.

När det kommer någon hem till oss så brukar han skälla (detta beteende har dock minskat otroligt mycket och han skäller idag nästan ingenting alls, vi har jobbat stenhårt med detta och det har blivit så bättre) men ibland lägger han sig i sin bädd och skäller några enstaka gånger därifrån.
    Går man då dit och "stöter till" honom så att säga och säger tyst samtidigt så morrar han och visar tänder.

Vad tror du om detta isåfall? Jag vet inte längre vad vi ska göra. :(
    Vi bor i Märsta 
  • Allvetaren

Men varför får han inte vara under soffan? Det är uppenbarligen en plats han känner sig trygg på. Morrande är vad man kallar för en avståndsökande signal. Hunden vill öka eller bibehålla avståndet till det den tycker är obehagligt/är rädd för, i detta fallet dig och din sambo. Respekteras inte morrandet blir nästa steg en nafsning/bett. Detta är ett friskt signalsystem för en hund.
    Om han ligger i sin korg och bara skäller några gånger så skulle jag acceptera det. Man måste titta lite på raserna och att skälla när det kommer någon är genetiskt rotat och inte något man bör bestraffa. Dessutom ligger han i sin korg där han ska känna sig trygg. Att gå fram, böja sig över och knuffa till i ett sånt läge uppfattas som extremt hotfullt av hunden. Jag skulle hellre efter ett eller två skall säga "tack så mycket" (eller liknande) till hunden och när han blir tyst kasta en godisbit till honom.

Hur aktiveras han? 

Jag skulle ta kontakt med Eva Bodfäldt http://evabodfaldt.com/

• klus
    Allvetaren skrev 2012-11-07 11:01:43 följande:
    Men varför får han inte vara under soffan? Det är uppenbarligen en plats han känner sig trygg på. Morrande är vad man kallar för en avståndsökande signal. Hunden vill öka eller bibehålla avståndet till det den tycker är obehagligt/är rädd för, i detta fallet dig och din sambo. Respekteras inte morrandet blir nästa steg en nafsning/bett. Detta är ett friskt signalsystem för en hund.
    Om han ligger i sin korg och bara skäller några gånger så skulle jag acceptera det. Man måste titta lite på raserna och att skälla när det kommer någon är genetiskt rotat och inte något man bör bestraffa. Dessutom ligger han i sin korg där han ska känna sig trygg. Att gå fram, böja sig över och knuffa till i ett sånt läge uppfattas som extremt hotfullt av hunden. Jag skulle hellre efter ett eller två skall säga "tack så mycket" (eller liknande) till hunden och när han blir tyst kasta en godisbit till honom.

Hur aktiveras han? 

Jag skulle ta kontakt med Eva Bodfäldt evabodfaldt.com/
    En hund som gömmer sig (och då under tex soffor, köksbord, sängar osv) gör det pga osäkert beteende. Det borde väl du veta om du anser dig ha kunskaper om hundar?
    En hund som gömmer sig klarar inte att hantera en obehaglig sitation själv och att gömma sig löser inga långsiktiga problem.
    Många hundexperter hänvisar till att man ska ta fram en hund som gömmer sig och det ter sig även ganska logiskt om hunden ska lära sig att hantera och klara av nya skrämmande situationer.  Jag är ingen novis på hundar, men dessa saker som morrande i beteende och bitande från hundens sida mot ägare känns jobbigt och nytt. Då mina hundar eller mina vänners hundar aldrig gjort liknande. :((

Men varför morrar han när han blir tillrättavisad? Det är det jag vill komma underfund med...
    Att det är genetiskt förstår jag, chihuahua är ganska vaktiga i sitt beteende men det betyder inte nödvändigtvis att det ska vara ok för en hund att skälla så fort det ringer på dörren. Att alla hundar är framavlade för olika egenskaper är något jag är medveten om, om en chihuahua hade inte varit en hund jag skaffat själv.

Ok, förstår vad du menar med att gå fram till bädden. Tack för det tipset! Det ska jag sluta med.
    Det med beröm försöker vi vara noga med att ge, då när han är tyst förstås. Det fungerar förstås och det är superroligt när det blir bra!

Det jag funderar över är vad du kan tycka om situationen med min sambos pappa och vår hund? Vi har försökt säga åt honom men han bryr sig inte om våra regler och tycker synd om hunden istället. Det känns trist men samtidigt vill man ju inte förbjuda honom från att vara hundvakt eftersom han tycker så mycket om hunden.

Tack för tipset! Ska kolla in hemsidan! 
  • Fryspåse

Jag skulle börja med att läsa lite böcker av hundkunniga människor.

Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt
    Bra relation av Kenth Svartberg
    Hundens språk och tankar av Per Jensen

Dessa är utmärkta böcker som både ger konkreta tips på hur du kan jobba med din hund och även lite teori om hur hundar fungerar.

• Fanny b
    klus skrev 2012-11-07 10:33:48 följande:
    Okej, man blir ju bara så himla trött på detta. :(
    Han kan försöka bita och visa hotfullt beteende i situationer som: han springer och lägger sig under soffan (där får han inte vara eftersom han gör det när situationer blir obehagliga, tex då det kommer folk till oss eller när han blivit tillrättavisad) när vi ska ta fram honom ur soffan hugger han efter våra händer och morrar. 

Eller: han har pissat på golvet (vilket han har börjat göra för att markera revir, har pratat med vet. om detta och vi ska försöka jobba bort det då dom inte trodde en kastrering skulle hjälpa) och man tillrättavisar honom. Då morrar han och visar tänderna.

När det kommer någon hem till oss så brukar han skälla (detta beteende har dock minskat otroligt mycket och han skäller idag nästan ingenting alls, vi har jobbat stenhårt med detta och det har blivit så bättre) men ibland lägger han sig i sin bädd och skäller några enstaka gånger därifrån.
    Går man då dit och "stöter till" honom så att säga och säger tyst samtidigt så morrar han och visar tänder.

Vad tror du om detta isåfall? Jag vet inte längre vad vi ska göra. :(
    Vi bor i Märsta 
    På din beskrivning verkar det som hunden blir rädd för era korreringar. Det faktum är att han gömmer sig efter blivit korrigerad tyder på det. Att han då hugger efter er när ni drar fram honom är inte konstigt.  Att hunden morrar är också ett tecken på att han är osäker.

Det jag skulle göra i denna situation är att sluta korrigera hunden fysiskt. Springer den undan soffan när det kommer gäster, låt han göra det. Om han gör detta av osäkerhet för främmande människor är det bättre att han får gömma sig än att möta gästerna. Vill ni inte att han ska gömma sig under soffan stäng in honom i ett annat rum när det kommer gäste. När det gäller kissmarkeringar så fungerar det inte att säga åt honom. Kanske en kisskydd, som det brukar finnas på djuraffärer i alla fall kan hindra att han markerar inne? 

I erat fall skulle jag i första hand satsa på att bygga upp en bra relation med hunden. Ni kan t ex gå en kurs i vardagslydnad, där ni får lära er hur ni ska träna detta på ett positivt sätt. Ni kan också träna tricks med hunden, tex lära den gå slalom mellan benen, rulla runt, sitta fint. När ni känner att kontakten mellan er och hunden är bra kan ni lära den gå till en viss plats, t ex sin korg när det ringer på dörren. I detta fall så kommer han inte skälla så mycket, om han ens kommer skälla, då dörrsignalen betyder gå till sin plats för honom.  
  • Allvetaren

Jo, jag förstår att hunden gömmer sig p g a osäkerhet. Det framgår tydligt i din text. Men att med "våld" dra fram hunden löser absolut inte det problemet. Vad ni bör göra är att ändra hans känslor ang. det som får honom att vilja gömma sig under soffa. Orsaksbehandla istället för att symptombehandla.
    Han morrar troligen för att han är osäker, han tycker situationen är obehaglig i värsta fall är han faktiskt rädd för er. Det är inget som försvinner med korrigeringar, snarare tvärtom.
    Att reglera en genetisk egenskap är helt okej. Att helt försöka kväva den ser jag som rent elakt. Likadant med jakthundar som inte får någon form av utlopp för sitt jaktbeteende eller en vallhund som blir straffad när den försöker valla. 
    Att han beter sig jobbigt efter att han varit hos din svärfar skulle jag nog tro handlar om någon form av stress. Hundar är suveräna på att skilja på i vilket hem vilka regler gäller.

Om jag vore du så skulle jag helt sluta att korrigera hunden och börja jobba förebyggande och försöka stärka relationen istället. Bli en resurs för din hund. Tränar ni några kontaktövningar? Om inte så har jag ett gäng tips. Hur aktiverar ni honom?   

• klus
    Fryspåse skrev 2012-11-07 11:36:19 följande:
    Jag skulle börja med att läsa lite böcker av hundkunniga människor. Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt Bra relation av Kenth Svartberg Hundens språk och tankar av Per Jensen Dessa är utmärkta böcker som både ger konkreta tips på hur du kan jobba med din hund och även lite teori om hur hundar fungerar.

Tack för tipset! Ska kolla upp det! :D
  • klus
    Allvetaren skrev 2012-11-07 11:40:24 följande:
    Jo, jag förstår att hunden gömmer sig p g a osäkerhet. Det framgår tydligt i din text. Men att med "våld" dra fram hunden löser absolut inte det problemet. Vad ni bör göra är att ändra hans känslor ang. det som får honom att vilja gömma sig under soffa. Orsaksbehandla istället för att symptombehandla. Han morrar troligen för att han är osäker, han tycker situationen är obehaglig i värsta fall är han faktiskt rädd för er. Det är inget som försvinner med korrigeringar, snarare tvärtom. Att reglera en genetisk egenskap är helt okej. Att helt försöka kväva den ser jag som rent elakt. Likadant med jakthundar som inte får någon form av utlopp för sitt jaktbeteende eller en vallhund som blir straffad när den försöker valla.  Att han beter sig jobbigt efter att han varit hos din svärfar skulle jag nog tro handlar om någon form av stress. Hundar är suveräna på att skilja på i vilket hem vilka regler gäller. Om jag vore du så skulle jag helt sluta att korrigera hunden och börja jobba förebyggande och försöka stärka relationen istället. Bli en resurs för din hund. Tränar ni några kontaktövningar? Om inte så har jag ett gäng tips. Hur aktiverar ni honom?   

Okej, jag tror att jag förstår hur du menar. Vi är noga med att spendera mycket tid med honom vid lek, borsta, öva tricks osv. Jag vet inte varför han har blivit rädd isåfall, vi har aldrig någonsin gjort illa honom och det skulle aldrig falla oss in. :( Du får hemskt gärna ge tips på övningar. Vi vill som sagt bättra detta så fort det bara går. Vissa dagar är han faktiskt helt fantastisk och vill gärna vara med och gosa, eller lägger sig vid oss. Aktivering kan se ut på detta vis: promenader, leta godis (t.ex sök-övningar eller gömma godis i en toarulle så får han arbeta fram det) osv. Nu har jag väldigt svårt att aktivera honom vilket är skittråkigt. Jag är gravid i vecka 38 med ryggskott, innan ryggskottet har jag haft sammandragningar och foglossning så jag har gjort så gott jag kunnat. Innan dessa problem brukade vi ta långpromenader med fokus på att han ska följa mig, gå fint i koppel och övade mycket "stanna" på kommando tillexempel. Nu hänger detta mest på min sambo. Han går 2,5km med honom och övar samma saker. Tack för att du tar dig tid. Jag vill gärna bota detta beteende och få en säker och inte osäker hund, framförallt innan vår bebis kommer till världen,.
  • klus

Det känns så tråkigt bara. Jag försöker engagera mig och titta på hundprogram (t.ex Cesar Milan) och tar efter mycket av det han gör. Jag anser mig duktig med hundar för jag har aldrig tidigare haft detta problem. Men man blir bara så himla ledsen. Tror ni att det kan vara så att han inte känner tillit för mig eftersom att jag kom in i hans liv strax efter han flyttat till ett nytt hem efter min sambos sep. med sitt ex? Kan det ha betydelse?

Svar på tråden Hund med dåligt beteende