Hund med dåligt beteende
Hej!
Jag och min sambo har en liten hund (chihuahua/tibetansk spaniel) på 6 år. Tidigare har denna hund bott med min sambo och hans ex, jag har alltså bara varit med i bilden i 1 ½ år ungefär.
När han tidigare har bott med min sambo och hans ex så har det varit många fel i både uppfostran och regler i hemmet, och han har alltid blivit bortskämd och haft högst rang.
När jag flyttade in med min sambo för ca 1½ år sen så har vi jobbat oerhört mycket med en ny typ av uppfostran för att få bukt med rangordningen och för att förbättra hans beteende.
Exempel på det vi gör:
han går alltid ut/in efter oss så att han följer oss och inte vi honom.
Vi belönar inte ett upphetsat beteende, då tex när vi kommer hem och han springer runt som en tok och vill hälsa. Vi ger varken mat eller godis när han är i denna sinnesstämning.
Ögonkontakt är viktig när vi kräver detta
Han måste alltid gå fint i kopplet, att dra är inte ok!
Han får aldrig hoppa upp i t.ex soffan utan vår inbjudan.
Detta är några "småsaker" vi är noga med i vår vardagslydnad.
Jag har haft hund tidigare och aldrig träffat en hund med ett liknande beteende som denna hund.
Nu till problemen:
När det kommer en annan hund gör han utfall (han skäller inte och backar som i att han är rädd utan drar framåt och vill mot hunden) och vi försöker korrigera honom. Ofta innan attacken ens har börjat, alltså när man ser att han reser upp öronen och spänner kroppen. Innan det för att i bästa situation kunna avbryta dessa attacker.
Det fungerar sällan varje gång och han blir helt som förbytt. När man korrigerar honom och stöter till mot kroppen (som i ett "nu menar jag allvar") så försöker han hugga en i handen och detta har inträffat flertalet gånger.
Han morrar och visar hotfullt beteende när man säger åt honom i andra fall. Han har bitit både mig och min sambo flertalet gånger och jag börjar ärligt talat lessna på detta.
Vi har försökt med allt vi kan och jag tycker att vi är bra hundägare, rättvisa, regelfasta men ändå kärleksfulla.
Vad tusan gör vi för fel? Vad kan vi göra åt detta?
Till saken hör att vi ska ha barn om några få veckor, och vi har verkligen lagt ner allt på att försöka ordna upp hundens beteende innan vår älskade bebis kommer ut, men det känns bara trist när det blir såhär.
Han har aldrig varit runt barn (detta får min sambos ex stå för för att hon har någon snevriden syn på småhundar om att de skulle gå sönder i fall med barn) och därför ä'r han rädd och osäker runt barn.
Detta har vi dock jobbat stenhårt med och idag är det mycket mycket bättre än innan.
Vill även berätta att ibland är min sambos pappa hundvakt, där har hunden inga som helst regler och får bete sig hur fan han vill. Han tror alltså att min sambos pappa är hans egen ägodel och blir HEMSK när han är där. När han kommer hem till oss efter att ha varit där lyssnar han inte alls lika bra och beter sig illa.
Ursäkta om detta blir rörigt men jag behöver verkligen råd. Jag har själv haft hundar förut och de har varit lydiga och duktiga. Jag vet inte vad jag ska göra med denna hund och jag börjar bli ledsen och trött på detta.
Snälla, om någon hundvan (ingen amatör ) kan hjälpa mig med råd så vore jag oerhört tacksam!
Undrar ni över något jag kan ha missat får ni gärna fråga.