• Anonym (Studenten)

Skrev du din c-uppsats ensam?

Vi får dela upp oss själva och vad jag inte hängde med på var att så gott som alla i klassen redan år ett delade upp sig i par. Vi får vara max två och ensam om vi mailar in och begär det, detta står i handledningen för c-uppsatsen. 
    Jag kommer av medicinska och personliga skäl vara in och ut från sjukhuset under vårterminen och känner att det är mest rättvist att jag skriver ensam, inte mest rättvist för mig kanske då det blir tungt men mest rättvist för den som skulle ha skrivit tillsammans med mig. Ingen annan ska behöva känna sig stressad på grund av mig.
    Jag mailade in till ansvarig lärare och förklarade både hur jag inte har någon att skriva med och anledningen med sjukhuset. Fick till svar att kolla ett varv till.
    Svarade att det inte finns något syfte med att kolla ett varv till då jag dels vet att alla jag känner  till har delat in sig i grupper om två och två redan och min anledning med sjukhuset kvarstår.
    Till svar fick jag:

Hej,

Vad är det för ton som du använder mot mig? Tagga ner och bete dig professionellt!

Det handlar INTE om varken bekantskapskrets eller kompisar, utan om att du skall bete dig professionellt. I arbetslivet väljer man varken vänner eller bekanta att arbeta med utan man arbetar med de kollegor som finns. Det är något som var och en av oss måste lära sig.

Du skall med andra ord leverera ett professionellt arbete ihop med en kollega, och ingenting annat. Därför utgår jag ifrån att du antingen finner själv en författarkollega eller så kommer du att bli tilldelad en.

Jag blev helt paff och ringde upp ansvarig för hela programmet som förstod mig och skulle prata med läraren. Hon antog att ett missförstånd hade skett från lärarens sida, jag förstår att hon inte kan prata illa om de lärare hon har under sig i programmet, om hon nu tyckte att det var fel av honom. 
    Hon ska iaf se till att det ska bli möjligt för mig att skriva ensam, då det faktiskt står i handledningen att det är en möjlighet.

Det jag nu undrar är om du skrev ensam. Hur det gick och hur det kändes.
    Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Skrev du din c-uppsats ensam?
  • fläta

Uppmanar hen dig att bete dig professionellt i samma mening som hen ber dig tagga ner eller ser mina vissna ögon fel när jag läser?

• Anonym (Studenten)
    fläta skrev 2012-11-07 12:06:32 följande:
    Uppmanar hen dig att bete dig professionellt i samma mening som hen ber dig tagga ner eller ser mina vissna ögon fel när jag läser?

Kände det samma vad gäller hans mail. Har haft flertalet kursare läsa det samt vad jag skrev för att se om jag var så spydig att svaret är befogat men ingen förstår hans reaktion. 
  • Anonym

Jag skriver ensam och det var jätteskönt. Det är lättast att skriva på kvälar och helger, för mig, när mannen är ledig. Och i historia är det kutym att skriva på egen hand.

• Anonym (Studenten)
    Anonym skrev 2012-11-07 12:09:08 följande:
    Jag skriver ensam och det var jätteskönt. Det är lättast att skriva på kvälar och helger, för mig, när mannen är ledig. Och i historia är det kutym att skriva på egen hand.
    Jag kommer skriva inom psykologi, men är övertygad om att jag ändå klarar av det själv. 
  • Anonym
    Anonym (Studenten) skrev 2012-11-07 12:10:13 följande:
    Jag kommer skriva inom psykologi, men är övertygad om att jag ändå klarar av det själv. 

Klart du gör! Go girl!
  • Anonym (Studenten)
    Anonym skrev 2012-11-07 12:11:06 följande:

Klart du gör! Go girl!
    Hoppas bara de förstår mig och låter mig skriva ensam. Kan de neka mig?
  • Anonym (Anna)

Jag har skrivit både C och D uppsats ensam och det har inte varit några som helst problem. Det är rätt skönt då man kan styra och ställa som man vill, både tidsmässigt (när man jobbar och hur länge) och innehållsmässigt. Man har ju alltid handledaren att bolla med om man behöver. Sen är det naturligtvis bra att öva på att samarbeta men det brukar man ju göra ändå så det räcker till och blir över när man studerar.

• Anonym
    Anonym (Studenten) skrev 2012-11-07 12:12:29 följande:
    Hoppas bara de förstår mig och låter mig skriva ensam. Kan de neka mig?
    Det beror på kursupplägg. Vissa ämnen har så små resurser så att de inte har råd att ge varje student en egen handledare.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Anna) skrev 2012-11-07 12:14:55 följande:
    Jag har skrivit både C och D uppsats ensam och det har inte varit några som helst problem. Det är rätt skönt då man kan styra och ställa som man vill, både tidsmässigt (när man jobbar och hur länge) och innehållsmässigt. Man har ju alltid handledaren att bolla med om man behöver. Sen är det naturligtvis bra att öva på att samarbeta men det brukar man ju göra ändå så det räcker till och blir över när man studerar.
    Under dessa 2,5 år på denna utbildning har vi haft några hundratusen (överdrift) grupparbeten, så att öva på samarbete tycker jag att vi har gjort
    Jag kan behöva spendera en dag på sjukhus, med kort varsel, och då känns det mest rättvist för en andra part och enklast för mig att skriva ensam.  
  • Louwa

Jag skrev c-uppsats inom psykologi ensam och det gick jättebra. Inga problem alls! Visst, det blir ju alltid mer jobb när man är ensam, å andra sidan får man ju välja ämne helt själv då och kan styra sina egna tider.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Lillasyster bf 130110 ♥ louise.brickarp.se
Svar på tråden Skrev du din c-uppsats ensam?