• sär skriven

Hur lång tid behöver vi för flygbyte i Bangkok?

Vi har lyckats boka resan enbart till Bangkok men vi ska till Phuket (eller ja, 1,5 timme utanför) där vi bokat hotell. Hur lång tid behöver vi på flygplatsen i Bangkok (som minst) för att checka ut, få tag i väskor och komma till nästa flyg? Ett par timmar, räcker det?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Hur lång tid behöver vi för flygbyte i Bangkok?
  • SVejsan

Beror ju på vilken tid ni kommer dit, det varierar väl hur belastningen är vid securitygenomgången, vilket flygbolag (vilken terminal/gate  ni kommer till åker och från).
    Googlar man  så verkar det som 2-3 h är OK.  Har ni ytterligare byten i Europa?.  
    Jag skulle nog vilja ha 3h...med tanke på att jag alltid verkar stiga på ett försenat plan

• sär skriven
    SVejsan skrev 2012-11-08 07:57:05 följande:
    Beror ju på vilken tid ni kommer dit, det varierar väl hur belastningen är vid securitygenomgången, vilket flygbolag (vilken terminal/gate  ni kommer till åker och från).
    Googlar man  så verkar det som 2-3 h är OK.  Har ni ytterligare byten i Europa?.  
    Jag skulle nog vilja ha 3h...med tanke på att jag alltid verkar stiga på ett försenat plan
    Tack svejsan! Vi har bokat plan nu, men med air asia. Det vill säga vi har en bit att åka med taxi mellan flygplatserna. Vi har cirka fem timmar på oss på ditvägen (BKK - DMK) och tre och en halv på vägen tillbaka hem (DMK - BKK). Det bör räcka till. Ja, vi byter i Helsingfors. Så på vägen till Thailand är rutten;

Halmstad - Göteborg, Helsingfors, Bangkok BKK, Bangkok DMK, Phuket, Koh kho Khao (PHEW!).

Vägen hem är rutten;

Phuket/Karon beach, Phuket, Bangkok DMK, Bangkok BKK, Hongkong, Helsingfors, Göteborg - Halmstad.

Jävlar i min lilla låda vad vi kommer vara utmattade!
  • sär skriven
    sär skriven skrev 2012-11-08 12:29:03 följande:
    Tack svejsan! Vi har bokat plan nu, men med air asia. Det vill säga vi har en bit att åka med taxi mellan flygplatserna. Vi har cirka fem timmar på oss på ditvägen (BKK - DMK) och tre och en halv på vägen tillbaka hem (DMK - BKK). Det bör räcka till. Ja, vi byter i Helsingfors. Så på vägen till Thailand är rutten;

Halmstad - Göteborg, Helsingfors, Bangkok BKK, Bangkok DMK, Phuket, Koh kho Khao (PHEW!).

Vägen hem är rutten;

Phuket/Karon beach, Phuket, Bangkok DMK, Bangkok BKK, Hongkong, Helsingfors, Göteborg - Halmstad.

Jävlar i min lilla låda vad vi kommer vara utmattade!
    Tillägg; Finnair, som vi åker med till Bangkok, ville ha 10 000 för att lägga till Bangkok - Phuket på rutten (t/r). Genom att istället jäkta lite och åka med Air Asia kom vi undan med cirka 2700 kronor (t/r).
  • SVejsan

OjOj, Vad blir restiden inkl transit totalt innan ni är framme på ert slutmål....??

• sär skriven
    SVejsan skrev 2012-11-08 14:57:58 följande:

OjOj, Vad blir restiden inkl transit totalt innan ni är framme på ert slutmål....??

Jag skulle tippa på en 30 - 35 timmar, cirka gurka. Ingen easy trip precis!
  • SVejsan
    sär skriven skrev 2012-11-08 15:00:45 följande:
    Jag skulle tippa på en 30 - 35 timmar, cirka gurka. Ingen easy trip precis!

Ojoj, att lägga de extra dagarna på resan istället för på resmålet skulle jag aldrig nog göra, så ont om semestardagar man har...
  • sär skriven
    SVejsan skrev 2012-11-08 15:11:57 följande:

Ojoj, att lägga de extra dagarna på resan istället för på resmålet skulle jag aldrig nog göra, så ont om semestardagar man har...
    Ja, det gick lite överstyr, så att säga. Vi tänkte att "what the heck", bokade ett reguljärflyg och några hotell utan att närmare kolla destinationerna (för vi hade ju tiiid på oss) och sedan fick vi dona en hel del med anslutningar istället. Det som hände var alltså att vi åker kl. 12.00 hemifrån på fredagen (för att åtminstone ha god tid för incheckning och sånt i Göteborg) och är framme vid vårt slutmål möjligtvis runt 18 - 19 på lördagen. Inkl. tidsförskjutning är det alltså en hel del timmar det handlar om...

På hemvägen har vi dessutom ett uppehåll i Hongkong på ett par timmar. Vi hinner inte se något mer än flygplatsen, vilket är tråkigt.
  • SVejsan

Det låter ju som det är lite synd att ni inte "höll era hästar" och kanske tog lite tid på er så ni fick en hel dag  i Bangkok samt minst en hel dag i Hongkong, då hade ni nog ändå njutit lite mer än nu när ni får sitta på de hårda sofforna i terminalerna..
    Tycker att en del av dessa enorma storstäder är en upplevelse att spendera tid i. Kanske inte lugnt och skönt men en intressant inblick.

• sär skriven
    SVejsan skrev 2012-11-09 10:13:20 följande:
    Det låter ju som det är lite synd att ni inte "höll era hästar" och kanske tog lite tid på er så ni fick en hel dag  i Bangkok samt minst en hel dag i Hongkong, då hade ni nog ändå njutit lite mer än nu när ni får sitta på de hårda sofforna i terminalerna.. Tycker att en del av dessa enorma storstäder är en upplevelse att spendera tid i. Kanske inte lugnt och skönt men en intressant inblick.

Jag är inte superintresserad av storstaden faktiskt. Jag blir hemskt stressad av alla människor och oväsen. Men några timmar hade varit roligt så hade man "varit i Hongkong" sen . Men nu blev det som det blev. Vi har lärt oss till nästa gång!
  • sär skriven
    SVejsan skrev 2013-03-14 12:22:02 följande:
    Har ni varit i väg ? Gick det bra?
    Hej!

Ja vi har varit iväg, och allt gick bra. Vi hade mer tid på oss när vi åkte BKK - DMK vilket var tur, för flyget var försenat.

När vi åkte hem igen skulle vi åka DMK - BKK och även där var flyget försenat. Vi hade bara 3 timmar på oss att checka ut, åka genom Bangkok och checka in igen (onlineincheckningen fungerar inte på DMK). Även där var flyget försenat, med en halvtimme, och vårt bagage kom ut sist i utlämningen så där gick ytterligare en halvtimme. Det gav oss alltså 2 timmar att hitta en taxi och åka genom Bangkok samt checka in på BKK... Det värsta var att de hade jättelång taxikö! Jag tror vi stod ytterligare en halvtimme där och väntade, till slut fick vi en taxi (då var det 1,5 timme tills flyget skulle gå - PANIK!). Lyckligtvis hade vi tur med trafiken och resan tog bara 35 minuter så vi kom i tid...

Men jag rekommenderar alla andra att boka så man åtminstone har fyra - fem timmar på sig. Det ÄR lätt att någonting händer på vägen som försenar och då står man där och kommer inte hem.
Svar på tråden Hur lång tid behöver vi för flygbyte i Bangkok?