• Anonym

Lukta aceton i munnen

Min dotter som är 5 år och är en pigg tjej.
    I måndags var hon hemma för hon hade ont imagen, och ville inte äta, hade runt 38 i feber. Det försvann i tisdags och hon åt på som vanligt. Kissade bara 2 ggr på en hel dag (hon är ingen storkissare annars heller).
    Idag kände jag att hon luktade aceton i munnen och hon har druckit ganska mycket, men inhar inte kissat mer än vanligt. 
    Läste på internet att barn kan utveckla symtom på diabetes efter en infektion, nu får man ju panik att barnet har diabetes. Överreagerar jag?

• Svar på tråden Lukta aceton i munnen
  • Jenni73

Nej du överreagerar inte, kolla upp det snarast. Acetonlukten är ett vanligt diabetestecken.

Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen direkt 

• Anonym

Hon är pigg annars utan några andra symtom. Men klart rådfråga kanske man borde göra. Men är det så akut så man måste ringa idag?

• Anonym

Om hon ätit dåligt så kan det vara frigjorda ketoner som gör att hon luktar så. Det kan hända vid bantning tex. Så bet behöver inte vara nån fara, men se till att hon äter!

• Azi

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga direkt. Diabetes hos barn upptäcks ofta inte förrän det är akut.

~*rabiat*~
  • sär skriven

Ring! Det som kan hända på några få timmar vid en diabetesdebut är INTE roligt. Hellre att ni får komma in och ta ett enkelt blodprov och vet med säkerhet än att det blir urakut IFALL att.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • SvenGlen

Luktar det inte aceton när man druckit träsprit?

Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Fredrika2007

Aceton luktar det när de har vätskebrist, mina barn luktar aceton typ varje gång de är sjuka. Att hon kissar lite och dricker mkt tyder ju på att hon har just vätskebrist. Så jag tror det kommer försvinna inom kort. Men ring ändå om du är orolig.

• Anonym

Aceton kan man lukta när man har näringsbrist...jag luktade kraftigt aceton ur munnen när jag hade anorexia..

• Anonym

Aceton kan man lukta när man har näringsbrist...jag luktade kraftigt aceton ur munnen när jag hade anorexia..

• Anonym (X)

Man har inte diabetes för att man druckit mycket i 2 dagar. Om hon har diabetes så kommer hon fortsätta dricka "mycket" och kissa massor. Observera henne.

• Anonym

Tack för alla svar. Fick tag i min syster (sjuksköterska) som äntligen slutat jobba. Hon tyckte att det var inget att bekymrar sig över, då hon inte har några andra symtom. Men för att lugna mig fick jag beskedet att jag skulle åka ner till apoteket och köpa urinstickor för att kolla socker i urinen. Sagt och gjort och det visade negativt (= ingen socker i urinen)...SKönt...nu kan man sova......

• sär skriven
    Anonym skrev 2012-11-07 18:26:15 följande:
    Tack för alla svar. Fick tag i min syster (sjuksköterska) som äntligen slutat jobba. Hon tyckte att det var inget att bekymrar sig över, då hon inte har några andra symtom. Men för att lugna mig fick jag beskedet att jag skulle åka ner till apoteket och köpa urinstickor för att kolla socker i urinen. Sagt och gjort och det visade negativt (= ingen socker i urinen)...SKönt...nu kan man sova......
    Skönt! Alltid bättre att veta. Diabetes kan snabbt bli urakut, det har jag bittert fått lära mig en gång för åtta år sedan.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym
    sär skriven skrev 2012-11-07 18:28:13 följande:
    Skönt! Alltid bättre att veta. Diabetes kan snabbt bli urakut, det har jag bittert fått lära mig en gång för åtta år sedan.

Tack.
Svar på tråden Lukta aceton i munnen