• Babalobar

Afa-försäkring under föräldraledigheten

Jag har nyligen fått nys om Afa-försäkringen. 
    Jag är gravid och har varit sjukskriven i lite drygt 2 månader. Jag har fått veta att man då kan få pengar via afa-försäkringen så nu har jag skickat en ansökan.
    Men fick också veta att man kan få pengar när man har graviditetspenning och föräldrapenning. Att man kan söka retroaktivt för tidigare graviditeter... Stämmer det?

Är det någon som har fått pengar från afa under föräldraledigheten? Hur mycket handlar det om? 10% av lönen? 
    Hur lång tid tar det att få besked och utbetalning?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Afa-försäkring under föräldraledigheten
  • Trissan_76

Jag har fått afa under min graviditet,

Det handlar om precis som du skriver ungefär 10% av lönen,  minns inte exakt hur lång tid det tog innan jag fick besked och pengar (detta var 2009) men har för mig att det var ca 1 månad efter ansökan som det kom, har oxå för mig att beskedet kom nästan samtidigt som pengarna.

Det du undrar i frågan ovanför om man kan få retroaktivt, tror jag bara gäller pensions inbetalningarna som din arbetsgivare gör, dessa får man ju inte när man är f.ledig. men vill låta det vara osagt.

Mvh

• jimbo

Det är olika på olika fack hur länge man ska vara sjukskriven oxå , handels vet jag har 15 dagar medan kommunal o metall här har 90 dagar innan man kan få det ! Jag fick ca 1000 kr när jag var sjuk 50%

• Babalobar

Jimbo: är det olika vad som häller för Kommunal beroende på vilken sektion man tillhör??? Jag pratade med Kommunal här och dom sa att efter 15 dagar kan man få ut från Afa-försäkringen...

Trissan76: jag har testat att söka för när jag var mammaledig 2010-2011. Går det så går det...och då är ju det toppen. Går det inte så var det i alla fall värt ett försök
    Är hemma med graviditetspenning nu så ska absolut söka efter att den här bebben föds

• jimbo

Det vet jag inte , mycket möjligt att det kan vara olika

Svar på tråden Afa-försäkring under föräldraledigheten