• kallag

hur stor hjälp kan man begära av förskolefröken?

Idag när jag skulle hämta mina två barn skriker den lille, 3,5 år; Nej inte mamma! Jag vill inte åka med hem!
    Ganska vanlig reaktion från honom då han är mitt uppe i en lek och inte vill avbryta.
    Hur bör en förskolefröken reagera?
    I vanliga fall gör hon inget, fortsätter städa köket eller nått annat. Men idag så böjde hon sig ner till min son och sa; Nej åk inte med mamma du kan väl stanna här med mig!!
    Där stod jag med en påklädd kille som sprang före ut medans jag fick gå in och leta upp lillebror.
    Kan man begära hjälp av fröken?
    Och hur ska jag förklara att det inte är ok för mig att hon ber barnen stanna och inte åka med mig hem?

• Svar på tråden hur stor hjälp kan man begära av förskolefröken?
  • Pilu

Jag tror hon försökte hjälpa dig. Det funkar varje gång på min son, när han kommer på att jag ska gå och han isf "måste" stanna på dagis vill han följa med mig. Eftersom du ofta får den reaktionen från honom och det du gör inte verkar funka kanske hon ville hjälpa genom att testa nåt annat?

• krompa

Om problemet är samma varje dag kände hon kanske att hon kunde pröva lite omvänd psykologi eftersom det brukar fungera bra på barn i 3-årsåldern.

• werner

Prata med personalen om hur du upplever hämtningarna. Kanske kan de förbereda din son med att "snart kommer mamma och hämtar"...

• Pilu

Sen finns det väl ingen mall för hur man bör reagera, alla är olika. Om du däremot talar om för personalen på vilket sätt dom skulle kunna hjälpa dig är jag övertygad om att det inte är några problem :) Ingen kan läsa tankar :)

• Harmagedon

Det är ju en klassiker. Värd att testa på varje 3 åring. Så ja, hon försökte hjälpa dig.

• bellan

Det fungerade ju uppenbarligen? Vad vill du att förskolläraren ska göra eller säga?

• mammalovis

Se det med lite humor, fröken kanske ville se vad han skulle ge för svar då. Oftast blir ju barnen ganska förvånade och väljer att följa med mamma ganska kvickt. Ta en diskussion och se hur ni kan hjälpas åt. Som förskollärare har vi ju sett ganska många olika varianter, men förväntningen är ju ändå att när föräldern kommer så är det han/hon som tar ansvar för sina barn och då vill vi inte lägga oss i och underminera er som föräldrar.

• MissStrawberry

Din taktik brukar ju inte fungera så hon ville nog bara hjälpa till och testa något nytt. Omvänd psykologi brukar fungera väldigt bra på barn i den åldern.

• bellan

En stor skillnad är om föräldrarna säger "Ska vi gå hem?" Istället för att säga "NU ska vi gå hem". Strunta i att fråga och lirka. Visa att när du kommer är det dags att gå.

• kallag

Ja, det var nog bara jag som upplevde det otrevligt. Kändes bara så dumt när hon ställde sig mellan mig och killen och sa detta till honom utan en blick eller ett ord till mig på hela hämtningen. Som ofta tar ca 15 min..

Någon som har bra tips hur man får med två barn hem smidigt?

Svar på tråden hur stor hjälp kan man begära av förskolefröken?