• Anonym (Duktig med barn)

Jag skulle vilja sälja bra barnmat hemlagad!

Hej alla mammor och pappor!

Jag är mamma till en gullig 3 åringen, hon älskar mammas mat som alla sina kompisar (och mammor också). Jag söker jobb och det har inte varit så lätt att hitta nåt, så jag funderade lite om jag kunde börja mitt eget lite företag, och prova laga mat för små barn, 100% som jag gör för mitt eget barn, så jag kan hjälpa hem att tjäna pengar och göra några mammor och pappor glada att ha hemlagad bra mat till sina barn, kanske ett par dagar per vecka när de känner sig trötta för att laga mat.

Ni, som mammor eller pappor, vad trör om min ideé? Snälla, låt mig veta om det vore en bra ideé och hur skulle det vara bäst att göra om ni behövde hjälp varje dag efter dagis när ni känner mycket trött??

Stor tack!!!

Elsa.         

• Svar på tråden Jag skulle vilja sälja bra barnmat hemlagad!
  • Anonym

Har du koll på hälsovårdsmyndigheternas regler angående mathantering?

Flört Hej och tack för din kommentar!!

Givetvis ska hälsovårds, livmedelsverket och alla övriga regler följas, men först vill jag undersöka om det finns intresse.
  • 2211

Var hade du tänkt tillaga maten och hur skulle du nå ut till kunderna? Ska du sälja via mataffär eller hemleverans?

Tack för kommentar!

Maten blir hemlagad på riktig i mitt eget kök. Marknadsföring blir, i början, närområdet och på nätet, med avhämtning eller hemleverans. Allt för att underlätta för dagens föräldrar. Glad  

• MissStrawberry

När det gäller mat finns det väldigt hårda regler och jag tror inte att ditt kök kommer att leva upp till de krva som ställs, tyvärr..

• FruEnarsson

Jag har oxå gått lite i dom funderingarna. Inte för att jag är sysslolös om dagarna då jag utbildar mig. Men om jag någon gång fick råd så skulle jag öppna ett baby cafe med hälsosam barnmat och barnmat för både gluten och mjölk allergike och även nyttig mat för vuxna. Det tror jag hade behövts!
    Så jag tycker din ide låter strålande :) 

• Anonym

Svårt att få veta genom fl om intresse finns om det är i närområdet du har tänkt dig. sätt ut lappar is tället med epost för intresseanmälan.

• 2211
    Anonym (Duktig med barn) skrev 2012-11-07 21:29:40 följande:
    Tack för kommentar!

Maten blir hemlagad på riktig i mitt eget kök. Marknadsföring blir, i början, närområdet och på nätet, med avhämtning eller hemleverans. Allt för att underlätta för dagens föräldrar. Glad  

Det går inte, du får inte laga mat hemma och sälja. Det känns inte riktigt genomtänkt. Vem ska köra ut vid hemleverans?

Hur ska du kunna täcka utgifterna för godkänd lokal, hemkörning med bil, råvaror och marknadsföring?

Vad hade du tänkt ta för en barnportion?
  • wannaseeyoudisco

Om du kan få till det så att du följer alla lagar så go for it!
    Tycker det är skrämmande många som ger sina ungar ren skit så det känns verkligen behövligt.

• 2211

Tanken och idén är bra men det är mycket mer än att stå hemma i köket som gäller. Jag har själv haft samma idé fast då bebismat men det är inte lönsamt för bara råvarorna av bra kvalité kostar mycket sedan så tillkommer hyra för en lokal med godkänt kök så gör en riktig kalkyl och en affärsplan så ser du hur det skulle se ut.

• MaryArden

Det finns många godkända kök som står tomma nattetid, om du kan tänka dig att laga maten där kan det vara genomförbart. Gör som 2211 skriver, en affärsplan och budget och se om det är värt det för dig!

• Anonym
    Anonym (Duktig med barn) skrev 2012-11-07 21:29:40 följande:
    Tack för kommentar!

Då blir det ett livsmedelsföretag som behöver godkännande.

Tack alla för hjälpen med kommentarer!

Jag förstår och accepterar vad ni säger och det får mig att fundera om att fortsätta med ideén Glad. Jag vill med mitt företag hjälpa föräldrarna och underlätta livet med riktig bra mat till barnen, och varför inte vuxna också??

• mostafa

Hej,
    Har du fått igång det? jag hade nästan samma idee men vågar inte att börja det.. Hur hade gått för dig?

Svar på tråden Jag skulle vilja sälja bra barnmat hemlagad!