• lillisen2

Present från jobb efter man gift sig?

Hej på er, Jag undrar lite vad ni (och om ni såklart) fått något från ert arbete efter att ni gift er? Undrar hur pass vanligt det är :) Skriv gärna om det är från företaget eller om det är personalen som lagt ihop till presenten *nyfiken* Jag och min man gifte oss i somras men har inte fått något (är mammaledig) medans mina kollegor som jobbar och gift har fått. Är detta något att ta upp med chefen eller är man gniden då? :- p

• Svar på tråden Present från jobb efter man gift sig?
  • annajoanna

Vi fick fina vinglas av mina kollegor, inte via chefen alltså. Jag hade inte förväntat mig nåt alls, visste inte att/om det var brukligt. Ja, tycker det vore gnidet att ta upp det med chefen. Presenter är av glädje inte av plikt, tycker jag!

• Callan

Hos oss samlar personalen ihop.
    Företaget bidrar bara när man fyller 50 typ. 

• Mälaröbo

En chef har sällan skyldighet att fira annat än jämna födelsedagar och pension. Är det statligt eller kommunalt är det tom reglerat i lag vad de får fira.

Vanliga födelsedagar, barnafödslar, giftemål o dyl är det upp till arbetskamrater att samla till OM DE VILL!

Jaf skulle absolut INTE gå till chefen och fråga/tigga/kräva en gåva. En gåva är något som givaren ger av egen fri vilja och inte på beställning!

• FOA

Fick en present (ca 2,000kr) från företaget och en annan (ca 1,000kr) som personalen själva hade samlat till.

• elyse

Jag tror inte att chefen/ledningen ger något när man fått barn eller gift sig. Jag är förskollärare och jobbar kommunalt. Däremot har jag varit med och samlat in till kollegor som fyllt jämnt och fått barn. Jag fick saker av en del kollegor när jag gifte mig, men det är mest för att de är mina vänner privat också. Samma sak när nån av oss fyller år. 

Är du säker på att chefen är inblandad? 

• lillisen2

Ja det är chefen som gett till alla andra.
    Jag kommer absolut inte ta upp det, för jag tycker inte det är värt det

• Lumo

Vi fick av båda jobben. Av mitt jobb fick vi 2 (???) fina stora handblåsta glasskålar o en flaska fin champagne. Tror jobbet gav den ena, o personalen den 2a. Från min makes jobb tror jag vi fick 2000 kr presentkort på Bauhaus.

På ett annat bröllop fick de 2 stora äppelträd av den enes jobb.

Men NEJ, du kan inte ta upp det med chefen. Ev kan du ju pika lite skämtigt på nån fikarast, men gör det smidigt o med glimten i ögat.

• Gladskit

Vi fick en present när vi gift oss men det var från mina kollegor, inte från företaget.
    Där jag jobbade var det bara uppvaktning vid jämna födelsedagar från 40 år och uppåt. Samt när någon slutade eller gick i pension. Men presenter från personalgruppen förekom ju även som sagt vid giftermål eller när någon fick barn till exempel. 

• Pallekuling

Låter sjukt snålt. En present kan man aldrig kräva. Det förtar liksom lite iden med att ge något.

• BaraCarro

Presenter!?
    jojo jag fick inte ens ett grattis och när jag frågade om permission fick jag kort och gott Nej!

• Kjellgren

Nu när jag tänker på det fick maken present både från kollegor och från företaget. Själv var jag egenföretagare då och nej, jag köpte inget till mig själv men uppvaktades med blommor och tårta av mina anställda. Hellre tårta än presenter!

• Mamma Tintis

Både jag och maken fick en fin bukett blommor hemlevererade från våra jobb. Jag fick dessutom en fin ljuslykta inofficiellt från företaget för att min chef tyckte att jag skulle få den och så hade närmaste kollegorna skramlat ihop några hundralappar som ett bidrag till bröllopsresan. Hade verkligen inte väntat mig nåt mer än ett grattis så jag blev jätte glad!

• hundtok

Fick ett presentkort på Ikea (500kr) från mitt jobb. Vi har en trivselkassa som alla lägger pengar i varje år.

• Goyan

Mina arbetskamrater hade samlat ihop till en present samt att de skickade ett telegram till bröllopsdagen. Jag förväntade mig inget och hade jag inte fått något hade jag inte kommenterat det heller.

Svar på tråden Present från jobb efter man gift sig?