• sanna12

bra skola för högfungerande autism i nacka?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har ett barn med diagnosen högfungerande autism och bor i Nacka? Jag har en son med denna diagnos och han har just fyllt 5 år. Han pratar bra men har väldigt svårt socialt. Han säger att han inte har några vänner och är ofta ledsen över att han aldrig får komma hem till någon kompis. Jag förstår redan nu att det kommer bli problem och oroar mig över att han skabli mobbad i skolan. Undrar därför om någon vet en bra skola för barn med den här diagnosen där han inte behöver känna sig så annorlunda som han gör?
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden bra skola för högfungerande autism i nacka?
  • Lilia

Sätt honom i en vanlig skola istället och se till att han får den hjälp han behöver där. Kanske behövs en resursperson? Jag är helt emot alla dessa specialklasser. Är han normalbegåvad är en vanlig klass bättre. Många har svårt att plugga vidare om de går i dessa specialklasser.

• Lille Skrutt

Lilia: Nej, nej, nej, nu har du fått allt om bakfoten. Särskola är en sak, men specialklasser är små klasser där barn med autism och adhd kan få läsa enligt den vanliga läroplanen, fast med en tydligare och mer anpassad pedagogik för att de ska lyckas uppå kunskapsmålen´(enligt den vanliga läroplanen). Går man i sådan klass får man visst gymnasiebehörighet.

• Lilia

Jag vet de som har gått sådana klasser där de inte har fått behörighet att plugga vidare. Sedan har de flesta med asperger/högfungerande autism inte inlärningssvårigheter och kan därför gå i en vanlig klass. Jag tycker det är att stämpla barnen redan från början att sätta dem i sådana där klasser.

Svar på tråden bra skola för högfungerande autism i nacka?