• Katarina 835

Bedrägeri på Blocket!

Nu har det hänt oss! Betalade 3700 för en i-pad på Blocket som vi aldrig fick. Bedragaren säger helt plötsligt att han hjälpt en kompis att sälja den, sistnämnde bor i Kanada. Säger tex att han har kontakter inom polisen som hävdar att inte har något att oroa sig för. Så komiskt, bara påhitt rakt igenom! Ingenting stämmer av det han säger, han är nu anmäld hos polisen, och när jag mailade honom och sa att det kommer bli blåsväder runt honom nu, svarade han att han tar det som ett hot och tänker komma hem till vår familj och "göra upp mellan fyra ögon". Jag svarade att det var en lustig analys av mitt mail men att det var bra att spara det han skrivit. Hans svar blev då att han hoppades att vi skulle öppna så att "de" skulle slippa skämma ut oss för hela bostadsområdet. ????! Spännande eller. Känner ni igen detta och har varit med om liknande, snälla skriv och berätta. Jag tänker nämligen göra ALLT för att sätta dit den här sjuka idioten!!!!

• Svar på tråden Bedrägeri på Blocket!
  • pluvdo

Ja, lycka till. Förhoppningsvis får ni tillbaka era pengar, men jag befarar att ni kanske helt enkelt får se det som en dyr läxa att inte betala över så mycket pengar till någon innan ni fått varan.

Men det baserar jag bara på vad andra i liknande situation har skrivit och sagt. Att polisen inte gör något.

• MissRumpelstiltskin

Nog gör polisen något OM det finns fler målsäganden vill säga men det gör det ju oftast. Utredningen tar oftast väldigt lång tid dock, det handlar om år ifall ni har otur.

Ta inte hoten på fullaste allvar. Det är mest för att han blir orolig och nojar för att han kommer att åka dit.

Vad säger han om ni ber om pengarna tillbaka?

• gerd123

Är det så det går till? Pengarna i förskott? Med det villkoret skulle jag ALDRIG köpa något som kostar mer än 500:-

• MalinEddie

De gånger vi har köpt något på blocket eller någon vän eller bekant gjort det har varan betalats vid samma tillfälle vi har fått den. Annat är det t.ex på tradera men blocket?

Tvåbarnsmamma som tror på anknytningsteori, jämställhet i föräldraskapet och avskyr CIO-metoder.
  • viseversa

Blocket? Där betalar man väl när man får varan. På tradera betalar man dock i förväg. Jaja hoppas ni får tillbaka era pengar ts.

• MissRumpelstiltskin
    viseversa skrev 2012-11-08 08:14:36 följande:
    Blocket? Där betalar man väl när man får varan. På tradera betalar man dock i förväg. Jaja hoppas ni får tillbaka era pengar ts.
    Om jag bor i stockholm och köper något från någon i Malmö då. Hur gör man då?
  • silhuett
    viseversa skrev 2012-11-08 08:14:36 följande:
    Det är väl upp till en själv och den som säljer?
  • silhuett
    Katarina 835 skrev 2012-11-08 01:02:48 följande:
    Nu har det hänt oss! Betalade 3700 för en i-pad på Blocket som vi aldrig fick. Bedragaren säger helt plötsligt att han hjälpt en kompis att sälja den, sistnämnde bor i Kanada. Säger tex att han har kontakter inom polisen som hävdar att inte har något att oroa sig för. Så komiskt, bara påhitt rakt igenom! Ingenting stämmer av det han säger, han är nu anmäld hos polisen, och när jag mailade honom och sa att det kommer bli blåsväder runt honom nu, svarade han att han tar det som ett hot och tänker komma hem till vår familj och "göra upp mellan fyra ögon". Jag svarade att det var en lustig analys av mitt mail men att det var bra att spara det han skrivit. Hans svar blev då att han hoppades att vi skulle öppna så att "de" skulle slippa skämma ut oss för hela bostadsområdet. ????! Spännande eller. Känner ni igen detta och har varit med om liknande, snälla skriv och berätta. Jag tänker nämligen göra ALLT för att sätta dit den här sjuka idioten!!!!
    Jag skulle aldrig köpa en så dyr sak på blocket, tror jag.. I alla fall inte om det inte finns något säkert betalningssystem som både köparen och säljaren kan "lita" på.
  • viseversa

Tja ja dock skulle jag aldrig föra över så mycket pengar till någon jag inte känner. På tradera kan man ju i alla fall kolla personens omdömen innan. Visst inte säkert heller men lite tryggare i alla fall.

• Flisan79

Ja jösses. Tyvärr lite som att be om att bli bestulen om man skickar pengar i förväg.

Bor man långt ifrån får man antingen skita i produkten, vara beredd på att bli av med pengarna eller använda sig av "blocketpaketet" som gör att man betalar när man hämtar varan på posten.

• Katarina 835

Ja, jag vet att jag numera går under rubriken "dumförklarad", även om det var min sambo som gjorde denna fantastiska affär.. Men det spelar ingen roll. Vad jag ville genom att starta den här diskussionen var återigen att försöka sätta dit denne bedragare. Jag tänker inte ge upp. Jag har idiotens mailadress, namnet på en falsk firma samt det kontonummer min sambo satte in pengarna på. Hur långt kommer jag med det, ni som vet?

• MissRumpelstiltskin
    Katarina 835 skrev 2012-11-08 12:54:15 följande:
    Ja, jag vet att jag numera går under rubriken "dumförklarad", även om det var min sambo som gjorde denna fantastiska affär.. Men det spelar ingen roll. Vad jag ville genom att starta den här diskussionen var återigen att försöka sätta dit denne bedragare. Jag tänker inte ge upp. Jag har idiotens mailadress, namnet på en falsk firma samt det kontonummer min sambo satte in pengarna på. Hur långt kommer jag med det, ni som vet?
    Om kontot är hans så är han ju busted. Om hon har lurat fler som anmält som sagt annars är det ord mot ord pch då kommer du ingenstans.  Pengarna kommer du dock aldrig få tillbaka.
  • CoolJen

Det brottet hade aldrig kunna göras om det inte fanns puckade personer...

Svar på tråden Bedrägeri på Blocket!