• Lotten73

    min 6åring bara jävlas.

    Har en 6årig tjej som bara skriker och bråkar.
    Kan ta ett exempel.
    Imorse så väckte vi henne och lllebror sa att nu klär ni på er så vi hinner till dagis och skolan.
    Då blev hon tokig hon ville inte ha kläderna vi lagt fram men till slut satt hon på sig
    dessa.
    Sedan skulle hon sätta på sig ytterskor och då böjaee hon tjafsa igen.
    Hon ville ha gummistövlar istället för vinterskor och när pappa sa att det blir kallt med gummisrövlar ta dina vinterskor.
    Då blev hob tokig igen och började skrika som bara den hon menade att vinterskona inte tålde vatten att dom skulle bli förstörda amm.
    Vi sa ta vilka skor du vill bara du sätter på dig nåt annars missar du frukosten.
    Men hon sa då att vi tvingar henne till att ta vinterskor .
    Iallafall satt hon skrek och var arg.
    Till slut fick vi tvinga på henne vinterskorna bära ut en helt tokig tjej till bilen.
    Vad gör man?
    Tar man bort gummistövlar andra kalla skor och bara har ett par varla framme?
    Säger man åt henne att du ska ha vinterskor punkt slut?
    Vad kan det vara som gör attvhon bråkar?
    Kan det vara så att hon har svårt när vi säger välj själv att det bli för mkt?
    Kanske hon behöver ha raka besked inte att välj själv mm.
    Har märkt att om vi tex lovat göra nåt en viss tid dag ochveet inte blir så då har hon svårt att göra på annat sätt.
    Tex en dag på skolan när vi skulle på fika tipspromenad och när både jag lille bror pappa kom dit då skulle dom gå äta och dom har en speciell matkompis dom har sällskap med men läraren trodde hon skulle hem så han skickade min tjejs matkompis själv till maten.
    Då blev mi tjej arg ledsen och sa vill inte gå alls.
    Vi sa du kan ju gå med nån annan men det gick inte.
    Till slut efter massa tårar följde hon med läraren eftersom han bad om ursäkt för att han miisförstått oss.
    Vad kan eet bero på att hon har svårt när det inte blir som det är tänkt?
    Kan tillägga att efter ett tag när hon skrikit inte lyssnar då kan vi bli less och skrika att det är nog nu vet det är fel men vi är ju bara männskliga och ibland gör vi fel vi med.
    Hur kan man lösa detta på bästa sätt så vi slipper bråka varje morgon?
    Lillebror skriker aldrig och bråkar inget.


  • Svar på tråden min 6åring bara jävlas.
  • koalabjörn

    Jag antar att din dotter är adopterad eftersom du lagt tråden under rubriken Adoption.

    Det kan mycket väl vara adoptionsrelaterade trauman som ligger bakom. Ring Adoptionsrådgivarna för en första koll, sedan finns det ju en hel del litteratur kring ämnet, bla boken Anknytning, för adopterade. Se även litteraturlista hos www.mia.eu - finns massor om adoption där.

    lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • MHBW81

    Jag sa åt min dotter som nu är 8 att om hon inte klär på sig inför skolan får hon gå till skolan i pyjamas. Och så frågade jag vad hon tror att hennes klasskompisar skulle säga då. Det tog skruv. Om inget funkar låt henne gå till förskoleklassen i pyjamas eller vad hon nu sover i så får vi se vad som händer. Visa att hennes betende inte är acceptabelt. Jag har två kaxiga "Tweenies" här hemma. Vissa dagar är bra medan andra är ett helsike.


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Hannalinneamolin

    Vet att tråden är gammal men såg den först idag.
    Det här med att bli väldigt upprörd, nästen överdrivet mycket, när saker och ting inte blir som det är bestämt är ett relativt vanligt problem hos barn med Asperger eller ADHD. Har även personlig erfarenhet från detta just med utbrott då jag har nära vänner vars barn har blivit diagnostiserade med Asperger.
    Det kan ju självklart ha att göra med andra saker också, t.ex "mini-tonår", men det kan ju vara värt att ha i åtanke att det kan vara något annat så att det inte blir förbisett och riskerar att blir ett ännu större problem senare. :)

Svar på tråden min 6åring bara jävlas.