• Anonym (Fd Vän)

Förändring av personlighet efter gastric bypass

En vän till mig gjorde en op för drygt 2 år sedan. Vi levde mer eller mindre i symbios, gjorde allt tillsammans, med barnen, vi hittade på saker bara vi 2, puben, reste osv.

Hon har i många år varit väldigt överviktig, absolut inget som stört mig, då jag själv vägt över 140, men lyckats gå ner..

Innan hennes op sa hon till mig, "skulle du märka att jag en Uns förändras efter op, tala om det för mig".
    Hon sa många ggr att det var hennes största fasa, att "bli nån annan":

Oj oj, i takt med kilona, försvann min vän, hon blev mer och mer självupptagen!

Vi kan sitta och prata och hon ställer en fråga, mitt i  mitt svar, kan hon resa sig upp, gå iväg, eller börja prata med nån annan i rummet...
    I början pratade jag på, tänkte att hon lyssnar nog ändå, men nu slutar jag mitt i meningen och hon fattar inget ens! Hon märker inte att jag tystnar!

En massa andra saker, vi var och tränade, hon är verkligen pinnsmal efter 2 år och står och gnäller över att hon är för fet, "Äckligt när det dallrar" som hon säger...hon har till och med sjunkit så lågt så hon kan påpeka hur andra ser ut jämfört med henne..på ett negativt sätt..

Hon ska prata, om allt och alla, familj som jag knappt känner, om hennes post på jobbet och hennes underordnader (som jag knappast bryr mig om, men jag Lyssnar iaf)

Jag har under dessa 2 år, sagt till henne 3 ggr..
    Lite skämtsamt var gång i och för sig, "Du, jag lovade ju tala om ifall du förändras, jag talar om nu" och så har jag skrattat....hon har skrattat med och viftat med handen..

Nu på morgonen har jag suttit och tänkt på henne, saknar jag henne, vill jag vara vän med henne...Men nej...Hon betyder inget för mig idag..
    SÅ synd, men inget jag kan hjälpa....

Min syster har gjort samma op och är fortfarande världens bästa, exakt samma person som innan.....

Nån som har erfarenhet av detta med någon nära??

• Svar på tråden Förändring av personlighet efter gastric bypass
  • Lyckliga Mig

Jag har ingen erfarenhet av det du skriver men kan det vara så att hon själv inte riktigt vet vem hon är efter operationen? Du skriver att hon är pinnsmal nu, hon kanske har svart att identifiera sig med den personen som hon ser i spegeln. Hon kanske inte alls trivs med sin nya kropp. Att hon skall prata om allt och alla är det något som hon har börjat med nu? Det är inte så att hon egentligen alltid har pratat mycket men att DU nu har svårt att acceptera denna förändring din kompis har gått igenom och stör dig på att hon inte är som vanligt - men det kanske är så att det är bara det yttre som har förändrats?! Hoppas ni kan hitta er vänskap igen.

• Anonym

Detta kanske ÄR hennes rätta jag, men hon var fast i en kropp som hon hatade och inte visste hur hon skulle kunna komma ut?

• Anonym

Ja du... Känner igen mig till viss del, jag har gått ner från BMI 38 till BMI 19. Enligt många säkert pinnsmal. Rent logiskt fattar jag att jag är smal men jag kommer aldrig att växa ur nojan att jag är/blir tjock igen.
    Jag har betydligt bättre självförtroende idag, en del uppfattar det säkert som störande att jag hörs och tar plats där jag förut försökte smälta in i tapeten. Jag gillar att få uppskattning för mitt utseende och det sticker jag inte under stol med. Men med det sagt, mina vänner är fortfarande de samma och jag uppskattar dom mest i världen, näst efter min familj.

• The past is now

De (4st) jag känner som har gjort den där jäkla operationen är förändrade, till det sämre. Jag umgås inte med någon av dom . Obehagligt.

• shakennotstörd

Det fanns en tråd om just det TS beskriver för några månader sedan.Vet tyvär inte vad den hette så det är svårt att leta efter den,minns inte var den låg heller.Det var många där som berättade om liknande erfareneheter som TS.

Man får ju hoppas att det i alla fall inte är näringsbrist som orsakar hjärnsläpp och personlighetsförvirring :) 

• Anonym (Fd Vän)
    Anonym skrev 2012-11-08 13:57:25 följande:
    Ja du... Känner igen mig till viss del, jag har gått ner från BMI 38 till BMI 19. Enligt många säkert pinnsmal. Rent logiskt fattar jag att jag är smal men jag kommer aldrig att växa ur nojan att jag är/blir tjock igen.
    Jag har betydligt bättre självförtroende idag, en del uppfattar det säkert som störande att jag hörs och tar plats där jag förut försökte smälta in i tapeten. Jag gillar att få uppskattning för mitt utseende och det sticker jag inte under stol med. Men med det sagt, mina vänner är fortfarande de samma och jag uppskattar dom mest i världen, näst efter min familj.
    Fast jag har ju också varit kraftigt överviktigt, eller fet...
    140 kg, gick ner till 70, alltså en  hel människa ..

Jag känner mig väldigt ödmjuk och har haft lättare att ta till mig människor, mer hjälpsam, för att jag orkat både psykiskt och framför allt fysiskt...

Jag hade också svårt att ställa om  i skallen ATT jag var smal...gcik på större storl i butikerna tex...
    Men det är EN sak, men att ändra personlighet...den är närmast skrämmande...

Härligt att höra att du känner att du kan ha kvar dina nära och kära, utan krux Glad

• Anonym (Fd Vän)
    Anonym skrev 2012-11-08 13:53:14 följande:
    Detta kanske ÄR hennes rätta jag, men hon var fast i en kropp som hon hatade och inte visste hur hon skulle kunna komma ut?
    Oh, den har jag inte ens tänkt på...
    Jag kände henne inte innan, då hon vägde mindre, har bara känt henne som stor..

Men det kanske kan ligga nåt i det du säger. 
  • Anonym (Fd Vän)
    Lyckliga Mig skrev 2012-11-08 13:51:12 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av det du skriver men kan det vara så att hon själv inte riktigt vet vem hon är efter operationen? Du skriver att hon är pinnsmal nu, hon kanske har svart att identifiera sig med den personen som hon ser i spegeln. Hon kanske inte alls trivs med sin nya kropp. Att hon skall prata om allt och alla är det något som hon har börjat med nu? Det är inte så att hon egentligen alltid har pratat mycket men att DU nu har svårt att acceptera denna förändring din kompis har gått igenom och stör dig på att hon inte är som vanligt - men det kanske är så att det är bara det yttre som har förändrats?! Hoppas ni kan hitta er vänskap igen.
    Nä, hon har alltid varit lite pratig om allt och alla, men att ha det beteendet hon har nu, har hon aldrig haft...Och Nej, Jag har inte svårt att acceptera hennes viktnedgång, jag har problem med hennes attityd..

Dessvärre kan jag inte prata med henne om detta, för hon skulle inte förstå, bara bli sur. Jag har ju gjort små försök, hintar och påpekat iaf en gång att hon betett sig illa...men hon skrattar bort det och viftar med handen...

• Anonym (oxå gpb)

Jag har gjort en gastric bypass för 8 år sen. Jag kan förstå att man förändras även inombords; man vågar ta mer plats som smal, man gör nya saker man inte vågat/kunnat förut och det påverkar självförtroendet. Så i viss mån förändrar man sitt beteende och därmed sitt sätt att vara.

En del kan också drabbas av svår identitetskris, man känner inte igen sig själv, man kanske inser att man inte blir allena lycklig av att gå ner i vikt osv. De personerna kan behöva samtalsstöd.

Allt detta innebär INTE att man behöver bli totalt självupptagen ( lite "ego" behöver man dock bli, se till SINA behov, ofta har man som fet främst sett till alla andras behov.. ) och framförallt inte elak! Det kan ju förstås ( om det är ett helt nytt beteende ) bero på identitetskris eller depression, eller vara en slags försvarsmekanism för att kunna hantra sin nya levnadssituation. Men kanske bara på att man släpper fram en dålig sida man förut försökt dölja för att inte bli dömd?

Jag tycker absolut du ska påtala detta för din vän, tydligt. Sen kanske hon väljer bort dig men då kanske det inte är nån större förlust egentligen. Kanse kan det få henne vakna upp, inse att det är inte attraktivt bete sig så som hon gör, det stöter bort folk.        

• Anonym
    Anonym (Fd Vän) skrev 2012-11-08 18:45:44 följande:
    Nä, hon har alltid varit lite pratig om allt och alla, men att ha det beteendet hon har nu, har hon aldrig haft...Och Nej, Jag har inte svårt att acceptera hennes viktnedgång, jag har problem med hennes attityd..

Dessvärre kan jag inte prata med henne om detta, för hon skulle inte förstå, bara bli sur. Jag har ju gjort små försök, hintar och påpekat iaf en gång att hon betett sig illa...men hon skrattar bort det och viftar med handen...

Om det var lite av hennes läggning redan innan, kan jag på sätt och vis förstå att det eskalerar. Tänk fd rökare, vilka är de värsta poliserna mot andra rökare? Just det, fd rökare!
  • Myling

Det har ju forskats på att fattiga människor är trevligare för att de helt enkelt behöver andra människor mer. Kanske är det samma sak med feta? De känner sig mer utsatta och blir alltså trevligare. Sen när de blir rika/smala förändras de till det sämre.

• Anonym (Fd Vän)
    Anonym skrev 2012-11-09 08:58:51 följande:

Om det var lite av hennes läggning redan innan, kan jag på sätt och vis förstå att det eskalerar. Tänk fd rökare, vilka är de värsta poliserna mot andra rökare? Just det, fd rökare!

Haha...Öhh, jag är fd rökare med, men skulle aldrig gå på nån annan som röker. Hatade det själv när jag va rökare..2 år sedan jag slutade.

Nu börjar jag låta som Bror Duktig Skrattande

Fast jag förstår hur du menar..
  • Anonym
    Anonym (Fd Vän) skrev 2012-11-09 15:08:28 följande:

Haha...Öhh, jag är fd rökare med, men skulle aldrig gå på nån annan som röker. Hatade det själv när jag va rökare..2 år sedan jag slutade.

Nu börjar jag låta som Bror Duktig Skrattande

Fast jag förstår hur du menar..

Själv tänker jag en hel massa om jag ser en kraftigt överviktig som trycker i sig något flottigt. Inget jag är stolt över, försöker jobba på det och ffa skulle jag ALDRIG uttala tankarna högt!
  • Anonym

Min bästa o enda vän har gjort denna open.Ju fler kilon som försvann,destu mer egotrippad blev hon.
    Nu har hon aldrig tid att umgås med mig,istället umgås hon med folk som inte vile veta av henne som fet.
    Hon ljuger,sviker o är allt ont som hon inte var förut.
    Har sagt till henne några gånger om hennes förändring o då blir hon tvärilsk o kommer med undanflykter.
    På ett år har hon inte *hunnit* träffa mig en enda gång för hon har haft *så mycket att göra*
    Jo tack,har läst om alla utflykter o fikor med vännerna på fb. 
    Jag har alltid stöttat henne,men när jag behövde henne som mest hade hon inte tid.hon hade för mycket att göra hemma o hon var tvungen att umgås med sin familj.Alltså....hon o en ny kompis åkte till ullared medan man o barn var i halmstad  på släktträff.

Vi bor ca 30 min bort från varann o trots att hon var på min gata o köpte möbler,kunde hon inte titta in en stund hos mig. Hon hade inte tid.Nej,den tiden behövdes för att springa i affärer o prova det nya fiket.
    Innan open hade hon kommit hit o så hade vi suttit o fikat här,eller gått på fiket ihop.

Jag saknar min vän.Jag hatar den hon har blivit idag. 

Svar på tråden Förändring av personlighet efter gastric bypass