• timmisen

Är systembolagets light öl verkligen alternativ?

Ja, som rubriken om man vill undvika för mycket kalorier? Vill som många gå ner i vikt men inte sluta dricka alkohol. 

• Svar på tråden Är systembolagets light öl verkligen alternativ?
  • Balahir
    timmisen skrev 2012-11-08 10:41:34 följande:
    Ja, som rubriken om man vill undvika för mycket kalorier? Vill som många gå ner i vikt men inte sluta dricka alkohol. 
    Du går ner i vikt av att göra av med mer kalorier än du stoppar i dig. det är allt du egentligen behöver veta.
  • SunGirl

Jag köper low carb öl (3,5% dock) på ICA. Gott att njuta av en kall öl ibland med gott samvete! Annars håller jag mig till vin med låg sockerhalt

• timmisen
    SunGirl skrev 2012-11-08 10:45:36 följande:
    Jag köper low carb öl (3,5% dock) på ICA. Gott att njuta av en kall öl ibland med gott samvete! Annars håller jag mig till vin med låg sockerhalt
    Vill du ge ex, på vin med låg sockerhalt? 
  • SunGirl

Det är bara att titta på systemets hemsida på viner, plockade bara ett nu som ex:

Argiolas Cannonau (nr 99477) Rött vin, Kryddigt & Mustigt

Årgång 2010  Alkoholhalt 13,5 % Sockerhalt Mindre än 3,0 gram/liter Användning Serveras vid cirka 18°C till smakrika rätter av lamm- eller nötkött.  Smak Kryddig, nyanserad smak med inslag av fat, torkade körsbär, örter, svarta oliver, kanel och vanilj.
    Passar till lamm och nöt
    Du kan kolla motsvarande för vita. De flesta röda viner är ok, i regel kan man tänka att ju högre alkoholhalt - ju mer socker (för rött vin). Vita torra viner går i regel bra. Rose innehåller ofta sjukt mycket socker, men jag vet två rose som jag köper ibland med 3 gram socker/liter.
    Brukar ha max 5 gram socker/ liter som riktmärke.
Svar på tråden Är systembolagets light öl verkligen alternativ?