• Anonym (Nyfiken)

    Ni som har "jobbiga" adopterade barn eller familjehemsbarn, ångrar ni er ?

    Ni som har adopterat barn som visat sig ha ex ADHD eller en CP-skada, kanske alkoholskada som kräver massa engagemang, eller ni som har tagit fosterbarn, är familjehem och så, och det är ett riktigt trasigt barn, med mycket trauma och bekymmer, ångrar ni er?

    Kan ni aldrig känna "jag skulle aldrig ha adopterat/blivit familjehem", "det hade varit skönare barnlös men utan alla bekymmer"?  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-08 11:42
    Ja, som nr3 skrev, är man familjehem är man mer förberedd, det är sant.

    Tillägg: Jag har själv ett barn som är "jobbigt" (vill inte gå in på detaljer, det räcker så tycker jag) och kan känna att vår familj skulle ha det lugnare och bättre om detta barn inte hade funnits. Eller, om det jobbiga inte fanns, givetvis.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-08 12:47
    Mer tillägg: JA, jag har ett barn med problem, men NEJ, det är inte mitt eget barn jag tänker på.

    Jag jobbar på en psykiatrisk enhet för barn, och det är där jag har fått dessa funderingar.

    Men tack för (den oombedda) omtanken.
  • Svar på tråden Ni som har "jobbiga" adopterade barn eller familjehemsbarn, ångrar ni er ?
  • Mariohn

    Dummaste frågan någonsin. Alla som fött barn som msenare visat sig ha adhd eller liknande...Skulle de också ångra sig då eller? Eller du menar att barn som kommit ut ur fittan är mer älskade än adopterade? 


  • Fanny b

    När det gäller familjehem bör också sådana vara föreberedda på att få fosterbarn som kräver mycket av fosterföräldrarna. 

  • Anonym (Nyfiken)
    Mariohn skrev 2012-11-08 11:27:48 följande:
    Dummaste frågan någonsin. Alla som fött barn som msenare visat sig ha adhd eller liknande...Skulle de också ångra sig då eller? Eller du menar att barn som kommit ut ur fittan är mer älskade än adopterade? 

    Se min tilläggskommentar i TS.
    viseversa skrev 2012-11-08 11:27:55 följande:
    Men alla barn adopterade eller inte kan ju ha dessa problem. Varför skulle man ångra sitt barn?
    För att man är mordhotad av det, för att det stjäl pengar av det, för att man får spendera timme efter timme hos psykologer osv osv osv?

     
  • nymedlem
    Fanny b skrev 2012-11-08 11:30:25 följande:
    När det gäller familjehem bör också sådana vara föreberedda på att få fosterbarn som kräver mycket av fosterföräldrarna. 

    Ja men familjehem kan "skicka barnet vidare" då det inte är deras barn.
  • Anonym

    Ts jag förstår det som att du befinner dig i en svår situation. För barnets skull behöver du söka hjälp. Känner man att man ångrar sitt eget barn så behöver man få kvalificerat stöd av en psykolog\kurator. Är du familjehem så bör det finnas en familjehemskonsulent att prata med.

  • Fanny b
    nymedlem skrev 2012-11-08 11:46:21 följande:

    Ja men familjehem kan "skicka barnet vidare" då det inte är deras barn.

    Ja, det stämmer. Men jag kan tänka mig att seriösa familjehem inte skulle ställa upp på att vara det om de inte var beredda på att det kan bli jobbigt att ha familjehem. Jag tror att det generellt är samma sak för blivande adoptivföräldrar, då det är svårt att adoptera barn, det kostar en hel del. Blivande adoptivföräldrar investerar alltså mycket för ett barn, med vetskapen om att denna barn kan visa sig bli jobbig när det växer upp.
  • Anonym

    Öppnar man hemmet för barn som varit med om separationer, traumatiska händelser, blivit övergivna kanske inte bara en gång utan upprepade gånger måste man ha kunskap och förberedelse på att barnet har skador.

    Ts du behöver kunskap, avlastning och få möjlighet att prata med någon om det du upplever.

  • Lumo

    Beror väl lite på ålder på barnet o hur det beter sig. Tror de flesta av er här tänker på små barn, men pratar vi tonåringar är det lite annorlunda.

    Min mamma o pappa blev familjehem åt ett problembarn när vi flyttat hemifrån. Denna stackars flicka hade genomlevt mycket i sitt liv innan hon kom till mina föräldrar, bla våld i hemmet där hon själv blivit misshandlad. Dessutom hade hon Adhd o var väldigt svår på alla sätt. Av Soc räknades hon som "svåraste sorten", vad de nu kallas o mina föräldrar fick massor av stöd o hjälp, kurser, samtalsgrupper, psykologhjälp åt barnet o dem osv. Men trots all hjälp rymde flickan hemifrån många ggr, blev haffad av polisen, slogs på stan osv. Detta trots ett riktigt stabilt hem. Gränsen gick när denna flicka började slåss med min mamma, dvs hon gick till angrepp o min mamma fick brotta ner henne. Vid ett senare tillfälle hotade hon min mamma med kniv o sa att hon skulle "snitta henne när hon sov". Då, efter 2 års faktiskt helvete, fick mina snälla föräldrar nog o gav upp. Flickan tror jag då var 16 år o fick med hjälp av soc hjälp att skaffa lägenhet, eftersom inget annat hem skulle klara av henne..

    Mina föräldrar fick istället en ny tonåring med svåra problem, men OJ vilken skillnad. På de 3 år hon nu bott hos mina föräldrar har hon förvandlats från ett våldsamt "out-of-controll"-barn som skolkade hela 6an till en toppstudent som vill bli advokat. Hon går nu i 9an. Mina föräldrar har verkligen hjälpt denna flicka, även om de fortfarande har problem med flickans störda föräldrar som vägrar samarbeta. Som tur är sköter Soc det mesta av dessa problem.

    Så, om du ts känner att barnet förstör ert liv, och att ni inte kan hjälpa det, prata med Soc. Fråga vad ni kan få för stöd, o om det kanske rent av är läge att ni lämnar över. Kanske funkar inte barnet i just ert hem?! Kanske funkar ett annat bättre, kanske kan ni få stöd som gör att det funkar. Tänk över vad som är bäst för er o barnet.

    Säger inte att man ska ge upp stackars barn men man ska självfallet inte banka huvudet i väggen heller eller utsätta sig/sina barn för psykisk/fysisk fara. Lycka till!

  • Anonym (Isa)
    Lumo skrev 2012-11-08 12:15:58 följande:
    Beror väl lite på ålder på barnet o hur det beter sig. Tror de flesta av er här tänker på små barn, men pratar vi tonåringar är det lite annorlunda. Min mamma o pappa blev familjehem åt ett problembarn när vi flyttat hemifrån. Denna stackars flicka hade genomlevt mycket i sitt liv innan hon kom till mina föräldrar, bla våld i hemmet där hon själv blivit misshandlad. Dessutom hade hon Adhd o var väldigt svår på alla sätt. Av Soc räknades hon som "svåraste sorten", vad de nu kallas o mina föräldrar fick massor av stöd o hjälp, kurser, samtalsgrupper, psykologhjälp åt barnet o dem osv. Men trots all hjälp rymde flickan hemifrån många ggr, blev haffad av polisen, slogs på stan osv. Detta trots ett riktigt stabilt hem. Gränsen gick när denna flicka började slåss med min mamma, dvs hon gick till angrepp o min mamma fick brotta ner henne. Vid ett senare tillfälle hotade hon min mamma med kniv o sa att hon skulle "snitta henne när hon sov". Då, efter 2 års faktiskt helvete, fick mina snälla föräldrar nog o gav upp. Flickan tror jag då var 16 år o fick med hjälp av soc hjälp att skaffa lägenhet, eftersom inget annat hem skulle klara av henne.. Mina föräldrar fick istället en ny tonåring med svåra problem, men OJ vilken skillnad. På de 3 år hon nu bott hos mina föräldrar har hon förvandlats från ett våldsamt "out-of-controll"-barn som skolkade hela 6an till en toppstudent som vill bli advokat. Hon går nu i 9an. Mina föräldrar har verkligen hjälpt denna flicka, även om de fortfarande har problem med flickans störda föräldrar som vägrar samarbeta. Som tur är sköter Soc det mesta av dessa problem. Så, om du ts känner att barnet förstör ert liv, och att ni inte kan hjälpa det, prata med Soc. Fråga vad ni kan få för stöd, o om det kanske rent av är läge att ni lämnar över. Kanske funkar inte barnet i just ert hem?! Kanske funkar ett annat bättre, kanske kan ni få stöd som gör att det funkar. Tänk över vad som är bäst för er o barnet. Säger inte att man ska ge upp stackars barn men man ska självfallet inte banka huvudet i väggen heller eller utsätta sig/sina barn för psykisk/fysisk fara. Lycka till!

Svar på tråden Ni som har "jobbiga" adopterade barn eller familjehemsbarn, ångrar ni er ?