• MrsMK

IVF i Örebro/ Oxbackskliniken?

Hej!

I våras gjorde jag och min man en barnlöshetsutredning på Sophiahemmet i Stockholm efter att vi försökt få barn väldigt lång tid utan att lyckas. Utredningen visar att min man har väldigt få spermier och en IVF-remiss skickades till Huddinge. Jag ringde direkt till Vårdkansliet och åberopade vårdgarantin. Nästan två månader senare har vi nu fått plats på fertilitetsenheten på Universitetssjukhuset i Örebro. Vi bor i Stockholm och ska därför få göra allt utom äggplock och återförande på Oxbackskliniken i Södertälje och väntar nu bara på att få en tid av läkaren Gunnar Möllerström, förhoppningsvis innan jul. 

Jag undrar om det finns någon annan som är eller har varit i samma situation, alltså bor i Stockholm och har eller ska göra IVF i Örebro/ Oxbackskliniken? Vad har ni för erfarenheter? Har ni åkt till Örebro över dagen eller sovit över? Hur många nätter rör det sig om i så fall? Tacksam för alla svar!

Kram/M 

• Svar på tråden IVF i Örebro/ Oxbackskliniken?
  • semlorna

Är inte på samma kliniker men har 20 mil till sjukhuset där vi ska göra ÄP och återförande. Eftersom det är två dagar mellan ÄP och återförande kommer vi troligtvis åka hem men mår jag bra kanske vi stannar och tar in på hotell, vi bestämmer det där och då.

• Ah77
    MrsMK skrev 2012-11-08 14:14:36 följande:
    Hej!

I våras gjorde jag och min man en barnlöshetsutredning på Sophiahemmet i Stockholm efter att vi försökt få barn väldigt lång tid utan att lyckas. Utredningen visar att min man har väldigt få spermier och en IVF-remiss skickades till Huddinge. Jag ringde direkt till Vårdkansliet och åberopade vårdgarantin. Nästan två månader senare har vi nu fått plats på fertilitetsenheten på Universitetssjukhuset i Örebro. Vi bor i Stockholm och ska därför få göra allt utom äggplock och återförande på Oxbackskliniken i Södertälje och väntar nu bara på att få en tid av läkaren Gunnar Möllerström, förhoppningsvis innan jul. 

Jag undrar om det finns någon annan som är eller har varit i samma situation, alltså bor i Stockholm och har eller ska göra IVF i Örebro/ Oxbackskliniken? Vad har ni för erfarenheter? Har ni åkt till Örebro över dagen eller sovit över? Hur många nätter rör det sig om i så fall? Tacksam för alla svar!

Kram/M 
    Nu går jag privat för att få syskon till vår kille som kom till via ivf. Oxbackskliniken är min hemmaklinik och jag åker till Uppsala för insättning så det är väl inte samma sak. Har känt Gunnar i ca 3 år. Om du inte träffat honom så kan jag säga att han är den bästa läkare jag någonsin träffat. Oerhört kompetent, nogrann och ärlig. Tar alltid sin tid för sina patienter.

Lycka till!! 
  • MrsMK

Tack för svar!

Fick papper från Örebro idag med all info, känns så skönt att det händer något! Såg nu också att det är två dagar i mellan så då kan man ju åka hem.

Ah77, vad skönt att höra att det är en bra läkare! Under utredningen på  Sophiahemmet hade vi en hemsk läkare, Eugen Wang. Han var helt iskall, osympatisk och inte det minsta förstående. Efter han gått igenom alla provsvar sa han, - Ja, så chansen att ni ska kunna få barn är ju nästan obefintlig. Vi bubblade ju av frågor om ivf, köer, vårdgaranti mm, men han kunde inte svara på nått. Han bara skrattade och sa, -Men du är ju bara 30, du kan gott vänta! AAAAHHHH så arg man kan bli!! 

Kram/M 

• Ah77
    MrsMK skrev 2012-11-09 11:38:00 följande:
    Tack för svar!

Fick papper från Örebro idag med all info, känns så skönt att det händer något! Såg nu också att det är två dagar i mellan så då kan man ju åka hem.

Ah77, vad skönt att höra att det är en bra läkare! Under utredningen på  Sophiahemmet hade vi en hemsk läkare, Eugen Wang. Han var helt iskall, osympatisk och inte det minsta förstående. Efter han gått igenom alla provsvar sa han, - Ja, så chansen att ni ska kunna få barn är ju nästan obefintlig. Vi bubblade ju av frågor om ivf, köer, vårdgaranti mm, men han kunde inte svara på nått. Han bara skrattade och sa, -Men du är ju bara 30, du kan gott vänta! AAAAHHHH så arg man kan bli!! 

Kram/M 

Ojjj!! Ja snacka om osympatisk. Han borde inte få vara läkare. Gunnar är en sån läkare som inte bara är bra utan han gör så att man slappnar av och känner sig lyssnad på. Han älskar när min son är med på undersökningarna för det är inte så ofta han få träffa dom som han hjälpt till världen. Han tar gärna upp honom i sitt knä. Jag är helt säker på att han kommer att ta väl hand om er.Jag ska förövrigt dit på måndag morgon kl 07. Han tar emot patienter som håller på med ivf innan arbetstid. Som sagt,underbar läkare!

Lyckatill kramar! 

Lycka till!! 
  • Carina1

MrsMK

Gunnar är helt sanslöst bra . Min man sa att han är en riktig mysgubbe . Vi skall börja våran färd på riktigt nu i dec , runt den 4 jan kommer jag börja m spray . Äggplock planerat till v5 om allt går som det skall .

Du har verkligen haft tur m honom . Som Ah77, skrev han tar emot personer före arbetstid .
    Suverän person .

Lycka till nu !

• MrsMK

Ååå Carina1, berätta mer!

Hur har er resa sett ut? Hur lång tid har det tagit? Vart ska ni göra ÄP och återförande? Hur långt efter första mötet fick du sätta igång med allt? 

Har som du ser massa frågor ;)

Kram/M 

• Carina1

MrMK

Vår resa har varit ganska ledsam , men den har gått snabbt . Vi bestämde oss för 2 år sedan att försöka bli med barn . Direkt efter blev jag med barn och fick MF 2 månader in . Det var tufft . Då ville min gynekolog att vi skulle börja med pergo , det gjorde jag 6 st försök . Utan resultat förutom 7 kg extra vikt på köpet . Vår gynekolog sa att han ville at vi skulle utredas . Prover togs . Men allt såg bra ut . Gynekologen sa att han skickar en remiss på en gång till ivf . Jag är ju i dag 36 år , så min gynekolog som känt mig sedan jag var 14 år ville att allt skulle gå snabbt . Vi hade tur efter 7 månader fick vi en kallelse till Oxbackskliniken  . Så nu den 3 nov var jag och min man där .  

ÄP kommer ske på Huddinge sjukhus eftersom jag bor relativt nära huddinge sjukhus , återinförande kommer också att ske där V5 . OM allt går enligt planerna . 
    Gunnar sa att hade det inte varit dec och jultider skulle allt ha påbörjats redan denna månad . Men om man börjar nu när jag har mens skulle det krocka med de stängda klinikerna . Det ville han inte . Så jag börjar i dec , 21 dagar efter dag 1 med mensen . Då skall jag börja med att spraya 2 ggr om dagen . Den 18 jan kommer jag att ta blodprov och Gunnar kommer undersöka mig . Ser allt bra kommer vi börja med sprutorna . Sen är det liksom bara att köra på tills V5 .

Hoppas detta hjälpte dig lite .   Jag tycker att jag fick starta igång ganska snabbt . Men det finns två olika sätt att få fram äggen , det långa sättet och det korta . Jag har det långa sättet . Gunnar väljer ut det som passar en bäst . Eftersom han är mkt noga med säkerhet och allt .

Man känner sig trygg när man pratat med honom . Så jag hoppas och håller tummar att allt går väl .

Du kommer tycka om Gunnar och kliniken som är helt suverän .

Kan ju uppdatatera dig lite hur jag kommer må när sprayningarna börjar runt den 30 dec . Om du vill ?

Hur länge har ni försökt ?

Kram !                  

• SanS

Hej MrsMK och ni andra, jag har gått hos Möllerström i Södertälje och ska iväg på äp på tis nu i v. Som sagts tidigare; Gunnar är jättebra, snäll, pedagogisk och förstående. Har varit jättebra på att uppmärksamma min sambo också. Gunnar sa till oss att han väljer korta- resp. långa stimulansmetoden beroende på ens ålder, problematik och även m hänsyn till vart man ska göra ingreppen sedan. Typ att de ofta använder ena el andra metoden... Ja kör korta. Tog sista stimuleringssprotorna igår. GM förklarade allt mkt bra, från mensstart, sprutstart, första kontrollen osv Lätt att förstå. Han var bra på att lugna oss och var realistiskt positiv. Ni har tur som kommer till honom! Lycka till!

• dn998

Hej alla! Får jag hoppa in här?ð???
    Jag och min sambo, 29 resp 31 år ska göra ivf i Örebro och gå på alla undersökningar hos Gunnar i Södertälje.
    Vi har fått en tid först 2 januari, är ju ett tag kvar, men känns skönt att äntligen ha ett datum att se fram emot.
    Vad gjorde ni på första mötet, starta ni direkt eller måste man komma på en andra möte sen?

• SanS

dn998 - välkommen in i svängen! Om det är första IVF-mötet du menar så gick det till såhär för oss:

? Gunnar frågade om oss. Vilka vi är och vår historia/våra undringar. Sen info fr honom. Han har jobbat m detta i ca 30 år och berättade vad IVF är m.m.

? Sedan gjorde han VUL på mig. Vi beräknade förmodad mensstart. Han sa att vi kör korta protokollet m start på cykeldag 2. (Inte spray - bara sprutor).

? han gick igenom preliminär plan från spraystart till återbesök och äp i Örebro o sedan ev återinf.

? efter det visade en barnmorska/sköterska oss hur vi tar sprutorna. Jag fick testspruta. Dels i en liten boll, men även i riktiga maghuden. Inte så farligt som man tror!

Sedan åkte vi hem och inväntade mensen...

Mötet efter detta var på behandlingsdag/sprutdag 5. Då gjorde vi VUL och lämnade blodprov. Därefter reglerades behandlingen. 3 dagar senare - återbesök m VUL och blodprov 2. Efter det hörde Örebro av sig och meddelade fortsatt behandling och äp-datum. Kommer nog kännas segt att få komma dit och komma igång, men efter första sprutan går det fort. Nu hoppas jag att äp inte ska göra för ont, att jag inte blir dålig av morfinet och att de hittar fina ägg...

Hur länge har ni försökt och var bor ni?

Svar på tråden IVF i Örebro/ Oxbackskliniken?