• Anonym (Lite orolig)

Vem får fertilitetsundersökning?

Jag har två barn. Ett från ett tidigare förhållande och en sextonmånaders med min man.
    Vi har haft oskyddat, relativt regelbundet, sex i över ett år men inte blivit gravida igen. Jag har inte ammat, så det kan inte spela in. Får mens varje månad men börjar undra om jag kanske inte har ägglossning.

Blir vi beviljade fertilitetsundersökning och eventuell behandling gratis?   

• Svar på tråden Vem får fertilitetsundersökning?
  • Anonym

Undersökning borde du kunna få gratis, men behandling är mer tveksamt. I många landsting så får man betala själv om man vill ha hjälp med syskon.

• Anonym (Lite orolig)
    Anonym skrev 2012-11-08 16:50:11 följande:
    Undersökning borde du kunna få gratis, men behandling är mer tveksamt. I många landsting så får man betala själv om man vill ha hjälp med syskon.
    Hm. Det har vi nog inte råd med. Det verkar vara väldigt dyrt. =(
  • Marengen

Eftersom ni har ett barn tillsammans så tror jag inte ni kan få hjälp genom landstingets fertmottagning. När vi sökte hjälp va vi tvungna att ha försökt på barn i minst ett år och man får bara hjälp att få ett barn, ev stskonförsök får man bekosta själv, vi har betalt 9000kr för att sätta in ett nedfryst ägg vi hade plus 1500kr för provtagning innan..

• Anonym
    Anonym (Lite orolig) skrev 2012-11-08 16:55:50 följande:
    Hm. Det har vi nog inte råd med. Det verkar vara väldigt dyrt. =(
    Det beror ju lite vilken metod man väljer. Om det bara är så att du inte har ägglossning så finns ju billigare metoder än om ni behöver IVF.

Har du tagit ägglossningstester? Om inte kanske du ska börja där?
  • Nordanvinden08

Gå privat. Där gäller oftas högkostnadskort och behöver du stimuleras till ägglossning så går det på det:) Det är bara ifall du behöver ivf som det kostar mkt pengar.
    Lycka till!!!

• Anonym (Lite orolig)

Tack för bra tips! Ska börja med ägglossningstester! =)

Svar på tråden Vem får fertilitetsundersökning?