• smulan1981

vad ska man ha under skalkläder?

Jo jag har förstått att skaloverall eller ja skalkläder överlag...är riktigt smidigt och bra.
    Så nu när jag äntligen har köpt sonen en skaloverall, vad ska han ha under? vanliga kläder? fleeceset?
    både och?

• Svar på tråden vad ska man ha under skalkläder?
  • Snyggo

Barnklädesexperten borde  veta det ? Har du provat att lägga frågan där, om du vill ha ett garanterat expertsvar :) .

• niky40

Beroende på temperatur. Underställ, vanliga kläder eller fleeceset eller alltihop. Som sagt beror på hur kallt det är.

• Studentpappa

Ska du ha det optimala så är det lager på lager du söker. Men då får grabben springa i långkallingar och underställströja inne sedan.
    Lager 1, merinoull. Lager 2, fukttransporterande tjockare, osv. Aldrig bomull om du ska ha värme med funktion. Alltså fukttransport.

• Kraftverk

Vi älskar skalkläder, hela familjen, och använder det året runt. Som du säkert vet är det lager på lager man ska tänka, och variera antalet lager och tjockleken på dem efter väder. 

Underst är det alltid skönt med ett mjukt underställ i någon ullblandning, finns underbara sådana som inte alls kliar som många tror. Själv älskar jag underställen från Isbjörn och Houdini, dyra när de är nya men går att hitta till bättre priser begagnade förstås. 

Där över kör vi ullfrottéoverall alt funkar ju fleece också bra, och ytterst skalkläder. Är det inte så jättekallt - säg över 4-5 plusgrader - så klarar våra barn sig ofta med vanliga innekläder (dock inte jeans, det blir kallt) och en fleecejacka under skalet.

Under vinterhalvåret bor vår 2,5-åring i underställ, varierat med toasty pants från Houdini, på dagis, så det blir inte så det blir inga extra byten eller så.

Tänk på ullstrumpor också, och känn efter hur barnet känns så lär du dig ganska snabbt vilka kombinationer som är bra för just ditt barn i vilket väder. Det beror ju mycket på hur barnen själva är, både värmemässigt och aktivitetsmässigt.       

• Kraftverk

Vi körde Nowa-lis ullstrumpor förra året men blev besvikna, de blev noppiga och tråkiga jättesnabbt trots rätt tvätt och rätt tvättmedel. I år kör vi på Polarns tunna ullstrumpor samt lite tjockare (men ändå som "vanliga" innestrumpor) som vi hittade i en lokal utelivs-butik. Minns inte märket, men det var inget specifikt barnmärke. De älskar både sonen och vi, så de har blivit riktiga favoriter. Får sonen välja föredrar han de lite tjockare framför Polarns.

Gneis har ullblandningsstrumpor för lite större barn, vår mellankille har en lite tunnare variant därifrån som han trivs med. De är dock inte tvättade och ordentligt beprövade än, så jag kan inte riktigt uttala mig. :)

Själv älskar jag Skhoops strumpor - både färger, mönster och kvalitet tilltalar mig! Vet dock inte om deras tunnare modell finns till små, däremot har vi i alla fall deras tjockare ullfrotté-sockar till 2,5-åringen.   

• Indianica
    Kasihi skrev 2012-11-09 10:43:54 följande:
    Var köper man bra ullstrumpor?
    På coop forum och större Konsumbutiker finns ställ med Pierre Roberts ullkläder och de har tjockare ullfrottésockar som jag tycker är toppen, precis lika bra som dyrare varianter t ex Naturkompaniet säljer och som då kostar det dubbla, dessutom färgglada!
  • Indianica

Som andra påpekar måste du varje dag kolla temperatur och blåst och anpassa kläder efter det. Är det kallt och dit räknar jag runt -7 grader och kallare (är frusen, är väl delvis individuellt beroende på ålder, vikt, hur man rör sig osv) då klär jag barnen i ullkalsonger och ev. ull-t-shirt under Gneis eller Bergans fleeceset, alltså tröja och byxa i microfleece. Förra året körde vi med Janus ullkläder, alltså typ joggingoveraller, fast i ull, men fleece är ju betydligt billligare, så i år kör vi med fleece under skalisarna!

• Margaux

Vi har ullunderställ och antingen ullfrotte eller fleece, sen skalkläder! När det blir lite under nollan brukar vi byta till vinteroverall!

• Indianica
    Studentpappa skrev 2012-11-08 16:56:10 följande:
    Ska du ha det optimala så är det lager på lager du söker. Men då får grabben springa i långkallingar och underställströja inne sedan.
    Lager 1, merinoull. Lager 2, fukttransporterande tjockare, osv. Aldrig bomull om du ska ha värme med funktion. Alltså fukttransport.
    Janus har ullkläder som ser ut som "riktiga kläder", alltså typ joggingbyxor fast i ull (och då har man ev. ull-långkalsonger under dem) och det tycker jag är lite snyggare än de flesta underställ, men har ni huttat fleeceset som jag också tycker ser OK ut (särskilt Bergans set är jättefint på) och det är nästan ett måste för äldre skolbarn som absolut inte vill ha kläder som ser ut som rena rama underkläderna inomhus. Houdinis tasty som någon nämnde är dock snygga underställ tycker jag, byxan passar t ex under en liten kjol för den flickiga tjejen och Janus har även ullkläder med spets, där kalsongerna alltså ser ut som fina tajts med spets på

Tycker det kommer fler och fler snygga funktionskläder i ull och andra funktionsmaterial, men man får leta lite.
  • Margaux

Jag föredrar ullfrotte framför fleece för sistnämnda blir så varmt att ha inne... Bra ullstrumpor har Janus, Vossatassar och pop.

• s07

Underställ eller vanliga tätt sittande bomullskläder, över det polarns tunna fleecebyxor o fleecejacka i strechig kvalité, de kan jag varmt reka. Min son är mkt rörlig och har också skaloverall av den anledningen! :) kanske dumt av mig köra med bomull men dÅ hans overall andas mkt bra har jag inte upplevt att han fryser

Svar på tråden vad ska man ha under skalkläder?