• Anonym (mamma till tre)

Hur behandla 2-åring som har hemorrojder?

Upptäckte just att min lille har hemorrjder. Det var som en liten kula precis i analöppningen mörk/berun/lila. har googlat runt och det måste vara det. Han har varit förstoppad i perioder och vi vet vilken kost vi ska ge eller inte ge för att hålla magen i trim.

Men kan jag behandla detta "utifrån" så att besvären lindras. Han sov så oroligt i natt och klagade över att ha ont. Läste något om att dricka eller badda med äppel cider vinäger. Någon som provat det? Läste också något om en kinesisk ört som skulle ha 95% läkning. Eller finns det någon mer beprövad salva på apoteket som man kan ge små barn?

• Svar på tråden Hur behandla 2-åring som har hemorrojder?
  • Queenie70

Är du helt muppig eller?? Seriöst?

• Mattias 81

Ah, Doktor Google. 
    Doktor Google har alla svar. Själv har jag en hjärntumör, svår halsinfektion, amöbainfektion, tyfus och början till böldpest.
    Men den rackarns vårdcentralen säger att jag är frisk.

Du kanske också borde pröva vårdcentralen? Med tanke på att vi har gratis vård till barn i Sverige. Bara en idé. 

• Scary

Xyloproct fungerar alldeles utmärkt.

• Marren38

Det är alldeles nödvändigt att träffa en barnläkare för denna typ av rektala besvär hos ett så litet barn. Det kan röra sig om helt andra tillstånd såsom analabcess eller portvaktstagg med helt andra behandlingar!

Och undrar just om ni svarat likadant till mej om jag frågat likadant i det livet. Himla otrevliga människor blir när de sitter bakom en dator skärm.

Självklart kan jag inte ställa en seriös diagnos utifån google. Men det är ganska uppenbart att det är hemorrojder vilket inte är farligt på något sätt och jag tänker  inte rusa till akuten för detta. då vårdcentralen är stängd nu. Vissa föräldrar rusar ju till akuten för minsta lilla. Men går man in på vårdguiden och liknande så får man ganska bra svar på vad det kan vara och då lugna sig lite och trava till vårdcentralen i morgon

Det jag undrade var ju om någon förälder vars barn haft detta kan ge tipps på hur vi kan underlätta natten för honom om det finns något receptfritt på apoteket eller någon OFARLIGT huskur man kan prova.

Vet andra som vänt sig till läkare med barn som haft hemorrojder och läkarn bara skickat hem dem för det är ofarligt och inget de behandlar i första taget.

• Scary

JA, Xyloproct! Som är receptfritt!

Scary skrev 2012-11-08 18:05:36 följande:
    Xyloproct fungerar alldeles utmärkt.
    Tack det har vi ju faktist hemma men det lindrar väl bara en liten stund?
    Marren38 skrev 2012-11-08 18:09:43 följande:
    Det är alldeles nödvändigt att träffa en barnläkare för denna typ av rektala besvär hos ett så litet barn. Det kan röra sig om helt andra tillstånd såsom analabcess eller portvaktstagg med helt andra behandlingar!
    Jo, vi ska till läkare i morgon, men vill inte sitta på en akut i flera timmar med en trött 2-åring.

Scary skrev 2012-11-08 18:14:59 följande:
    Scary skrev 2012-11-08 18:14:59 följande:
    Läste fel det var en annan salva jag tänkte på.

Men är den ok att ge till barn??
  • Scary

Nej, det lindrar inte bara en lite stund utan hela tiden... Är det man brukar behandla just hemorrojder och ytliga ändtarmsirritationer.

• Scary

Enligt Fass ska det inte vara farligt att ge till barn...

Svar på tråden Hur behandla 2-åring som har hemorrojder?