• Rockelina

Var få tag på 80 cm bred bänkskiva att bygga skrivbord av?

Såg ett inspirerande avsnitt av Äntligen hemma där de byggde ett långt "skrivbord" som täckte hela väggen.
    Perfekt för mig! Ett sånt vill jag ha - plats för dator, symaskin och pysselyta.
    Bli inspirerad här: http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/artiklar/bygg-ditt-eget-skrivbord-4fc0104604bf72519400b3f8 

Så jag har ringt runt till Hornback, Ikea och likande ställen för att fråga efter 80 cm bänkskivor (standardbredd för skrivbord). Men de har ju bara 60 cm - till ingen nytta!!!

Man kan beställa och vänta en månad. Men ber här om tips.
    Jag blir så frustrerad . Såg framför mig perfekta skrivbordet - brett och plats för allt - sedan en eller två stringhyllor ovanför och två tre hurtsar att ha saker i under skivan. Så kan jag inte köpa grejerna (inte lätt få tag på stringhyllor heller - många som vill ha dem och hittar bara små men svindyra nya - vill ha medelstorleken såklart). 

Ni som säljer byggvaror borde annars ha en ny markad för bredare bänkskivor....

• Svar på tråden Var få tag på 80 cm bred bänkskiva att bygga skrivbord av?
  • Rockelina

Det vore OK - men de är bara två meter långa...

Tycker det är skumt man inte kan köpa den längd man vill ha...två meter är ju ingenting

Jag såg framför mig hur jag kunde ha längs med hela väggen - 360 cm eller mer.

Bäst utnyttja hela väggytan - snyggare då än att ha tom yta som inte gör nytta

• Rockelina

Nån som byggt ett långt skrivbord och har nåt tips? Hornback erbjöd sig limma ihop smalare skrivor men två veckorns väntetid till och med då...

• Fiona M
    Rockelina skrev 2012-11-08 18:02:39 följande:
    Det vore OK - men de är bara två meter långa...

Tycker det är skumt man inte kan köpa den längd man vill ha...två meter är ju ingenting

Jag såg framför mig hur jag kunde ha längs med hela väggen - 360 cm eller mer.

Bäst utnyttja hela väggytan - snyggare då än att ha tom yta som inte gör nytta

länken fungerar inte med bilder för mig, så jag ser inte hur den ska se ut, men du kan inte skarva då och regla ihop 2 skivor?
  • Rockelina

Jo, men två veckors väntetid på det - annars en månad...och jag vill ha laminat (inte trä för ett skrivbord där jag vill kunna pyssla) så då lika bra vänta en månad på att få en utan skarv.

Men jag vill bygga det i helgen...är nu jag har bygghjälp och vill kunna flytta in så jag är frustrerad över att det är så svårt att köpa nåt jag vill ha . Bor i storstad men alla affärer säljer exakt samma standardgrejer - borde ju finnas nån möjlighet att köpa bänkskiva som är 80 cm så lång man vill ha dem tycker jag. 

• Rockelina

Och nej - vill inte ha skarv i mitten på tvären då måste jag ju ha ben i mitten och blir skitfult - är ju där jag ska kunna varva mellan att sitta på olika platser funkar inte ha ben där. För man kan väl inte skarva ihop två skivor utan att ha ben i mitten...(?)

• YOUnMe
    Rockelina skrev 2012-11-08 18:16:07 följande:
    Och nej - vill inte ha skarv i mitten på tvären då måste jag ju ha ben i mitten och blir skitfult - är ju där jag ska kunna varva mellan att sitta på olika platser funkar inte ha ben där. För man kan väl inte skarva ihop två skivor utan att ha ben i mitten...(?)

Går gör det ju. Är ju bara att spika/skruva fast plankor på undersidan som är lika långa som totala längden på bordet. Borde bli stabilt om man tar 2tum 2 eller nåt. Sen om det blir snyggt vill jag inte lägga mig i om. Men går gör det såklart. Finns säkert snyggare lösningar dessutom.
  • YOUnMe

Dessutom har jag för mig att sambon har 80cm skiva i sitt rum som är köpt på Ikea. Kommer inte ihåg vad det heter just nu dock.

• Looloo97
    Looloo97 skrev 2012-11-15 14:55:19 följande:
    Jag vet att jag letade extra breda bänkskivor för nåt år sedan och hittade det på Bauhaus. Det finns skivor som heter "arbetsbänkskiva" eller nåt sånt. 
    www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=arbets...

sorry, såg nu att dom bara 2,20 m långa....
  • Harmagedon

Jag köpte 80 skiva på Bauhaus för nåt år sedan. Visserligen trä men det går väl att pyssla på det med? Bara sandpappra o olja upp om det börjar se trist ut. De hade rätt långa längder.

• YOUnMe

Galant heter dem tydligen. Där plockar man ihop skivor och ben separat så då skulle du ju kunna köpa flera skivor, skarva dem och bara 2 uppsättningar ben.

• Harmagedon

Tips är också att sätta upp skrivbordet med konsoller istället för ben. Typ Elfa men det finns massor av varianter på det idag. Inga ben att slå i och vill man kan man ju sätta hyllor i samma över skrivbordet. Man får plats med massor!

• icelolly

När vi skulle göra om i tvättstugan behövde vi extra djup skiva och fick tag på det via något byggföretag (skall kolla med maken vad det kan ha varit) och inte på de stora kedjorna. Finns det ingen firma som bygger kök eller liknande i närområdet? de kan ha sådana eller ha tips på vad du kan få tag på en.

Vi ville ha fritt under och satte en regel på väggen bakom i den höjd vi ville ha skivan som skivan vilar på och på kortsidorna skruvades skivan fast med små 90 graders fästen (vet inte alls vad det heter, typ 2*2 cm) och man borde annars kunna använda någon typ av konsoller som på en vägghylla. Detta kan bli mycket diskret och gör att du helt slipper ben. Vill du undvika hål i väggen är det ju dock ingen bra lösning...

• Rockelina

Bänkskiva fixad på Hornbach var kanske det stället du menade icelolly?
    Beställde en  90 cm svart laminat som jag ska fästa i väggen precissom ni gjorde (personalen tipsade om det). Ska ha en hurts under i samma höjd (typ 73cm)  hittar inte den jag hittade innan just nu - svårt det där men typ denna byrå kanske - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50163754/. Hål i väggen kvittar - stora skrivbordet ska stå där så länge jag bor här .

Måste ha nåt i mitten för att skivan kommer att vara 3,66cm så måste ha nåt som lyfter upp där. Eller ben då och 3 mindre hurtsar under ned hjul - så får det nog bli. 
    Får dock vänta en månad på leverans...    

• Rockelina

Tack för tips!!! Någon som har nån ide på hur jag ska göra i mitten? Just nu funderar jag på att sätta ben där - svårt hitta en hurts att luta skivan mot som är rätt höjd - eller så bygger jag åpå en liten kant på hurtsen så det passar. Vill ändå ha en hurts i mitten - men även två - en på var sida under - men de ska vara lägre...tänker på höjdmatchningen.

• Rockelina

Denna hurts kanske kan fungera i mitten som "bänkhållare" - är utan hjul och 70 cm...då blir skrivbordet 72 cm högt och det kan räcka för mig..ska säga av en båge i skivan för elementet och så plockar jag bort fönsterbrädan . Tog bara lite mer än en vecka innan bänkskivan kom så ska hämta den idag - spännande

Svar på tråden Var få tag på 80 cm bred bänkskiva att bygga skrivbord av?