• tahira

Vad ska jag göra med vår sötpotatis?

Min man köpte hem en massa sötpotatis häromdagen och jag vet inte alls vad jag ska göra med den, är det någon som har ett bra recept eller förlag på vad jag kan göra med den? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Svar på tråden Vad ska jag göra med vår sötpotatis?
  • Tjejen9001

Kör dom i ugn, som klyftpotatis och använd som tillbehör till t.ex. kött och en god sås.

• Försöker

Vi äter i stort sett bara sötpotatis istället för vanlig potatis. Det är ett av världens nyttigaste föda! Det gär att göra allt som du normalt gör med potatis, utom kanske att bara koka den. Mos, klyftor, gratänger... Går att baka hel i folie i ugn som bakpotatis. UNDERBAR som soppa! Tänk bara på den som en helt vanligt fast orange potatis som är mycket, mycket, mycket nyttigare och hjälper er att motstå allt som kroppen i övrigt utsetts för.

Dessutom kan du förvara den nästan hur länge som helst i rumstemperatur utan att den blir dålig. Den tål både värme och ljus och är inte känslig för eten/etylen (kan alltså förvaras med frukt med hög etenhalt).

• Queenie70

I ugn som klyftpotatis. Eller. Koka i halvor med skal tills de är nästan mjuka. Skåra sedsn snittytorna, grilla under hög värme i ugnen efter att du penslat med olja. Servera sedan med gräddfil, hackad rödlök och svart rom.

• Försöker
    tahira skrev 2012-11-08 19:11:57 följande:
    Tack för tipsen! Om man rostar dem i ugnen - skall man salta då?

Ja. Örtsalt använder jag, det ger lite "umf" till sötman.
  • Försöker

Det enda jag inte gillar just med sötpotatis är vitlök. Men det är kanske bara jag. Men för mina smaklökar harmonerar sötman och vitlöken väldigt illa. Och jag älskar vitlök, har det till allt.

• Fiona M

jag tycker vitlök passar bra i sötpotatismos, men då ska man steka på den först så smaken blir lite mjukare.

• fettjock

Sweetpotato pie kan man pröva, rätt gött.

• frökennickan

Dela dom på längden på med olja och salt och in i ugnen. Otroligt gott och enkelt!

• hannis

Salt och lite sesamolja på är supergott på klyftsötpotatis!

Svar på tråden Vad ska jag göra med vår sötpotatis?