• Anonym (Freddan)

Sertralin mot social fobi ? Funkar det och när börjar det bli bättre?

Har ätit 25 mg sertralin i vecka nu på läkares inrådan och gick idag upp i 50 mg . Har social fobi och är deprimerad antagligen pga av sociala fobin . Blev arbetslös för 3 månader sen så blev fobin värre än nånsin . Men iaf någon som vet om sertralin hjälper mot social fobi ? Hur verkar den ? Och när börjar den verka ? Har blivit värre än så länge denna vecka iaf . Säg nu inte att jag ska gå terapi istället för medicin , jag går nämligen både kbt och på samtal. Men behöver hjälp det är ohållbart .

• Svar på tråden Sertralin mot social fobi ? Funkar det och när börjar det bli bättre?
  • Anonym

Det kan ta upp till 3-5 månader innan du märker effekt.. du måste även öka mer i dos i lugn takt... Men det hjälper! Ge det tid!

• Anonym (Freddan)
    Anonym skrev 2012-11-08 19:38:29 följande:
    Det kan ta upp till 3-5 månader innan du märker effekt.. du måste även öka mer i dos i lugn takt... Men det hjälper! Ge det tid!

Hur kan det ta så lång tid ? Och varför måste man öka mer i dos ? Pratstund av egen erfarenhet?
  • Blaha

Du kan inte vänta dig resultat redan nu, inte när du precis höjt dosen. Det du kan vänta dig är att måendet försämras, vilket du beskriver.

För mig tog det kanske två veckor på 50 mg innan jag tyckte att sociala grejer blev enklare. Några månader senare var de sociala problem fortfarande kvar men mest för att jag inte tränade på att t.ex. ringa samtal. Ett år efteråt hade jag gjort enorma framsteg. Blev/är tyvärr deprimerad igen på grund av en förlossning men den sociala fobin är inte lika illa som förut iaf. Ska höja dosen och hoppas på förbättring

• Anonym (cherry)

Jag har ätit sertralin 50 mg i 3 år nu, innan dess har jag ätit två andra sorters antidepp som har funkat mindre bra.
    Jag tycker att sertralin har fungerat helt fantastiskt bra mot min sociala fobi (bland annat), nuförtiden känner jag mig nästan "normal". Jag kan gå på stan själv, köra bil, beställa pizza, gå på kalas, handla själv. Och detta var saker som var helt omöjliga för mig innan.
    Allt som allt har jag käkat antidepressiva medel i 12 år sammanlagt (med lite uppehåll här och där) och de är dessa som har funkat på riktigt! Jag kan inte minnas riktigt hur fort effekten kom, men jag skulle gissa på runt 3 månader (Håll ut!). Och då gick jag alltså från ett annat preparat till detta och var tvungen att fasa ut den och sen fasa in denna.
    Jättebra att du går på KBT, det tycker jag har funkat bra för mig också.

• Anonym
    Anonym (Freddan) skrev 2012-11-08 19:46:13 följande:

Hur kan det ta så lång tid ? Och varför måste man öka mer i dos ? Pratstund av egen erfarenhet?

Japp, egen erfarenhet....
  • Anonym (Freddan)
    Blaha skrev 2012-11-08 19:49:20 följande:
    Du kan inte vänta dig resultat redan nu, inte när du precis höjt dosen. Det du kan vänta dig är att måendet försämras, vilket du beskriver. För mig tog det kanske två veckor på 50 mg innan jag tyckte att sociala grejer blev enklare. Några månader senare var de sociala problem fortfarande kvar men mest för att jag inte tränade på att t.ex. ringa samtal. Ett år efteråt hade jag gjort enorma framsteg. Blev/är tyvärr deprimerad igen på grund av en förlossning men den sociala fobin är inte lika illa som förut iaf. Ska höja dosen och hoppas på förbättring

Men måste man även träna ? Ska inte medicin göra så att det liksom helt enkelt går enklare att tex ringa i telefon. ? För annars så kan man ju skippa telefon och bara träna . ? Så servile successivt bättre ? Hur ser din sociala fobi ut?
  • Anonym (Freddan)

Någon mer med erfarenhet av sertralin mot social fobi ?

• Anonym (leva)
    Blaha skrev 2012-11-08 19:49:20 följande:
    Du kan inte vänta dig resultat redan nu, inte när du precis höjt dosen. Det du kan vänta dig är att måendet försämras, vilket du beskriver.

För mig tog det kanske två veckor på 50 mg innan jag tyckte att sociala grejer blev enklare. Några månader senare var de sociala problem fortfarande kvar men mest för att jag inte tränade på att t.ex. ringa samtal. Ett år efteråt hade jag gjort enorma framsteg. Blev/är tyvärr deprimerad igen på grund av en förlossning men den sociala fobin är inte lika illa som förut iaf. Ska höja dosen och hoppas på förbättring
    Åt du sertralin under graviditen? Hur mådde bebisen i så fall? Undrar för jag vill bli gravid men inte sluta med medicinen
  • Lasse84
    Anonym (Freddan) skrev 2012-11-08 20:44:12 följande:
    Någon mer med erfarenhet av sertralin mot social fobi ?
    Ja, har ätit sertralin mot socialfobi och depression och det var mycket värre i en och en halv månad men sen så vart det jättebra för mig. :) 
  • Anonym (Freddan)
    Lasse84 skrev 2012-11-08 20:56:01 följande:
    Ja, har ätit sertralin mot socialfobi och depression och det var mycket värre i en och en halv månad men sen så vart det jättebra för mig. :) 

Anonym skrev 2012-11-08 19:38:29 följande:

Okej men min läkare sa att kände man inte efter 3-4 veckor att det fick åt rätt håll så skulle man höra av sig ? Det kan vel inte vara sämre i 3-5 månader utan nån förbättring å sen kommer det ?
Svar på tråden Sertralin mot social fobi ? Funkar det och när börjar det bli bättre?