Svärföräldrar
Sett många trådar om svärföräldrar och kokar över när jag läser hur svärföräldrar beter sig! Upptäckte att jag inte är ett dugg ensam om min situation och kände därför för att skriva av mig lite.
Jag har TVÅ svärmödrar.
Plastsvärmor är värst. Det börja när jag var gravid. Jag hade gått runt kanske 22 veckor och vi åkte och hälsade på mannens pappa med nya familj. Vi skulle då passa på att gå på IKEA och köpa spjälsäng, skötbord och babyvakt. Jag har alltid känt att man ska glädjas åt att vara gravid, trots allt som kan hända med bebis. Händer det värsta tänkbara hade jag ändå velat spara grejerna och försöka igen. MEN, det tycket inte svärmor! Fick en utskällning första kvällen vi sov där. Man ska absolut INTE ha nånting alls överhuvudtaget innan bebis kommer. Hon hade minsan inget till deras två barn och det funka alldeles utmärkt. För det är ju såå onödigt att ha en säng och skötbord åt bebisen. Och babyvakten var värst. "Du kommer bara bli nervös att den inte funkar och gå och kolla den istället hela tiden, du kommer inte få nån ro!" Jag kontrade med "Nej så kommer det inte bli, jag kommer inte våga ha han ute i vagnen eller dylikt om jag inte har en babyvakt. Min mamma hade ingen babvakt till oss barn och hon tyckte det var asjobbigt". Men nej, man skulle inte ha en babyvakt, företag idag hittar på massa skit för att tjäna pengar, tyckte hon. Nästa gång vi träffades var ungefär det första hon sa "Gravida lyssnar aldrig på vad mammor har för råd att ge dom, pga av deras hormonor åker taggarna ut" Och demonstrerade horn på huvet med fingrarna. Och fortsatte med "Gravida måste ju lyssna på mammor och ta till sig lite av varje och fatta beslut" Jag och mannen syster satt och pratade och hon la sig i med dessa kommentar. Jag drog upp de med babyvakten och sa att jaa, du sa ingen babyvakt, min mamma sa absolut babyvakt och då valde jag babyvakt för JAG kände att det vore bra att ha. Sen fortsatte hon med nå annat skit. Vi blev riktigt ovänner. När sonen var född träffade vi dom när sonen va 2 veckor. Jag började med att amma han i kanske 30 min. Kommer ut från rummet, vaggar han i famnen för han gnäller och ska plocka med mig nått innan jag rapar han. "Man ska inte vagga barn när dom gråter, då blir dom van vid de och du får du alltid vagga han! Lägg han i babyskyddet istället." Jag svarade att det siter jag i och nej, dom får inte ligga i babyskyddet längre stunder det är inte bra för deras kropp. Jag går ut och sätter mig och ska rapa han. "Du gör fel!" Hon rycker min 2 veckor gamla son ur min nybliven-mamma famn och visar hur man ska rapa bebisar. Jag blev så chockad så jag sa inget. Jag draack en dricka. "Sånt där skit ska inte du dricka när du ammar, fullt av e-ämnen, sluta med det osv osv.." Jag blev så förbannad så jag sa åt mannen att nu åker vi. I babyskyddet hade jag ett inlägg så inte huvet ska tippa åt sidan med en liten kudde i ryggen så inte bebis ska sitta så ihopsjunken. "Men gud ta bort den där, han sitter ju aldeles ihopsjunken, den där kan du ju inte ha där."
Hon har slutat klaga och berätta hur jag ska göra nu och vågar inte ens fråga om hon får hålla han för jag har blivit så arg på henne varje gång.
Nu till riktiga svärmor. Världens snällaste dam men ska påpeka på allt. Hennes way or the highway. Påpekar varje gång jag matar han att jag minnsan måste rapa imellan. SItter han lugnt och äter rapar jag inte imellan men börjar han sparka osv rapar jag han. Och fler sånna där små påpekande så fort man gör nått med han. Han kan inte sitta så, inte leka med den saken, inte ha strumpan så, stryps han inte av dreglisen.
Sen har vi svägerskan. Hon är skrattretande. Började när jag nyss fått vetat att jag var gravid och berättade för henne. Hade väll gått 7 veckor. Hon fråga om vi ville boka en resa till Gotland (låååångt hemifrån oss) till semestern. Jag själv hade räknat ut att sonen skulle komma nån gång i juni, semester är ju juli-augusti nånstans. Svarar att sonen kommer ju bara vara runt 4-6 veckor så jag vill inte boka och betala en dyr resa långt hemifrån. Hon svara: Men vafan, bli inte en sån där tråkig morsa! Öööh hallå? Jag hade fruktansvärd foglossning från v 13, vid denna händelse hade jag gått kanske 30 veckor. Hade pratat med BM som sa att dammsugning är en dålig grej att göra för rörelserna man gör förvärrar foglossning. SKojade om detta hos min svägerska och hon svara (en kompis va gravid samtidigt, vi kallar henne Stina) "Stina har foglossning och HON dammsuger då!" När sonen var 8 dagar hälsade bi på hela stora svär-släkten, utomhus. Svägerskan fick hålla sonen medan jag kissa. När jag kommer tillbaka säger hon att hon lagt han i vagnen. Vagnen står i stolen och uv-nätet är på så jag kikar in. Då har hon lagt en stor ullfilt på han. Jag drar undan filten och häver för nätet. Han vaknar, skriker och jag tar upp han. Svägerskan säger "Jaha, fick han inte ligga i vagnen eller!?" Jag var redan arg över att vagnen stog i solen och att hon lagt en tjock filt över han så jag svara skit argt "Men han skrek!" Hon håna mannen när sonen börja smacka med munnen och han sa att nu är sonen hungrig. "Ah visseru gör bebisar så när dom är hungrig eller!?" Hon har själv två små barn, jag undrar hur hon är funtad egentligen.Vi var ute i en park och sonen sov i vagnen. Han vakna till och mannen stoppa i nappen. Hon knuffar undan mannen och utbrister "Ååh nu får faster hålla när han är vaken!" Mannen knuffar tillbaka och ryter i "Men vafan han sover!" Hon svarar "Mäh, va jag sådär jävla känslig när mina var bebis" Jo, hon var tio ggr värre har jag fått höra. Massa fler saker som jag inte orkar berätta men hela henne spersonlighet är att hon har alltid rätt, alla andra fel, det går inte att träffa henne utan att man gör nått fel, och man är dum mot henne tycker hon. Man får alltid en utskällning men jag fattar aldrig vad jag gjort. Hela världen gör aldrig på hennes sätt och hennes sätt är rätt. Vi bada på ett äventyrsbad häromveckan och en kana var avstängd. Hon blev avförbannad på kassörskan och krävde att MINST en skulle få fribiljett för man åker ju dit och förväntar sig att allt ska fungera. Vi skämdes och gick en bit ifrån. Man får väll för fan nöja sig med vad man får, får hon skylle sig själv att hon inte ringde innan i så fall. Hon blir arg på två röda så fort hon tycker att nått är fel, och allt är fel jämt.
Phu, nu har jaag fått skrivit av mig. Min svärsläkt kan vara jobbig! Tackar gudarna att jag alltid står på mig och har väldigt svårt att hålla käften :P