• Carogia

Barnkläder med overlock....?

Hej allihop!

Jag funderar på att köpa mig en ny symaskin för att kunna sy barnkläder. Tror att jag mest kommer att sy dregglisar, pyjamasar, bodysar, byxor och tröjor. Jag har nu en äldre symaskin från 50-talet (Husqvarna zigzag 19A) som kan raksöm, sicksack och knappnål, men inte mycket mer. Den fungerar ju dock bra så jag vill ju inte göra mig av med den och ser ingen anledning egentligen till att köpa en ny modernare vanlig symaskin... Så jag har tittat på en overlock, en Brothers 3034D.

Nu till frågorna... Överallt i forumen så pratas det om att fållar och kantband får man göra på den vanliga symaskinen om man inte har en maskin som klarar täcksöm. Man ska då använda en tvillingnål... Jag tror inte min gamla maskin klarar en sådan söm som folk pratar om (eller?) och undrar därför om det finns något annat sätt att göra fina kanter på kläderna för mig? Gör jag fel om jag väljer att satsa på en overlock istället för en bättre vanlig maskin?

Tacksam för tips och råd!! Glad 

• Svar på tråden Barnkläder med overlock....?
  • Rockelina

Jag är nog inte rätt person att svara då jag aldrig har snytt med overlock...jag sicksackar och har en gammal maskin från 70-talet jag.

Allt beror på ditt syfte - vill du kunna sy för att sälja så kan det vara idé att köpa för att kunna sy mer. Men om du bara ska sy till ditt eget barn så tänkt på saker. Jag har själv barn och skulle inte sy till honom - han använder kläderna bara en kort tid. Haklappar använder du bara ett år. Dessa saker är så himla billigt att köpa. Du kommer säkert att få en massa (familjen får du nytt av och begagnat av alla du känner som har barn) De första två åren använder barnet bara kläder en kort tid så det är inte fel att köpa på tradera eller ännu bättre second hand-affär. 

Själv lägger jag tid bara på att sy kläder som används lite längre...snyggt överkast till barnsängen som ett lapptäcke med coola tyger kanske? Snygga kuddar? Så jag var fel person att fråga...     

• Carogia

Det är ju iofs sant att barnkläder kanske inte bör vara det enda användningsområdet! Tänkte att jag även kunde sy kuddar och annat lite enklare inredningsprylar lättare och snabbare än med min gamla maskin? En overlock kan väl på ett smidigt sätt ordna sicksack och ihopsyning av kuddfodral etc? Med min gamla maskin tar det hemskt lång tid att sy långa sträckor och det är lite meckigt.

• Stormorsan

Med en tvillingnål syr man bara raksöm. Har du bara två trådpinnar på din maskin ska det inte vara något problem. Man syr alltså med två stycken övertrådar och en undertråd.

• sötare

Jag personlig skulle aldrig klara mig utan overlock men det är bara för att jag blev drillad i min utbildning att använda sådan (sömnadsutbildning)  och tycker det ser mer proffsigare ut med overlock. Men en overlock är inte nödvändigt ont. Det finns idag bra maskiner som innehåller även overlockssömn dock ser den inte riktigt likadant ut som med en maskin med bara overlock.  En ny modern maskin som har alla sömmar är oftast i dag datoriserade och kan på grund av det ha kortare livslängd om man är en flitig sömmerska. Jag anser att äldre maskiner som inte är datoriserade är bättre. Har man en maskin som syr bra raksöm och en bra overlock klarar man sig bra på det. Till och med bättre än om man har en de nya med datorer. De bästa symaskiner är faktiskt industrisymaskiner  kolla runt på blocket det händer att de säljs där.

• Stormorsan
    sötare skrev 2012-11-09 20:03:09 följande:
    Jag personlig skulle aldrig klara mig utan overlock men det är bara för att jag blev drillad i min utbildning att använda sådan (sömnadsutbildning)  och tycker det ser mer proffsigare ut med overlock. Men en overlock är inte nödvändigt ont. Det finns idag bra maskiner som innehåller även overlockssömn dock ser den inte riktigt likadant ut som med en maskin med bara overlock.  En ny modern maskin som har alla sömmar är oftast i dag datoriserade och kan på grund av det ha kortare livslängd om man är en flitig sömmerska. Jag anser att äldre maskiner som inte är datoriserade är bättre. Har man en maskin som syr bra raksöm och en bra overlock klarar man sig bra på det. Till och med bättre än om man har en de nya med datorer. De bästa symaskiner är faktiskt industrisymaskiner  kolla runt på blocket det händer att de säljs där.
    Till industrimaskiner krävs det trefasuttag vilket kanske inte alla har.

• Cornellia

Om du inte kan ställa pressarfotstrycket på din vanliga maskin, då kan det vara svårt att sy i stretchiga tyger med bra resultat. Själv har jag en vanlig mekanisk symaskin och en overlock och jag skulle aldrig kunna sy snygga barnkläder utan min overlock, den är nog det bästa och roligaste inköpet jag gjort till min systuga, men man behöver den vanliga oxå.

• sötare
    Stormorsan skrev 2012-11-09 21:03:21 följande:
    Till industrimaskiner krävs det trefasuttag vilket kanske inte alla har.

finns även utan
  • Carogia
    Tack för alla råd. Jag funderar vidare på hur jag ska göra... Det är verkligen inte lätt! Helst vill jag ju ha både en ny vanlig maskin och en ny overlock... SkrattandeÄr det förresten någon som har något tips på en bra vanlig symaskin som är bra på fejkoverlock?
  • Cornellia
    Carogia skrev 2012-11-10 16:34:38 följande:
    Tack för alla råd. Jag funderar vidare på hur jag ska göra... Det är verkligen inte lätt! Helst vill jag ju ha både en ny vanlig maskin och en ny overlock... Skrattande
    Är det förresten någon som har något tips på en bra vanlig symaskin som är bra på fejkoverlock?
    Jag har en vanlig pfaff hobby 1032. Den har fungerat klockrent sen jag fick den 2000, och sytt mååånga meter tyg.  Och hyfsat pris på den också.
  • Kookaburra
    Tack för alla råd. Jag funderar vidare på hur jag ska göra... Det är verkligen inte lätt! Helst vill jag ju ha både en ny vanlig maskin och en ny overlock... Skrattande
    Är det förresten någon som har något tips på en bra vanlig symaskin som är bra på fejkoverlock?
    Jag har en Janome DC 4030 som fungerar bra. Har sytt en hel del barnkläder och maskinen funkar bra till detta.
  • sötare

Kan rekomendera dig att inte köpa ikeas och lidls symaskiner : GRRRR kokar av ilska bara vid tanken på hur dåliga de är.Skrikandes

• Stormorsan
    Du kan inte jämföra en vanlig maskin med fuskoverlock med en riktig overlock. En overlock syr med två nålar och två undertrådar, samt skär sömsmånen i ett svep i hög hastighet. Det tar tre gånger så lång tid att uppnå en liknande söm på en vanlig maskin eftersom maskinen måste hacka fram och tillbaka och inte har lika hög hastighet.
  • Cornellia
    Cornellia skrev 2012-11-10 17:31:09 följande:
    Jag har en vanlig pfaff hobby 1032. Den har fungerat klockrent sen jag fick den 2000, och sytt mååånga meter tyg.  Och hyfsat pris på den också.
    Fast nu ser jag att du ville ha en som syr fejkoverlock. Då är min värdelös (även om den har sömmarna).

OM du vill köpa en vanlig maskin med strechsömmar,  då är det absolut viktigaste att du kan ställa pressarfotstrycket.

Men jag skulle nog satsa på en riktigt overlock. Speciellt om du kan sy med tvillingnål på den du har. Man kommer väldigt långt med en overlock och en vanlig maskin som klarar typ raksöm. Speciellt när du syr barnkläder.
  • Carogia

Har bestämt mig för att köpa en riktig overlock... Tack för alla råd! Glad

• Cornellia
    Carogia skrev 2012-11-11 19:21:03 följande:
    Har bestämt mig för att köpa en riktig overlock... Tack för alla råd! Glad
    Spännande! Jag tror inte du kommer ångra dig, det är så himla kul att sy med dem.
  • JazzKermit

Jag köpte en overlock i våras, superkul! Du kommer inte att ångra dig! :) Än så länge har jag bara satt muddar i ärmslut och halsringningar och det funkar jättebra! Snart hoppas jag lära mig hur man kantar snyggt också..! :P Lycka till!

• Stormorsan
    JazzKermit skrev 2012-11-18 19:32:30 följande:
    Jag köpte en overlock i våras, superkul! Du kommer inte att ångra dig! :) Än så länge har jag bara satt muddar i ärmslut och halsringningar och det funkar jättebra! Snart hoppas jag lära mig hur man kantar snyggt också..! :P Lycka till!
    Fast om du skall fålla eller bandkanta behövs det en covermaskin eller en kombinerad overlock/covermaskin.
  • Thema

Jag är jättenöjd med att ha köpt en overlock som komplement till min vanliga. Jag har även köpt en coverlock men det är ren lyx och ingen nödvändighet.

Sök på nätet det finns många som lägger upp tutorials hur man syr och kantar.

Jag har inga än så länge men det jag sytt finns på
    Http://themasyr.blogspot.se

Svar på tråden Barnkläder med overlock....?